Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Jaguar XFR-S Sportbrake

Test: Jaguar XFR-S Sportbrake

Doet alles wat niet mag

10.02.2015

Sorry Jaguar, voor het stel achtersloffen dat we erdoor hebben gejaagd. Sorry beste buren, voor het gehuil van de uitlaat telkens we vertrokken. Sorry beste medepassagiers, voor de veelvuldige ‘power slides’. Het is allemaal de schuld van de Jaguar XFR-S. Hij ziet eruit als een brave gezinswagen, maar hij doet alles wat niet mag. Heerlijk!

Hoe krijg je 550 pk via de achterwielen op het asfalt? Niet. De XFR-S mag wat ons betreft nu al worden uitgeroepen tot ‘Driftcar of the Year’. Één fikse duw op het gas en de achtersteven begint meteen te kwispelen. In de eerste, tweede en zelfs derde versnelling van de sequentiële 8-traps automaat. ‘Du jamais vu’ voor zo een doordeweeks uitziende station die de XF Sportbrake toch wel is. En in feite ook nauwelijks te verantwoorden aan de rest van de brave familie.

‘In your face’

Gallerij: Test Jaguar XFR-S SportbrakeDe 550 pk vermogen en 680 Nm aan koppel haalt deze XFR-S Sportbrake uit een indrukwekkende 5-liter V8 met compressor. Die zet een normverbruik neer van 12,7 liter met een CO2-uitstoot van 297 g/km. 12 tot 14 liter is mogelijk met een normale tot voorzichtig sportieve rijstijl, maar daar is deze kat niet mee gediend. Hij kan van 0 tot 100 km/u in 4,6 seconden en lacht je uit in je gezicht als je dat niet van plan bent. Aan de begrensde top van 250 km/u die Audi, BMW en Mercedes doorgaans hanteren, lapt deze kat eveneens zijn laars. 300 is de top.

Als een kart

Gallerij: Test Jaguar XFR-S SportbrakeDat de ophanging niet individueel kan worden ingesteld in een sport- of comfortmodus, vinden we wat dunnetjes voor een auto van deze klasse. Maar toegegeven, het Adaptive Dynamics-systeem - dat de ophanging voortdurend controleert en afstemt op de rijomstandigheden - houdt altijd het perfecte evenwicht tussen rijcomfort en sportivisme. Bovendien stuurt deze XFR-S bijzonder licht en direct, en dat is dan weer een zegen om die wispelturige achtersteven te corrigeren. Het kartinggevoel is nooit ver weg.

Bewaarengel

Het meest interessante knopje in deze Jag is dat van de DSC dynamische stabiliteitscontrole. Die heeft drie standen, waarvan de standaard instelling vrij snel ingrijpt (maar een drift niet kan voorkomen) en de OFF-stand enkel goed is om snel een u-turn te maken. Onze favoriete stand was de trac-modus: de ideale bewaarengel voor wie de grenzen (veilig) wil aftasten.

Briesend

Gallerij: Test Jaguar XFR-S SportbrakeHet blauwe kleurtje niet te na gesproken valt deze XFR-S Sportbrake vooral op door zijn schel uitlaatgeluid. Stel je een wilde kater voor die briesend om zich heen krabt en bijt: zo klinkt het geluid van deze V8. Binnenin valt het lawaai best mee, want Jaguar maakt geen gebruik van ‘sound actuators’ of andere kunstmatige ingrepen.

Binnen de lijntjes?

Gallerij: Test Jaguar XFR-S SportbrakeMet een instapprijskaartje van 112.300 euro is deze XFR-S Sportbrake de duurste gezinsbreak uit het Jaguar-gamma en moet hij het opnemen tegen de AMG’s, quattro’s en M-sports uit deze wereld. Die gaan doorgaans veel efficiënter om met hun power en zitten ook volgepropt met flink wat meer technologische snufjes. Zo is bijvoorbeeld de Jaguar-interface van het hele navigatie- en entertainmentgebeuren goed genoeg voor deze tijd, maar niet voor op z’n tijd. De XFR-S Sportbrake is er voor de outsider die nooit heeft geleerd om binnen de lijntjes te kleuren.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.