Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Mazda Skyactiv-X

Test: Mazda Skyactiv-X

Tegen de (groene) stroom in

12.04.2018

Mazda is een buitenbeentje en zoekt steeds andere oplossingen dan de andere constructeurs, zeker wat motoren betreft. Terwijl alle anderen momenteel volop de mogelijkheden onderzoeken van hybride, elektrische en turbomotoren, richt Mazda al zijn aandacht op nieuwe atmosferische benzinemotoren om zijn CO2-uitstoot te doen dalen. Die uitstoot ligt lager dan bij een elektrische auto. Hoezo?

Gallerij: Test Mazda Skyactiv-XBij Mazda is men niet overtuigd dat de turbomotor de juiste weg is voor de toekomst, en ook wat hybride en elektrische aandrijving betreft blijft de blik bij Mazda bezorgd. Nochtans werkt Mazda hier ook wel aan, zo staat er een microhybride in de planning voor 2019. De eerste elektrische Mazda is voor 2020 en de eerste plug-in hybride Mazda is voor 2025. Maar op dit moment gelooft Mazda toch vooral in de klassieke verbrandingsmotor op benzine.

Van de bron naar de uitlaat

Gallerij: Test Mazda Skyactiv-XHet merendeel van de merken doet uitschijnen dat elektrische auto’s een nuluitstoot hebben. Dat klopt in zekere zin, want tijdens het rijden stoten ze geen CO2 uit. Maar Mazda ziet de zaken breder, en benadrukt dat we de hele cyclus van een auto moeten bekijken: van de bron tot de uitlaat. Daarbij wordt de uitstoot van de assemblage mee in rekening genomen, het transport van die auto, het gebruik en natuurlijk de energie die nodig is om hem te doen rijden. Volgens Mazda kom je voor een elektrische auto volgens deze berekening op een gemiddelde CO2-uitstoot van 128 g/km. Dat komt vooral omdat we vandaag nog veelal op fossiele brandstoffen moeten rekenen om elektriciteit op te wekken. Volgens dezelfde berekening stoot de huidige generatie Mazda-motoren (Skyactiv-G) zo gemiddeld 142 g/km uit. De nieuwe generatie motoren doet wat dat betreft een stuk beter.

20 tot 30 procent zuiniger

Gallerij: Test Mazda Skyactiv-XDe nieuwe Skyactiv X-motoren moeten in 2019 in productie gaan. Ze maken gebruik van een technologie die nog nooit eerder in serieproductie te zien was. Dit wordt de eerste motor met variabele compressie verhouding, de Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). Daarbij combineert de motor de verbranding via een ontstekingskaars met de klassieke hoge compressieverhouding van een dieselmotor. Hierdoor kan de motor werken met een arm tot zelfs zeer arm benzinemengsel en biedt hij het hoge koppel van een diesel bij lage toerentallen (tegenover de huidige Skyactiv-G stijgt het koppel met 10 tot 30 procent). De hernemingen zijn beter, het verbruik ligt lager en dus ook de CO2-uitstoot. Volgens Mazda gaat het om een daling van het verbruik met 20 tot 30 procent. Hierdoor kan hij wat totale CO2 betreft zelfs betere waarden voorleggen dan de elektrische motor.

Jinbai Ittai

Gallerij: Test Mazda Skyactiv-XWe konden de Skyactiv X-motoren al eens testrijden in een prototype van de toekomstige Mazda 3. Mazda blijft zijn Jinbai Ittai-concept verder uitpuren en ziet de toekomstige Mazda 3 als een verlengstuk van het menselijk lichaam. Dat vertaalt zich in een rijgedrag dat zo natuurlijk mogelijk moet aanvoelen. Trillingen van buitenaf zijn maximaal weggefilterd. We merken in de praktijk hoe de auto levendig en precies reageert, maar minder feedback geeft dan de huidige Mazda 3, toch één van de referenties in rijdynamiek in zijn klasse. De ingenieurs verzekeren ons dat het verschil gewoon in enkele afstellingen ligt die nog kunnen wijzigen en dat bij het debuut van de Mazda 3 volgend jaar alles zal aanvoelen zoals we verwachten. We hopen het, want deze motor blijkt in de praktijk een pareltje. Hij is rond en beschikbaar, maakt vlot toeren en zelfs met het arme mengsel voelt hij soepel en makkelijk aan. Via een tablet konden we ook zien dat de brandstofbesparing reëel is in de praktijk.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.