Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mercedes E-klasse All-Terrain – De ster van de skipiste

Van de E-klasse break bestaat al een versie met vierwielaandrijving, dus de kost om een alleterreinbreak te ontwikkelen lag volgens Mercedes niet te hoog. Waarmee het merk het feestje komt verstoren van de Audi A6 Allroad en de Volvo Cross Country.

Het recept is bekend, Mercedes speelt het spel goed mee. Je kan de All-Terrain van een gewone Mercedes E-klasse break onderscheiden door zijn 2,9 centimeter bijkomende bodemspeling en de plastic wielkastbeschermers, die samen met de hertekende bumpers een virieler uitstraling geven. Standaard voegt Mercedes daar nog 19-duims wielen aan toe en de pneumatische ophanging (Air Body Control), die gekoppeld is aan de 4Matic vierwielaandrijving.

Verbazend goed in het veld

We weten al wat deze oplossing aan veiligheid bijbrengt in winterse omstandigheden. Mercedes bracht ons naar een winters sneeuwtapijt in de Alpen om dat zelf te ondervinden in de E-klasse All-Terrain. Hij verbaasde ons met zijn efficiëntie en reactiesnelheid in omstandigheden met weinig grip. Elke keer wanneer het gaspedaal dieper gaat, ‘voelen’ we het systeem werken. De Pirelli Sottozero Winter banden helpen natuurlijk om zoveel mogelijk greep op de omstandigheden te krijgen.

Maar daarmee hadden we nog niet alle verrassingen gezien. Mercedes had een offroadgedeelte in het bos voorbereid. Denk niet dat het om enkele kilometers bospad ging. Nee, in de plaats kregen we een echt 4x4-parcours voor de voeten gegooid, met hellingen, boomwortels en stenen die blonken van de vochtigheid in deze decembermaand. Het Dynamic Select-systeem is verrijkt met een nieuwe All-Terrain-modus, waarbij de vering met 2 centimeter omhoog kan tot 35 km/u. Een efficiënt systeem dat de auto grip geeft waar die anders moeilijk te vinden is. Hij vindt steeds wel een wiel dat wat meer vermogen kan gebruiken.

Uitsluitend diesel

Na deze demonstratie geeft Mercedes zelf toe dat slechts weinig klanten hun E-klasse All-Terrain zo intensief naast het asfalt zullen gebruiken. Dat is ook de reden waarom Mercedes verzaakt aan afdaalassistentie in de auto. Overigens boet de E-klasse All-Terrain op asfalt niets van zijn uitstekende rijkwaliteiten in. Zijn comfort en isolatie staan op hetzelfde niveau als andere E-klasses. Bij de motoren moet voorlopig de 2.0 turbodiesel met 194 pk in de 220d het fort overeind houden, in afwachting van meer keuzemogelijkheden vanaf midden 2017. Mercedes biedt hem aan in combinatie met de negentrapsautomaat en geeft hem een officieel gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km mee. Dat is 1 liter meer dan een tweewielaangedreven variant van de break. In juni 2017 komt er nog een 350d met V6 diesel van 258 pk bij.

Gepeperde prijzen

Aan boord blijft alles hetzelfde, op enkele bekledingen na die aan de All-Terrain voorbehouden blijven. Het is dus met plezier dat we opnieuw plaatsnemen in dat ruime interieur dat kwaliteit uitademt en bol van de technologie staat, wat blijkt uit de twee beeldschermen van 12,3 duim. Vergeten we de koffer niet, die met 670 liter een recordwaarde optekent in zijn klasse. Wat de prijs betreft, blijven we in de Mercedestraditie, met 57.112 euro voor de 220d en bijna 70.000 euro voor de 350d. Dat is ongeveer 2.000 euro meer dan de 2WD break met gelijkaardige uitrusting.

Mercedes E-klasse All-Terrain 220d
Motor: 4 cil. turbodiesel, 1.950cc
194 pk bij 3.800 opm
400 Nm bij 1.600 - 2.800 opm
0 à 100 km/u: 8 sec
Top: 232 km/u
Verbruik : 5,1 l/100km
CO2 : 137 g/km
Prijs : 57.112€

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0093 235

Test: Mercedes GLE 400 e Coupé, in de schaduw van de reus (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer