Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Mercedes Classe G500

Test: Mercedes Classe G500

For Dubai, with love

24.01.2019

De tijd waarin de Mercedes G-klasse vooral de Duitse evenknie van de Land Rover Defender was, ligt ver achter ons. Vandaag wil de G-klasse vooral een speeltje zijn voor (multi)miljonairs die het verschil willen maken.

Gallerij: Test Mercedes Classe G500Oh, ik kan u al van achter uw scherm horen brommen bij het lezen van deze intro. ‘Hij kent er niets van, beschamend. Een G-klasse, dat blijft vooral een echte 4x4. De enige op de markt met drie vergrendelbare differentiëlen, waarmee hij tot in de toppen van de bomen kan klimmen.’ Daar heeft u helemaal gelijk mee. Maar het volstaat om een blik op de prijslijst te werpen om te beseffen dat je maar hoogst zelden een Mercedes G-klasse door de modder zal zien ploeteren, kwestie van zijn tweekleurige velgen niet te beschadigen. Onze testwagen kostte liefst 152.611 euro.

Zandbak

Gallerij: Test Mercedes Classe G500Opnieuw hoor ik u zeggen dat een Range Rover net zo duur kan zijn en dat de Britten niet terugschrikken om met hun juweeltje het bos in te duiken. Ook dat is helemaal waar. Maar het verschil is dat de Duitsers (en hun klanten?) redelijke mensen zijn, in tegenstelling tot de Britten voor wie er geen uitdaging gek genoeg lijkt te zijn. De enigen die zonder zich zorgen te maken hun kostbare G-klasse weg sturen van het asfalt, zijn sjeiks en emirs die hem over de uitgestrekte woestijngebieden in het Midden-Oosten zullen jagen. Zoals het hoort.

Bling-bling (en nog meer bling)

Gallerij: Test Mercedes Classe G500Ik hou persoonlijk ontzettend van de Mercedes-interieurs. Volgens mij biedt Mercedes één van de meest geslaagde combinaties tussen een warme, sfeervolle omgeving en spitstechnologie. Mercedes blijft ver weg van de koude strakheid die andere merken propageren. Anderzijds, wie met een G-klasse heeft er eigenlijk nood aan zo’n gigantisch (maar wel schitterend) scherm dat de helft van de middenconsole in beslag neemt? Wie wil er in zo’n mastodont stoelen met kussentjes opzij die automatisch opblazen om de rolbewegingen van de auto te counteren? Wie wil er zachte lederen kussens, sfeerverlichting met verschillende kleurkeuzes, chroom afwerking, een multimediasysteem met online-diensten en tot in de puntjes verzorgde afwerking? Dan kies je toch voor een CLS, die ook nog een stuk ruimer is? Ah, die heeft niet de uitstraling van de G-klasse? Daarmee heeft u zeker een punt.

Basismodel

Gallerij: Test Mercedes Classe G500Onder de motorkap van de Mercedes G500 treffen we een V8 benzinemotor aan met 422 pk. Dit is – in afwachting van de diesel – de basisversie, naast de G63 AMG. Nog geen klein verschil met de allereerste G-klasse, die zich met 82 pk uit de slag moest redden. Natuurlijk gaat een dergelijke motor in een mastodont als deze zo goed met drank om als een student tijdens happy hour. Tijdens onze test tekende we een gemiddelde op van 17 l/100 km. Maar goed, hij heeft eigenlijk geen enkele moeite om de 2,5 ton wegende G-klasse in beweging te brengen. Voor de sprint naar 100 km/u heeft hij slechts 5,9 seconden nodig. Dat zegt voldoende over zijn prestaties.

Moet ik verder nog aangeven dat ik helemaal weg ben van deze G500, zowel voor zijn charisma als voor zijn lak aan conventies? Of had u dat zelf al geraden?

Gallerij: Test Mercedes Classe G500

Mercedes Classe G500
Motor: V8 benzine, 3.982 cc
422 pk bij 5.350 – 5.500 opm
610 Nm bij 2.250 – 4.750 opm
0-100 km/u: 5,9 sec
Top: 210 km/u
Verbruik: 11,5 l/100 km
Testverbruik: 17 l/100 km
CO2 : 263 g/km
Prijs: 113.861 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.