Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC +

Test: Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC +

De meest speelse SUV

15.02.2018

Mercedes-AMG heeft het bizarre idee gehad om zijn magische 4Matic + aandrijfgroep uit de E63 AMG een plaats te geven in de GLC. Waarmee de GLC plots een vette driftbak wordt.

Gallerij: Test Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC +Kijk kijk, een SUV die hetzelfde ‘Panamericana’ radiatorrooster krijgt als de Mercedes-AMG GT. Dat kan niet anders dan de nieuwe GLC 63 AMG zijn. We kunnen al meteen zeggen: ongeacht of je het nu over de coupévariant hebt of deze; hij laat een stevige indruk na. Wat dan gezegd van de GLE, GLS en andere G-klasses? Die leven op een andere planeet. Of toch in elk geval op een plek waar de zwaartekracht geen grip heeft op de gevolgen van hun overgewicht. Je kan doen wat je wil, finaal bots je toch tegen de wetten van de fysica op. Maar de GLC, die heeft wat dat betreft het potentieel om ons te verbazen. Al flirt hij ook met de grens van 2 ton (1.935 kilogram). Laat ons dus eens zien wat dat geeft.

Enige V8 in zijn klasse

Gallerij: Test Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC +Hij beschikt natuurlijk over de kleurrijke 4.0 V8 biturbo van AMG. Mercedes stelt de GLC 63 voor in twee versies, met 476 pk in zijn ‘braafste’ variant en met 510 pk in zijn meest brutale verschijningsvorm: de 63 S. En omdat wij nooit genoegen nemen met half werk, kiezen wij meteen voor die laatste versie. Hierdoor kunnen we ons ook een idee vormen van de vergelijking met de Stelvio Quadrifoglio van Alfa Romeo, die ook 510 pk tevoorschijn tovert uit zijn 2.9 V6 biturbo. Bij Porsche moet men ondergaan dat de huidige krachtigste Macan turbo ‘slechts’ 440 pk in de strijd kan werpen met zijn 3.6 V6. Bij BMW is het nog wachten op de X3M, die een zescilinder zou krijgen. Maar de conclusie blijft: in deze klasse is Mercedes de enige die gebruik maakt van een V8.

Katapult

Gallerij: Test Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC +Maar goed, een V8 is nu ook niet bepaald een hulp om het gewicht te drukken. Alleen, we voelen aan onze kleine teen dat we aan het muggenziften zijn. Bij AMG zorgen ze al van de druk op de startknop dat er leven in de brouwerij is. Zijn uitlaten gorgelen, hij leeft. In de comfort-modus toont de GLC 63 S AMG zich dan weer helemaal beschaafd. Met een knop op de middenconsole kan je bovendien de uitlaten doen knetteren, of gewoon stiller houden.

Gallerij: Test Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC +Niets dat we nog niet kennen, maar deze heeft wel een race-modus die alleen op de S te vinden is. Een knop die we niet meteen inschakelen, daarvoor is de GLC 63 S te overweldigend in het begin. Plankgas heeft hij slechts 3,8 seconden nodig om 100 km/u te halen. Je voelt dat vermogen, je wordt achteruit gedrukt in je stoel. Maar in de bochten houdt hij zijn koetswerkbewegingen goed onder controle dankzij de pneumatische ophanging.

Magische overbrenging

Gallerij: Test Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC +In de sport+ modus laat het ESP meer marge toe. Op een weg die wat valstrikken in zijn parcours houdt, mag de achterkant bij momenten een beetje schuiven op die manier. Wat wel enig vertrouwen en snelle reacties van de bestuurder vergt. Gelukkig voelt zijn stuur meer aan als dat van een sportwagen en minder als dat van een SUV. Van zodra je je voldoende vertrouwd voelt met de auto, kan je het ESP ook helemaal uitschakelen. Dan worden stevige drifts mogelijk, een raar gevoel zo hoog in een SUV. Een gewaagde gok van Mercedes-AMG, maar de transplantatie van de overbrenging van de E63 AMG is meer dan geslaagd te noemen. Die heeft geen enkele moeite om met het enorme koppel van 700 Nm te schuiven tussen de voor- en de achtertrein. Met de elektronica uitgeschakeld, beschik je alleen nog over achterwielaandrijving.

Niet perfect, wel verslavend

Gallerij: Test Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC +Het kan moeilijk lijken om een sportief karakter te verzoenen met een hoge zithouding. Maar we kunnen niet anders dan toegeven dat we ons geweldig geamuseerd hebben met deze bijzonder brutale kijk op een SUV. De Mercedes-AMG GLC 63 S is een beest dat getemd moet worden. Een wild beest, maar wel steeds te vinden voor een robbertje armworstelen.

Is hij daarmee ook gevrijwaard van fouten? Nee, hij heeft niet het schitterende onderstel van de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, en voor de puristen onder ons mochten de remmen wat verfijnder. Tot slot: met een basisprijs van 90.629 euro euro voor de normale AMG en 99.099 euro voor de S, is hij niet het goedkoopste alternatief. Maar dat had je vast niet verwacht ook.

Gallerij: Test Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC +

Mercedes-AMG GLC 63S 4MATIC+
Motor: V8 turbobenzine, 3.982 cc
510 pk bij 5.500 – 6.250 opm
700 Nm bij 1.750 – 4.500 opm
0 – 100 km/u: 3,8 sec
Top: 250 km/u (280 km/u met AMG Driver Pack)
Verbruik: 10,7 l/100 km
CO2 : 244 g/km
Prijs: 99.099 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.