Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Jaguar XJ 2016 – De knappe aristocraat

Je ziet het nauwelijks, maar de Jaguar XJ kreeg een tijdje geleden al een kleine update. Klein, maar wel de moeite om hem nog eens onder handen te nemen. Deze knappe aristocraat kent een te discreet bestaan in onze contreien.

De stijl van deze XJ bleek een dermate grote breuk met het classicisme dat de vorige grote Jaguars zo typeerde, dat velen het moeilijk hadden bij zijn lancering in 2010. Vandaag nochtans, is het zaak vast te stellen dat zelfs op zijn leeftijd de huidige generatie XJ nog geen rimpeltje vertoont.

Hij geeft nog steeds die mengeling van présence en dynamiek weer die hem tot één van de meest betoverende creaties in zijn segment maakt. In die mate zelfs dat de constructeur het niet nodig achtte om het uiterlijk onder handen te nemen, op enkele details na dan. Zo krijg hij vooraan lichtblokken met uitsluitend led-diodes. Daarrond is een iets breder en meer verticaal opgesteld radiatorrooster opgedoken. Het gamma krijgt een bijkomende aantrekkingspool met de komst van de bijzonder luxueuze Autobiography. Die laatste is uitsluitend beschikbaar met de lange wielbasis. Maar omdat die laatste onbeschikbaar was, hebben we een ‘korte’ versie (toch 5,13 meter lang) met de R-Sport-afwerking getest. Met zijn 20-duims velgen en zijn nep-luchtopeningen opzij en de kleine spoiler op de koffer geeft hij een discrete maar duidelijk aanwezige sportieve indruk.

Verbonden

Het interieur is uitgebouwd volgens dezelfde principes, met een mix van luxe en technologie. De cockpit is volledig digitaal, een keuze die intussen behoorlijk breed verspreid raakt onder de andere constructeurs. De afwerking mag dan op sommige punten nog niet perfect zijn en achteraan zit je merkelijk minder ruim dan bij de concurrentie, maar de XJ slaagt erin zijn inzittenden zodanig in een weelderige cocon te weven dat het makkelijk is om hem zijn foutjes te vergeven.

Voor bouwjaar 2016 komt er ook een nieuw multimediasysteem op de proppen met de naam ‘InControl Touch Pro’. Het valt op door zijn 8-duim groot aanraakscherm met ‘Dual View’ waarbij bijvoorbeeld de bestuurder de navigatieinstructies volgt terwijl de passagier op hetzelfde scherm een film te zien krijgt. Het systeem reageert sneller en intuïtiever dan voorheen en het toont ook meer intelligentie. Zo is het in staat om uw gebruikelijke verplaatsingen te leren herkennen en kan het spontaan een alternatief aanbieden indien er zich een oponthoud voordoet op uw route. Dankzij een bijzondere app kan je vanop afstand de status van de auto checken (open of gesloten, enzovoort) en word je verwittigd indien het alarm afgaat. Hij onthoudt ook de plaats waar je hem geparkeerd hebt.

Charmeur

Het wegcontact van de XJ wordt nog steeds getypeerd door een enorm comfort. Ondanks zijn R-Sport-badge en zijn 3.0 V6-motor met 340 pk, hebben alle afstellingen resoluut comfort in gedachten om de inzittenden te behoeden van invloeden van buitenaf. De motor klimt lineair in de toeren, begeleid door een flatterende maar bescheiden ronk. De automaat schakelt naadloos en schokvrij door elk van de acht versnellingen.

Pas wanneer je het ritme opdrijft merk je dat hij wat sneller zou mogen reageren en de nieuwe elektrische stuurbekrachtiging slaagt er niet in dezelfde feeling over te brengen als de hydraulische optie van weleer. Maar dan ga je wat aan de roeping van deze auto voorbij, die vooral wil dat je de kilometers in alle rust ziet voorbijzoeven. De vierwielaandrijving dient als veilige stok achter de deur mochten de omstandigheden tegenzitten. Deze configuratie is overigens alleen met deze motor beschikbaar, maar die onvermijdelijk ook het verbruik de hoogte injaagt. We konden weliswaar rond 11 l/100 km blijven, waar Jaguar 9,8 l/100 km opgeeft. Wat de prijs betreft: daar kijkt een liefhebber niet naar.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

AS24 Jaguar XF banner

Jaguar XF: over het hoofd gezien?

Autotests · Jaguar
Jaguar-XE-2020-1600-09

Jaguar XE 2020: Nieuw leven in de brouwerij

Autotests · Jaguar

Test: Jaguar XF Sportbrake 2.0 25t – Bon, dan maar op benzine

Autotests · Jaguar
Ontdek meer