Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Mercedes-Benz B-Klasse B 180 CDI Automatic

Test: Mercedes-Benz B-Klasse B 180 CDI Automatic

Verbazend gerieflijk

04.08.2012

De Mercedes-Benz B-Klasse is een auto die verrast. Hij is ruimer en gerieflijker dan zijn rechtstreekse concurrenten en een comfortabele reisgezel. Zeker in combinatie met de 7-traps automaat.

Gallerij: Test Mercedes-Benz B-Klasse B 180 CDI AutomaticNochtans was onze eerste indruk er eentje van redelijk veel plastiek. De in het oog springende sierelementen in glanzend zwart ‘essenhout’ (nou ja) zijn hiervoor verantwoordelijk (optie: 314,60 euro). Maar goed, de afwerking is meer dan degelijk, zoals we van een Mercedes verwachten. Opvallend: zelden zo een gemakkelijke in- en uitstap ervaren als bij deze B-Klasse - met dank aan de lage zijdrempels. Of toch, maar dan ging het om een bestellertje zonder imago. Anders dus bij deze Mercedes. Hij ziet er niet alleen goed uit, maar heeft het al even goed voor met zijn passagiers.

Plusjes

Gallerij: Test Mercedes-Benz B-Klasse B 180 CDI AutomaticDe lijst met plusjes is lang aan boord van deze B-Klasse: een prettige zitpositie (niet te laag, maar ook niet te recht), een overzichtelijk dashboard, een uitstekend zicht rondom dankzij de glaspartijen die tot ver in de uithoeken doorlopen, veel (laad)ruimte binnenin (tot 486 liter) en o zo praktisch dankzij de achterste zetelrij die in de lengterichting verschoven kan worden. Gratis is dit uiteraard niet. Het Easy-Vario Plus pakket moet 683,65 euro kosten. Het scherm van de navigatie lijkt op het eerste gezicht wat after-market, maar het is wel mooi geïntegreerd en met de grootte van een TomTom XL goed afleesbaar én makkelijk te bedienen trouwens. Groot minpunt: de sportophanging van het Sportpakket. Die veegt werkelijk alle comfort van de baan. Echt zo beenhard dat zelfs het interieur ervan begint te kraken. Niet doen dus. De B-Klasse rijdt zo al sportief genoeg.

Amerikaanse automaat

Gallerij: Test Mercedes-Benz B-Klasse B 180 CDI AutomaticMet deze rit wilden we vooral de geautomatiseerde 7-traps versnellingsbak testen. De bediening ervan is op z’n Amerikaans - met een hendeltje rechts aan het stuur dus – en dat is uiteraard even wennen. Of hij zijn werk goed doet? Ja wat de schakeltijden betreft. Die zijn snel en gebeuren zonder horten of stoten. Neen – of niet altijd – wat het schakelmoment betreft. De automaat denkt er soms te lang over na om naar een hogere versnelling te schakelen. Niet echt storend, maar voor verbetering vatbaar dus. Heel wat pijnlijker is de prijs van de automaat: 2.202,20 euro (‘slik’). Dat is dan wel inclusief knopje om normaal, dan wel sportief of manueel te schakelen, en met peddels aan het stuur (rechts op, links terug).

Geen raket

Gallerij: Test Mercedes-Benz B-Klasse B 180 CDI AutomaticIn combinatie met de 109 pk sterke 1.8-diesel van de 180 CDI heb je geen raket in huis, maar kom je voldoende vlot vooruit in het verkeer. Voor wie meer wil, is er de 200 CDI van 136 pk. Het verbruik van deze 180 CDI met automaat: volgens Mercedes 4,6l/100 km gemiddeld met een CO2-uitstoot van 119 g/km. Onze test klokte af op een gemiddelde van 6,2 liter. De basisprijs voor een B 180 CDI BlueEfficiency bedraagt 26.499 euro, maar met alle packs en toebehoren kwam ons exemplaar op 35.193 euro. De opties maken de prijs dus, maar dat is net zo bij zijn concurrenten, de BMW 1-Reeks en de Audi A3 Sportback.

Gallerij: Test Mercedes-Benz B-Klasse B 180 CDI Automatic

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.