Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: McLaren 720S – Leren voor gevorderden

Voor het eerst in zijn nog jonge geschiedenis als autoconstructeur, vervangt McLaren een model. De fantastische 650S mag op pensioen, hier is de 720S. Daarmee krijgt de Super Series voor het eerst een tweede generatie-model.

Met uitzondering van de F1, begint de geschiedenis van McLaren Automotive pas echt in 2010. Zeven jaar en nauwelijks zes modellen later (minus de ‘speciallekes’) heeft McLaren zich opgewerkt tot de enige echt geloofwaardige rivaal van Ferrari.

720 Britse pk’s

In die mate dat Ferrari het zelfs nodig vond om de McLaren 650S van repliek te dienen met de 488 GTB. En zoals dat dan gaat in die kringen, lossen de Britten nu een tegensalvo met de 720S. De naam staat voor het vermogen, maar dan wel in Britse pk’s. In onze rekening komt dat overeen met 710 pk. Daarmee haalt hij een top van 341 km/u en knalt hij naar 100 km/u in 2,9 seconden, waarmee hij de Ferrari vloert met 11 km/u en 0,2 seconden.

De McLaren 720S is de opvolger van de 650S. In tegenstelling tot de Ferrari, die voornamelijk een evolutie van zijn voorganger is, heeft de McLaren nog slechts 9 procent onderdelen gemeenschappelijk met de 650S, en dan hebben we het over wielbouten en de bediening van de ruitenwissers. We kunnen dus wel zeggen dat de McLaren 720S een nieuw model is. Om te beginnen beschikt hij nu over een volledige carbon cel onder het koetswerk, waar de 650S nog vooral een kuip was waar de voor- en achtertrein aan bevestigd werden. Daardoor weegt de nieuwe structuur iets meer - 40 kilogram - maar wint het geheel vooral aan torsiestijfheid. In totaal weegt de McLaren 720S rijklaar 1.400 kilogram.

De motor is ingrijpend vernieuwd, met wijzigingen aan de turbo’s, intercoolers, zuigers, stangen en de krukas, net als de luchtinlaat. In totaal telt hij voor 41 procent nieuwe onderdelen. Tegelijk vergroot de cilinderinhoud van 3.8 naar 4.0 liter, wordt hij 70 pk en bijna 100 Nm krachtiger (770 Nm bij 5.500 opm) maar is hij ook compacter waardoor hij 12 centimeter lager kon worden ingebouwd. Daarmee komt het zwaartepunt lager te liggen en verbetert de dynamiek. En hij is hierdoor ook praktischer, want er ontstaat nu een kleine bagageruimte van 150 liter achter de stoelen, die je bovenop de 210 liter van de koffer vooraan mag tellen. Met een lagere motor en een rigider koetswerk kon McLaren wat dunnere dubbele dakstijlen achteraan inwerken, met meer glas. Hierdoor is de zichtbaarheid naar achter ongezien voor dit type auto.

Cambridge

De naakte cijfers van de McLaren 720S maken op zich al indruk, Zonder het niveau te halen van de 675 LT, staat de 720S al borg voor acceleraties die je in een staat van euforie brengen, zowel wat hun kracht betreft, maar ook door het feit dat er maar geen einde aan komt. Die versnellingen worden nauwelijks onderbroken door de bliksemsnelle schakeltijden van de dubbelekoppelingsbak met zeven versnellingen.

Nog verbluffender - dat kan - is het feit dat de 720S over een nog beter leertraject beschikt dan de 650S. Tijdens het circuitgedeelte van onze testrit konden we de feeling van de auto van de auto in alle veiligheid ontdekken. Waar de 650S ons al verbaasde door zijn talent om ons braafjes op onze fouten te wijzen, doet de 720S dat nog beter: instinctief, communicatief en preventief. En dan hebben we het niet over een bocht die we braafjes met 50 km/u nemen. Dat is volgas, met 210 km/u in een links-rechts combinatie. Of op het moment dat je net het gas vol opent in een bocht. Of remt aan het bordje ‘te laat’. Het is niet dat de auto jouw fouten corrigeert, dat zou niet leuk zijn.

Maar uit de reacties merk je op dat er iets van jou verwacht wordt, waardoor je de volgende ronde een wat nettere lijn aanhoudt, wat meer subtiliteit in het remmen legt. En meteen sneller rijdt, zoals blijkt uit de telemetriegegevens die je rechtstreeks kan downloaden op een USB-stick. Om te analyseren, of op te scheppen tegen je vrienden.

We mochten ook nog over een absoluut slecht stuk weg rijden. Daarbij vallen de verbeteringen op aan de hydraulisch gestuurde ophanging. Die beschikt over meer sensoren en software die door de universiteit van Cambridge is ontwikkeld. Het resultaat is een volbloed McLaren: een supercar die net zo comfortabel rijdt als een gewone berline.

De McLaren 720S is een supercar waarmee je natuurlijk de aandacht trekt. Maar dat is niet zijn hoofdbedoeling. Hij wil van u een betere chauffeur maken. Hij wil dat u lange ritten in alle comfort kan afleggen. En hij wil ook dat u tijdens de trackday voluit kan gaan. Een auto, een vriend, een droom.

McLaren 720S
Motor: V8 biturbo benzine, 3.994cc
710 pk bij 7.500 opm
770 Nm bij 5.500 opm
0-100 km/u: 2,9 sec
Top: 341 km/u
Verbruik: 10,7 l/100 km
CO2: 249 g/km
Prijs: 251.285€

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Eerste contact: McLaren 675 LT – Een ontmoeting met geschiedenis

Autotests · McLaren

Eerste contact: McLaren 650S – Driver-Friendly

Autotests · McLaren

Threshold: Stoffel Vandoorne kreeg F1-doop in Goodwood – ‘Vooral M23 maakte indruk’

Autotests · McLaren
Ontdek meer