Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Mercedes GLE

Test: Mercedes GLE

Comfortabeler dan ooit

19.12.2018

De nieuwe Mercedes GLE kan nu tot 7 inzittenden aan. Zijn ophanging heeft meer fluweel in zijn contact met het wegdek dan Kevin De Bruyne in zijn balcontrole. Deze kolos is comfortabeler dan ooit.

Gallerij: Test Mercedes GLEDe Duitse SUV krijgt een nog prominenter Amerikaans accent. De Mercedes GLE wordt uitsluitend in de Verenigde Staten geassembleerd, in Tuscaloosa in Alabama. De nieuwe generatie van de Mercedes GLE afgeronder vormen waardoor hij meer gelijkenissen vertoont met zijn kleinere broer, de GLC. Technologisch staat hij wel verder, want hij beschikt onder meer over een multimediasysteem met artificiële intelligentie en een erg geavanceerde hydropneumatische ophanging.

Cosy

In het interieur zie je meteen de twee grote schermen van 12,3 duim elk. Het ene steekt achter het stuur, het andere torent boven de middenconsole uit. De bediening van het nieuwe multimediasysteem is intuïtiever, onder meer dankzij de nieuwe stembediening MBUX (Mercedes-Benz User Experience) dat over artificiële intelligentie beschikt. Dat systeem debuteerde in de nieuwe Mercedes A-klasse en reageert vlotter op stemcommando’s om de voornaamste functies aan boord te bedienen.

Gallerij: Test Mercedes GLEVooraan zit je erg comfortabel in wat we een erg gezellig interieur kunnen noemen. Enige ‘vlek’ op het palmares: sommige plastics stemmen wat kwaliteit betreft niet overeen met het prijskaartje dat Mercedes aan deze auto hangt. Achteraan is meer zitruimte, maar dat gaat ten koste van de koffer die iets aan volume inboet. Wel heeft Mercedes een elektrisch verschuifbare achterbank op de optielijst staan, zodat je zelf kan kiezen tussen meer koffer of meer beenruimte achteraan. Voor het eerst biedt Mercedes ook zeven zitplaatsen aan in de GLE, in optie, al zijn de twee stoeltjes in de koffer uitsluitend bruikbaar voor kinderen.

In afwachting van hybride

Gallerij: Test Mercedes GLEBij de lancering stelt Mercedes drie motoren voor in de GLE. Er is één benzinekeuze, de Mercedes GLE 450 met 3-liter zes-in-lijn met elektrische compressor en turbo. Die is goed voor 367 pk en is gekoppeld aan een 48 Volt-elektrisch netwerk met alternator/starter. Hierdoor kan hij bij acceleraties een korte, elektrische boost van 23 pk geven. Een erg aangename en krachtige combinatie in de praktijk, al blijft hij dorstiger dan de diesels: de 300d en de 400d.

De Mercedes GLE 300d is voorzien van een kleine 2-liter viercilinder, maar wel met 245 pk. Een krachtige motor, maar luidruchtiger dan de nobele zes-in-lijn in de Mercedes GLE 400d (2,9-liter met 330 pk). Op termijn volgen nog een 350d met zescilinder (272 pk), een plug-in hybride die elektrisch een rijbereik belooft van liefst 100 kilometer en de sportieve AMG’s (vanaf 2020).

Meer comfort

Gallerij: Test Mercedes GLEDe GLE is minder dynamisch dan zijn directe concurrenten met vierwielsturing (BMW X5, Porsche Cayenne), maar opteert voor een nog verbeterd comfort. In optie kan je opteren voor een pneumatische demping, of zelfs de nieuwe E-Active Body Control ophanging (alleen bij de zescilinders en dan nog mits opleg van bijna 8.000 euro). Dit systeem brengt pneumatische demping en hydraulisch gestuurde veren, waardoor er een volledige controle ontstaat over de hardheid en over de hoogte van de ophanging aan elk wiel. Hierdoor kan elke beweging van het koetswerk (duiken, overhellen) uitgevlakt worden om het comfort naar een ongekend niveau te tillen. Bovendien ‘leest’ een camera het wegdek vlak voor de auto, waardoor de ophanging al kan worden voorbereid op wat komt. De E-Active Body Control kan ook lichtjes mee buigen in de richting van de bocht (maximaal 3 graden) om zo de effecten van de middelpuntvliedende kracht op de passagiers te doen afnemen. Opnieuw, om meer comfort te verkrijgen.

Gallerij: Test Mercedes GLEPraktisch zien we een Mercedes GLE die vlak blijft in de bochten en die makkelijk de putten en bulten in het wegdek van zich afschudt. Bovendien heeft deze GLE ook offroad wel wat in zijn mars. Standaard heeft hij vierwielaandrijving en hij beschikt over korte versnellingen. De E-Active Body Control laat ook toe om de ophanging per wiel te verhogen om je uit een penibele situatie te redden. Mercedes heeft zelfs een modus waarin de GLE op zijn ophanging danst om zich uit de modder of uit los zand los te wrikken. Hij lijkt dan helemaal op de beroemde ‘hopping cars’ uit de Amerikaanse tuning-wereld.

Op het einde van de rit kunnen we alleen maar vaststellen dat de Mercedes GLE meer dan ooit rekent op technologie en comfort. Hij beschikt met het MBUX multimediasysteem en de E-Active Body Control zelfs over snufjes die de S-klasse niet heeft. Maar daar betaal je wel een prijs voor.

Mercedes GLE 300d
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.950 cc
245 pk bij 4.200 opm
500 Nm bij 1.600 – 2.400 opm
0-100 km/u: 7,2 sec
Top: 225 km/u
Verbruik: 6,1 l/100 km (gecorreleerde NEDC)
CO2: 161 g/km (gecorreleerde NEDC)
Prijs: 67.276 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.