Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Mercedes A-klasse

Test: Mercedes A-klasse

Meer dan ooit een Mercedes

24.04.2018

Waar staat het in steen gebeiteld dat alleen het vlaggenschip pioniert in technologie bij Mercedes? Niet bij Mercedes zelf in elk geval, dat de nieuwe A-klasse vol snufjes de markt op stuurt.

Gallerij: Test Mercedes A-klasseOmdat er op dat vlak zoveel te vertellen valt, slaan we voor een keer ons oordeel over het uiterlijk van de nieuwe Mercedes A-klasse over. Weet alleen dat nieuwe A-klasse in elke richting gegroeid is. In de lengte komt er zelfs 12 centimeter bij, wat het totaal op 4,42 meter brengt. Dit betekent dus een stuk meer binnenruimte, terwijl hij ook twintig kilogram verloor op de weegschaal.

Kunstmatige intelligentie

Gallerij: Test Mercedes A-klasseDe grote innovatie van de Mercedes A-klasse is zijn statuut als een van de eerste seriewagens ooit met kunstmatige intelligentie, waardoor de mogelijkheden in de stembediening toenemen. Tot nu toe moest de bestuurder heel precieze zinnetjes dicteren om een telefoongesprek via de draadloze verbinding te starten, om een audiobron te selecteren, om een adres in de gps in te geven, enzovoort. Met het nieuwe multimediasysteem MBUX kan je orders geven zoals het je bevalt. En dat niet alleen voor de radio. Je kan ook zeggen ‘ik heb koud aan mijn voeten’, of ‘zoek mij een Italiaans restaurant’, of ‘doe eens het zonnescherm dicht van het open dak’. We hebben het geprobeerd en de auto begrijpt inderdaad eenvoudig geformuleerde verzoeken. Wat hij niet begrijpt, moet hij na enkele weken onder de knie krijgen.

Nieuwe motoren

Gallerij: Test Mercedes A-klasseBij de lancering stelt Mercedes drie motoren voor, waarbij één diesel. De basismotor (A200) is een nieuwe viercilinder turbobenzine van 1.332 cc groot. We kennen hem bij Renault als 1.3 TCe. Bij Mercedes is hij 163 pk sterk, voor 5,8 l/100 km en 133 g/km CO2. Dit is gemeten volgens de nieuwe WLTP-methode. De motor kan gekoppeld worden aan een manuele zesbak of een zeventraps dubbelekoppelingsbak. Die laatste is geen Mercedes-versnellingsbak helaas, maar wel en Getrag die al even aangenaam blijkt in de praktijk maar wat twijfelachtig bij sportief rijden. Manueel reageert hij niet snel genoeg.

Gallerij: Test Mercedes A-klasseZelfde versnellingsbak maar een ander gevoel bij de Mercedes A180d en zijn nieuwe 1.5 dieselmotor, ook van bij Renault. Hier lijkt het huwelijk tussen motor en Getrag-automaat harmonieuzer te verlopen. De motor voelt levendiger aan dan zijn 116 pk doen vermoeden. Zijn 260 Nm vanaf 1.750 opm laten zich meteen voelen, wat de hernemingen geeft waarop we hopen. Deze motor zet ook één van de absolute kwaliteiten van deze auto goed in de verf: een haast perfecte geluidsisolatie.

In afwachting van de AMG is de 2.0 turbobenzine uit de A250 de voorlopige topmotor. Hij heeft 211 pk en een echte Mercedes-versnellingsbak (7-DCT). Hij klinkt aangenaam en stuurt het leukst van de drie. Al hebben we op dat vlak wel enkele opmerkingen.

Te veel een Mercedes?

Gallerij: Test Mercedes A-klasseTen eerste is er de stuurbekrachtiging, die te kunstmatig aanvoelt en meer dan één journalist het vertrouwen ontnam in de bochtige stukken van het testparcours. Daarnaast is het basisonderstel weliswaar erg efficiënt, zelfs bij agressief sturen, maar waarvan de ophanging toch wat te veel op comfort is ingesteld. Dat geeft duikbewegingen van het koetswerk die niet in lijn liggen met wat je kan verwachten in deze klasse. De oplossing? De regelbare demping in optie, in combinatie met het standaard onderstel. Bij het sportonderstel heb je die regelbare demping er standaard bij, en dat met 17-duims velgen. Maar in de comfort-rijstand worden die bewegingen net nog extra benadrukt. In de sport-stand werken ze perfect, strakker zonder karikaturaal te worden. En dus nog steeds comfortabel. Zo heb je een top A-klasse.

Uiteindelijk kunnen we Mercedes niet bekritiseren omdat het van de A-klasse meer een Mercedes heeft willen maken, met het comfort en de technologie die daar bij hoort. Maar volgens ons met een andere ophanging en een 10 tot 15 procent meer consistent reagerend stuur, zou de A-klasse niet minder een Mercedes zijn.

Gallerij: Test Mercedes A-klasse

Mercedes A200
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.332 cc
163 pk bij 5.500 opm
250 Nm bij 1.650 opm
0-100 km/u: 8,2 sec
Top: 225 km/u
Verbruik: 5,8 l/100 km
Testverbruik: 8,2 l/100 km (uitdagend parcours)
CO2: 133 g/km
Prijs: 29.282€

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.