Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Mercedes GLC F-Cell

Test: Mercedes GLC F-Cell

Heden + toekomst = goed plan

18.10.2018

In het kader van de voorstelling van Mercedes’ EQ-programma konden we ook een auto testrijden die een apart artikel verdient. Want van alle ontdekkingen bleek de Mercedes GLC F-Cell de grootste.

Gallerij: Test Mercedes GLC F-CellDit is de meeste interessante omdat met de F-Cell Mercedes echt innoveert in de elektromobiliteit. Dat kan je niet zeggen van de andere EQ-modellen. De kenners onder u hebben inmiddels wel door dat F-Cell een afkorting is voor ‘Fuell Cell’, ook wel de brandstofcel. Ze zullen dan ook zeggen dat dit niet nieuw is, dat Toyota en Hyundai Mercedes hier vooraf gingen. Effectief, Toyota en Hyundai hebben ook watertstofauto’s in omloop, maar die verschillen toch van Mercedes.

EQ Power

Gallerij: Test Mercedes GLC F-CellDe Mercedes GLC F-Cell maakt deel uit van Mercedes’ EQ Power-familie. Daarmee verwijst Mercedes naar al zijn plug-in hybride modellen. Meteen wordt ook duidelijk waar de F-Cell van Mercedes verschilt van de andere merken. Hij combineert twee alternatieve aandrijfvormen. Hij beschikt over elektriciteit die vanuit de waterstof wordt gecreëerd, en daarnaast heeft hij batterijen met een capaciteit van 13,5 kWh die ook elektriciteit leveren. Maar waarom twee keer elektriciteit?

In afwachting van meer tankstations

Gallerij: Test Mercedes GLC F-CellWe vertellen u niets nieuws, het aantal waterstof tankstations is ons land nog steeds bijzonder beperkt. Op dit moment hebben we er twee: eentje in Zaventem langs de Leuvensesteenweg en er is er net eentje bijgekomen in Halle bij Dats24, vlakbij de hoofdzetel van Colruyt. Een derde staat in de steigers in het Antwerpse, maar kom: in het totaal blijft dit bijzonder mager. Dus zeker, de Mercedes GLC F-Cell kan dankzij zijn tanks met 4,4 kilogram waterstof zo’n 480 kilometer ver komen, maar wanneer je niet in Zaventem of Halle woont moet je nog steeds een omweg maken om te gaan tanken. En dat kan bij de bestuurders voor zenuwachtigheid zorgen.

Gallerij: Test Mercedes GLC F-CellDaar moet het plug-in hybride gedeelte helpen van de F-Cell. Die laten toe om het rijbereik met een vijftigtal kilometer uit te breiden. Om zeker te zijn dat je aan het tankstation raakt, of om kleine trajecten met elektriciteit uit de batterij af te leggen en de waterstof voor lange verplaatsingen te behouden. Het voordeel is dat je de batterijen thuis kan opladen, of aan een publieke laadpaal. Daarvan zijn er toch al meer dan waterstoftankstations. Eigenlijk is dit een bijzonder goed idee, we begrijpen niet waarom het zo lang duurde voor iemand het in de praktijk bracht.

Op punt

We hebben de GLC F-Cell op een testparcours van een vijftigtal kilometer kunnen uitproberen, en ontdekten een concept dat helemaal op punt staat. Tegelijk, dat viel ook te verwachten want beide technologieën staan inmiddels op punt.

Gallerij: Test Mercedes GLC F-CellZoals eender welke hybride beschikt de GLC over verschillende rijmodi. Daarbij kan hij zelf de energiestromen sturen, en geeft hij in de praktijk de voorkeur aan de batterij-energie. Hij kan ook volledig voor de elektriciteit uit waterstof kiezen, of die net opsparen voor later. Wat prestaties betreft maakt de aandrijfvorm weinig uit, hij rijdt als een elektrische auto. Hij knalt dus als een speer aan het verkeerslicht en reageert snel op elke impuls, zonder een hoorbare kik te geven.

Gallerij: Test Mercedes GLC F-CellDe eerste Mercedes GLC F-Cell modellen worden nog in oktober geleverd aan klanten die in omgevingen wonen waar ze wel kunnen tanken, zoals in Berlijn, Hamburg, Stuttgart en andere steden. Buiten de Duitse grenzen? Moeilijk te zeggen. Mercedes plakt er niet eens een verkoopprijs op, alleen een leasingtarief. Daarbij zitten ook eventuele herstellingen en onderhoud inbegrepen. Wie geïnteresseerd is, kan steeds contact opnemen met de Mercedes-dealer.

Gallerij: Test Mercedes GLC F-Cell

Mercedes GLC F-Cell
Motor: asynchrone elektrische motor
211 pk
365 Nm
0-100 km/u : N.B.
Top: 160 km/u (beperkt)
Rijbereik: 478 km H2 + 51 km batterij
Prijs: N.B.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.