Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Infiniti QX30 – Op niveau

Wanneer de Infiniti Q30 u te veel keuzes aan motoren en uitrusting laat, en niet stoer genoeg is naar uw smaak, dan ligt dat misschien anders met de QX30 die we hier testen.

Voor wie het nog niet zou weten: Infiniti is het luxemerk van Nissan. De Q30 is eigenlijk een Japanse Mercedes A-Klasse. In meer dan één betekenis, want de Q30 deelt zijn platform met de Mercedes. Net als enkele motoren en nog heel wat andere aspecten.

Ongewoon uiterlijk

De Infinitidesigners beschikken over heel wat talent om via de trekken uit hun potloden charmes te doen losweken. De Infiniti Q30 en QX30 zijn verre van doorslagjes van de Mercedes A-Klasse en de GLA: ze hebben sensuele welvingen, voorlichten die geïnspireerd zijn op het menselijk oog, chroom randen rond de zijruiten en een interieur dat een eigen persoonlijkheid uitstraalt. De QX30, die 3 cm groter is dan de Q30, etaleert fier de stijl van een crossover, met dakrails, andere wielkasten en nieuwe bumpers voor- en achteraan.

Voor ongewone afmetingen

Het geheel is nauwelijks imposanter dan een Mercedes GLA en iets compacter dan een BMW X1 of een Audi Q3, zijn andere concurrenten. Dit schenkt de Infiniti QX30 een vrijwel unieke positie in zijn klasse. Hij slaat een brug tussen de compacte premiums en de traditioneel iets grotere premium crossovers. In zijn filosofie leunt hij dicht aan bij een Volvo V40 Cross Country… maar in tegenstelling tot de QX30 biedt Volvo hem niet aan met vierwielaandrijving en diesel.

Bijzondere motor

Want dat is hier het geval. De Infiniti QX30 komt uitsluitend met de 2.1 Mercedes diesel, met de zeventrapsautomaat en vierwielaandrijving. Die laatste brengt tot 50 procent van het motorkoppel naar de achteras indien de omstandigheden dat vereisen. Uit onze test blijkt dat vertrekt op helling al eens abrupt durft te verlopen, maar dat hij wel zeer efficiënt is. Niet alleen uiterlijk klaar voor de boerenwegels, maar technisch dus ook. Dat doet hij met stijl, want hij krijgt leder mee, net als multimedia en navigatie, automatische airco enzovoort. Dat doet het aantal opties ten opzichte van de Q30 aanzienlijk dalen. Het verklaart ook zijn basisprijs van 37.950 euro. Maar wanneer je de geboden uitrusting vergelijkt met de Duitse concurrentie, komt hij nog steeds beter voor de dag. Gelukkig maar, want Infiniti heeft nog wel wat weg af te leggen wanneer het gaat om merkbekendheid. Alleen in Antwerpsen, Zaventem en Luik is het merk te koop, al zullen de Nissandealers binnenkort ook wel voor het onderhoud kunnen instaan.

Klaar voor de strijd

Door het hoger geplaatste koetswerk hadden we ons verwacht aan een wat lomp rijgedrag. Maar de QX30 blijkt bijzonder comfortabel. Zelfs hoger op zijn poten komt hij nog leuk uit de hoek op bochtige wegen. Dat valt te verklaren door de nieuwe afstelling van zijn stuurbekrachtiging, die meer lineair is geworden. Ook zijn onderstel is beter afgestemd op wat je van een crossover zou verwachten. Ondanks zijn grotere cilinderinhoud blijft de vraag naar diesel van deze 170 pk-motor veeleer bescheiden. De motor staat niet bekend als een stille jongen, maar hier heeft het merk nog goed bijkomend werk geleverd op dat vlak. Het geheel overtuigt dus en de Infiniti QX30 kan zonder schroom in duel treden met de Duitse concurrentie.

Infiniti QX30
Motor: 4 cil. turbodiesel, 2.143 cc
170 pk tss 3.400 opm - 4.000 opm
350 Nm tss 1.400 opm - 3.400 opm
Top: 215 km/u
0-100 km/u : 8,5 sec
Verbruik : 4,9 l/100 km
CO2 : 128 g/km
Prijs : 37.950 €

Klaar voor de volgende stap?