Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Kia Stonic

Test: Kia Stonic

Net zoals de Sportage?

28.09.2017

In 2010 introduceerde Kia de derde generatie van de Sportage. Zijn knappe design bombardeerde hem op slag tot vaste waarde in zijn segment, de compacte SUV’s. Dat nummertje wil Kia nog wel eens opvoeren in het segment daaronder met deze sympathieke Stonic.

Gallerij: Test Kia StonicDe Stonic neemt op zijn beurt de intussen traditionele visuele kenmerken van de jongste Kia’s over. Naast het ‘Tiger Nose’ radiatorrooster krijgt deze SUV een dunne middenstijl achter de deur en een dikke raamstijl achteraan, wat hem een targa-look geeft. Wie opteert voor de dubbele kleuren kan kiezen uit vijf contrasterende kleuren voor het dak, de behuizing van de zijspiegels en de achterspoilers om zo dat targa-effect nog te versterken. De Stonic heeft nauwelijks wieloverhangen, waardoor hij een van de meest dynamische profielen in zijn segment heeft. De Stonic heeft weinig moeite om te begeesteren.

Proper gedaan

Gallerij: Test Kia StonicDe binnenkant oogt modern, met een meubilair dat dan wel wat massief is, maar niet extravagant is. Sommigen zullen vinden dat Kia te veel harde plastics gebruikt heeft, maar wie eerlijk is zal ook moeten toegeven dat er weinig kritiek te geven valt op de afwerkingskwaliteit, alles ziet er erg net uit. Jammer wel dat Kia de gekleurde inlegplaatjes op de middenconsole, de stoelen en het stuur (stiknaden) uitsluitend voorbehoudt voor het duurste afwerkingsniveau. De andere versies zien er in vergelijking wat streng uit.

Gallerij: Test Kia StonicDe Kia Stonic is 4,14 meter lang, waarmee hij zich in het midden positioneert van het segment. De Renault Captur is zijn belangrijkste rivaal. De koffer wekt geen verbazing, die is met 352 liter niet meteen de ruimste. Wel kan de vloerplank versteld worden. Maar waar de koffer weinig indruk maakt, heeft Kia er wel voor gezorgd dat iedereen in de auto over meer dan voldoende ruimte beschikt. Zelfs de lange medemensen.

Volledige uitrusting

Gallerij: Test Kia StonicZoals intussen de gewoonte is geworden bij Kia, is de rijkelijke standaarduitrusting ook één van de sterke punten van de Stonic. Standaard krijg je onder meer al airco, een multimediasysteem met bluetooth-verbinding en zes luidsprekers, een multifunctioneel stuur, parkeersensoren en de automatische regeling van de lichten. En dat al van bij het basismodel. En we zijn er nog niet, wie naar de volgende niveaus stapt krijgt er onder meer noodremhulp bij, rijvakwaarschuwing, een lichtassistent, leder, verwarmde stoelen en sleutelvrij starten.

Sportieve stadswagen

Gallerij: Test Kia StonicKia past een gelijkaardige filosofie toe voor zijn motoren als voor zijn uitrusting: ze zijn gekoppeld aan een bepaald niveau. Zo is de kleine 1.2 MPI benzinemotor met 84 pk voorbehouden voor het Easy-instapniveau, de 1.4 MPI met 100 pk is te verkrijgen met Fusion en de uitstekende 998 cc T-GDI met 120 pk is uitsluitend te verkrijgen in combinatie met het topniveau Sense. Het is natuurlijk met die laatste motor dat de Stonic het leukst wordt. De driecilinder is beschikbaar bij alle toerentallen, en hij zet het dynamisme van het onderstel mooi in de verf. We apprecieerden ook het precieze stuur, die de Stonic een leuk sturende combinatie maakt, zeker met de lage zit achter het stuur en de best strakke vering voor een SUV.

De 1.4 MPI blijft ook overeind, je kan vlot mee in de verkeersstroom al moet je zijn vermogen wat hoger in de toeren gaan zoeken. De 1.6 CRDi turbodiesel met 110 pk vormt een uitzondering, want die is wel te verkrijgen met alle uitrustingsversies. Hier speelt het hoge koppel meer mee. Net als de andere versies die we testten, viel de uitstekende manuele zesversnellingsbak op.

Gallerij: Test Kia Stonic

Kia Stonic 1.0 MPI
Motor: driecilinder turbobenzine, 998 cc
120 pk bij 6.000 opm
172 Nm bij 1.500 – 4.000 opm
0-100 km/u: 10,3 sec
Top: 184 km/u
Verbruik: 5 l/100 km
CO2: 115 g/km
Prijs: 17.690 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.