Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Jaguar F-Type 2.0

Test: Jaguar F-Type 2.0

De kleinste is de leukste

21.09.2017

De Jaguar F-Type kreeg net een kleine update, maar voortaan ook een nieuwe basismotor: een 2.0 turbobenzine viercilinder met 300 pk. Neemt die niet te veel van de charme weg van de knappe Brit?

Gallerij: Test Jaguar F-Type 2.0De Jaguar F-Type kreeg bij het begin van dit productiejaar een kleine update, ook al is zijn lijn nog erg modieus. De welvingen en de gespierde indrukken die de coupé en de roadster geven zijn ook in de viercilinder aanwezig. Wie het verschil wil zien met de V6 en de V8 moet het aantal uitlaten tellen. In tegenstelling tot zijn beter bedeelde broertjes moet de viercilinder zich tevreden met slechts één uitlaat, maar wel een grote en centraal geplaatst. Het interieur was al erg verzorgd en wijzigt niet. Wel komen er enkele nieuwe rijhulpen bij: adaptieve cruise-control, verkeersbordherkenning, autonome noodremhulp en een rijvakassistent.

-52 kilogram

Gallerij: Test Jaguar F-Type 2.0Jaguar heeft beslist om de ‘kleine’ 2.0 Ingenium viercilinder turbo in de F-Type te schuiven. Deze nieuwe generatie motor krijgt een turbo met dubbele ingang gemonteerd, wat hem aan een vermogen van 300 pk helpt en een koppel van 400 Nm. En daar bovenop: dit blok is ook een stuk lichter dan de V6, waardoor deze F-Type 52 kilogram minder weegt. Veel verschil in de prestaties zit er dan ook niet in. In de 0 naar 100 km/h blijft het verschil met de V6 beperkt tot minder dan een halve seconde. Met de viercilindermotor heeft de F-Type slechts 5,7 seconden nodig voor die oefening, daarbij geholpen door de standaard meegeleverde achttrapsautomaat. De belangrijkste besparing van deze motor zit natuurlijk aan de pomp. In het officiële verbruik homologeert Jaguar hem met een gemiddelde van 7,2 l/100 km, wat 16 procent minder is dan de V6.

Liever licht

Gallerij: Test Jaguar F-Type 2.0Natuurlijk, en voor sommigen het belangrijkst: het lagere gewicht helpt de F-Type in de rijdynamiek tegenover de andere varianten. De voortrein moet minder kilo’s dragen waardoor hij veel snediger instuurt. Hierdoor reageert het stuur chirurgisch precies. Het rijplezier wordt er alleen maar groter door, vooral omdat de auto elders geen toegevingen moet doen. De motor blijkt met 300 pk perfect op zijn taak berekend, terwijl de achtertrein al net zo speels blijkt – misschien zelfs meer – als in andere F-Types. Als we heel eerlijk zijn is de viercilinder waarschijnlijk zelfs de leukste F-Type om sturen. Echt hoor. Net als zijn broertjes kan hij zich ook perfect schikken naar dagdagelijks gebruik, waarbij hij ook het juiste evenwicht in zijn ophanging gevonden heeft.

Gallerij: Test Jaguar F-Type 2.0De melomanen zullen evenmin ontgoocheld zijn, want het geluid dat aan de uitlaat ontsnapt blijft erg melodieus, ook al beschikt hij niet over hetzelfde register als de V6. De sportuitlaat komt nog steeds in combinatie met een knop op de middenconsole die hem wat meer stemvolume schenkt.

Dit is geen F-Type voor de sukkelaars, de 2-liter motor blijft meer dan goed overeind en zal iedereen plezieren, op de badge-snobisten na dan. En bovendien, met zijn prijskaartje van 57.530 euro kost hij liefst 12.000 euro minder dan de kleinste V6.

Gallerij: Test Jaguar F-Type 2.0

Jaguar F-Type 2.0
Motor: 4 cyl. turbo benzine, 1.997cc
300 pk bij 5.500 opm
400 Nm bij 1.500 opm
0-100 km/u: 5,7 seconden
Top: 249 km/u
Verbruik: 6,2 l/100km
CO2: 163 g/km
Priis: 57.530 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.