Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Infiniti Q30 1.5d – GLA in vermomming

De alliantie tussen Renault-Nissan en Daimler was nog nooit zo tastbaar als in de Infiniti Q30 die zich ongegeneerd op de Mercedes GLA baseert. Maar volstaat dat om in Europa potten te breken?

We zullen het maar meteen op tafel gooien: de lang verwachte Q30 put sterk uit de gedeelde onderdelenbak van Mercedes. Daarmee geeft Infiniti, de luxedochter van Nissan, eigenlijk openlijk toe dat de stukken van Renault en Nissan niet premium genoeg zijn voor het beoogde doel, namelijk de Audi A3 en de BMW 1 Reeks op de korrel nemen. De hardware van de Mercedes GLA is dat duidelijk wel, temeer omdat diens stoere looks het goed doen in Amerika en China. Niet toevallig twee markten waar Infiniti bijzonder actief is, ook al wordt Europa duidelijk voortaan ook geviseerd.

Geen pluimpje

De ingrediënten van de Q30 zitten alvast snor. Men neme een gewaagd design dat het midden houdt tussen een vijfdeurs en een crossover en kruidt rijkelijk met motoren en transmissies uit Stuttgart. Het resultaat is een gamma dat een tiental aandrijfcombinaties telt, gaande van een 1.5 diesel met 109pk over een 1.6 turbobenzine met 120 of 156 paarden tot aan de twee toppers toe: de 2.2 turbodiesel met 170 pk en de 2.0 turbobenzine met 211 paarden. 4Matic – verschoning – AWD is eveneens van de partij, terwijl Infiniti zelfs op de kleinste diesel een automaatoptie voorziet, in tegenstelling tot Mercedes. Daarbij gaat het om de 7DCT-automaat met dubbele koppeling die toereikend presteert voor het beoogde doel van de Q30.

Dat doel is in de eerste plaats om een comfortabele wagen aan te bieden die toch pittig rijdt. De royale rijhoogte zorgt voor het eerste, maar de motoren niet meteen voor het tweede. Al ligt dat eerder aan het gewicht van de Q30: de lichtste versie weegt immers 1407 kilo droog aan de haak, waardoor het rijklare gewicht makkelijk tot 1500 kilo en meer oploopt. Moet het echt vooruit gaan, dan is de 2.0 turbobenzine eigenlijk de enige optie - mede omdat die een specifieke Sport-afstelling krijgt met strakkere veren en iets minder rijhoogte. Ook de remmen zijn in dat geval geperforeerd. De standaarditems durven het al eens moeilijk krijgen op de dikke diesel, vooral als die met vierwielaandrijving gecombineerd is om los over de 1.600 kilo te gaan.

Eerlijke instapdiesel

In dat opzicht doet de voorwielaangedreven 1.5 instapdiesel nog verrassend eerlijk aan. De prestaties liggen dankzij 109 pk niet eens zo ver achter de zware 2.2d, terwijl de voortrein kwieker op stuurimputs reageert. Kortom: een fijne vierwieler met een correct plaatsaanbod die zich als luxealternatief voor de gekende merken positioneert. Of de interieuronderdelen

De Infiniti Q30 met 120 pk benzine kost 24.750 euro. De diesel die we hier testten kost 100 euro meer.

Klaar voor de volgende stap?