Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Maserati GranTurismo & GranCabrio – Ouderwets plezier

Op een moment waarop elke sportieveling zich lijkt te doperen via turbo’s en elektronische gadgets die hem tegen het asfalt moeten houden, blijft Maserati trouw zweren aan de atmosferische motor en ouderwets rijden.

De GranTurismo Coupé is reeds 10 jaar oud. De cabrio is slechts twee jaar jongen. In 2010 en 2012 kregen ze een eerste update, nu volgt er een nieuwe facelift. Uiterlijk kunnen we beter van een ‘botoxkuur’ spreken, want ze krijgen een beperkte verjongingskuur om de 2,5 jaar die hen rest tot hun vervanging goed op te vullen. Wie er een vergrootglas bij haalt, zal zien dat de bumpers licht hertekend zijn, net als het radiatorrooster. Meer is het niet. De constructeur wilde niet raken aan de lijn van het model, van de hand van Pininfarina. De meer radicale MC-versies (Maserati Corse) krijgen een eigen koetswerkkit, die je makkelijk herkent aan de grote luchtopening die in de motorkap verwerkt is.

Traditioneel, maar wel hip

In het interieur zien we dat de coupé en de cabrio een nieuw multimediasysteem kregen, met een 8,4-duim groot aanraakscherm dat compatibel is met Apple Car Play en Android Auto, waardoor het scherm voor een deel de functies van je telefoon overneemt zonder dat je een bluetoothverbinding moet maken. Maar een inductievlak om draadloos de telefoon te kunnen opladen heeft hij niet.

V8 Mase…rarri

Onder de motorkap steekt nog steeds een 4.7 V8-blok. De 4.2 die voorheen nog beschikbaar was voor de coupé, is uit de catalogus verdwenen. De motor ademt zonder hulp van een turbo en beschikt evenmin over directe inspuiting. Een ouderwetse mechaniek dus, maar wel met een nobele achtergrond want hij wordt geassembleerd bij Ferrari. Om hem op gang te trappen, maakt hij geen gebruik van een startknop. Nee, hier moet nog een gewone, ouderwetse sleutel in het contact en moet je hem draaien om de motor op te starten. Dan voel en hoor je meteen het exclusieve karakter van deze volbloed: de V8 doet alle haren op je arm rechtkomen. Zeker in de ‘Sport’-modus, waarbij hij de kleppen in de uitlaat kan openen om zijn zang nog beter tot zijn recht te laten komen.

En actie

Ten opzichte van de moderne turbomotoren komt de atmosferische V8 koppel tekort in het middenbereik. Maar al gauw leer je dat te compenseren door de motor hoger in de toeren te houden (zijn maximale toerental is 7.200 opm). In de normale modus laat de zestrapsautomaat (dat lijkt weinig, vandaag de dag) van ZF de versnellingen elkaar zacht opvolgen. Maar al snel voel je de behoefte om de schakelmanoeuvres zelf in de hand te nemen. Dat kan met twee grote peddels die zich achter het stuur bevinden. Dit is niet de snelst schakelende automaat op de markt, maar hij past wel goed bij het gran turismo-karakter van de auto.

In haarspeldbochten toont de bijna 2 ton wegende Maserati zich geen prima ballerina, en hij beschikt ook niet over een modern arsenaal aan hulpmiddelen om dat te compenseren. Hier geen vierwielsturing of een vectoriële sturing van het koppel via het sperdifferentieel, evenmin heeft hij actieve rolstangen. De Maserati’s stellen zich tevreden met een goed basisonderstel, met dubbele driehoeken voor de ophanging. Het sperdifferentieel is puur mechanisch en vangt de gripverliezen van de achtertrein zo goed als mogelijk op. Nee, vierwielaandrijving is niet beschikbaar.

De GranCoupé en de GranCabrio laten zich vooral appreciëren met een vlotte rijstijl. Je kan ze ook mishandelen, al voel je dan wel wat meer trillingen in de stuurkolom van de GranCabrio, die iets minder koetswerkstijfheid biedt dan de GranCoupé. Maar het rijplezier blijft op het rendez-vous. Als goede granturismo’s beschikken beide Maserati’s over een vergevingsgezinde ophanging, die in optie zelfs gestuurd kan worden.

Concerto voor vier

Een van de sterke punten van deze Maserati’s is dat ze twee volwassenen achteraan plaats kunnen bieden. Een Porsche 911 kan dat niet… In de GranTurismo en in de GranCabrio kan je dus met vier volwassenen genieten van de atmosferische V8. Een karaktervol motorblok als dit, we zullen het missen wanneer ook Maserati zich zal moeten schikken naar de downsizing-trend. Alleen het verbruik misschien niet.

We hoeven niet te verbloemen dat op technisch vlak deze Maserati’s worden voorbijgestoken door de concurrentie. Ze beschikken niet over de jongste technologie en rijhulpen van de concurrentie. Maar het is niet dat authentieke kantje dat hem nu zijn charmes geeft en dat liefhebbers van ouderwets rijden zal weten te charmeren.

Maserati GranTurismo (GranCabrio)
Motor: atmosferische V8 benzine, 4.691 cc
460 pk bij 7.000 opm
520 Nm bij 4.750 opm
0-100 km/u: 4,8 sec (5,0 sec)
Top: 299 km/u (288 km/u)
Verbruik: 14,3 l/100 km (14,5 l/100 km)
CO2: 331 g/km (337 g/km)
Prijs: 128.204 euro (145.595 euro)

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Maserati-Levante Trofeo-2019-1280-07

Maserati Levante GTS & Trofeo: Eindelijk sportief

Autotests · Maserati
Touring Superleggera SciaDiPersia-108

Touring Superleggera Sciàdipersia: “Misschien wel de laatste”

Autotests · Maserati

Eerste contact: Maserati Ghibli & Quattroporte 2016 – De goede richting gevonden

Autotests · Maserati
Ontdek meer