Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Hyundai Kona Electric

Test: Hyundai Kona Electric

Er is modern… en er is modern

29.07.2018

De Hyundai Kona is nog maar enkele maanden uit op de markt. Hij springt uit de band met zijn erg moderne vormgeving, maar nu voegt hij daar ook de meest moderne technologie aan toe.

Gallerij: Test Hyundai Kona ElectricWant wat is er nu hedendaagser dan een elektrische aandrijving? Op dat vlak kan je maar moeilijk zeggen dat Hyundai weinig initiatief toont. Het gamma van de constructeur telt inmiddels vijf voertuigen met elektrische aandrijfvormen: de drie Ioniqs (hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch), de Nexo SUV die we u hier ook recent voorstelden en nu de Kona Electric. Je hoeft niet te zoeken bij de concurrentie: niemand doet beter.

Betere aerodynamica

Gallerij: Test Hyundai Kona ElectricVoor deze elektrische variant heeft Hyundai de aerodynamica van de Kona lichtjes aangepast om een betere windgeleiding te verkrijgen en om zo het rijbereik te vergroten. Zo is het radiatorrooster voortaan gesloten, zijn de zijkanten van de bumpers volledig glad gemaakt en krijgt hij een geheel eigen velgdesign, eveneens aerodynamischer.

Gallerij: Test Hyundai Kona ElectricIn het interieur heeft Hyundai de traditionele tellers vervangen door een digitaal scherm. De bediening van de versnellingsbak is vervangen door drukknoppen, terwijl de middenconsole wat hoger komt. Daaronder is een extra opbergruimte vrijgekomen, waar je een smartphone draadloos kan opladen. Het aanraakscherm van het infotainmentsysteem is standaard 7-duim groot, en 8-duim in optie. Het is geïntegreerd in een soort van tablet, breder en mooier dan wat je in andere Kona’s aantreft. Alleen in de koffer moet de klant ruimte inboeten; Om plaats vrij te maken voor de batterijen, daalt de inhoud van 361 liter naar 322 liter.

Keuze

Gallerij: Test Hyundai Kona ElectricVoor de Kona Electric laat Hyundai de keuze uit twee vermogens van de batterij met telkens een ander rijbereik. De basisversie is 136 pk sterk, voor een batterijcapaciteit van 39,2 kWh. Hiermee haalt hij 100 km/u in 9,7 seconden en komt hij 322 kilometer ver volgens de WLTP-normen. Laden aan een gewone stekker neemt maximaal zes uur in beslag. De twee versie is 150 pk sterk en heeft slechts 7,6 seconden nodig om 100 km/u te bereiken. De batterijcapaciteit hier bedraagt 64 kWh. Hierdoor stijgt het theoretisch rijbereik volgens de WLTP-normen naar 482 kilometer. In het echte leven moet 400 kilometer haalbaar zijn, mits een gezapige rijstijl. Het nadeel is de langere laadtijd. Je moet toch op 9 uur en 30 minuten rekenen vooraleer de batterij aan een gewone stekker volledig is bijgeladen.

Stadssprinter

Gallerij: Test Hyundai Kona ElectricOp de weg heeft hij zijn 1.600 kilogram om rekening mee te houden, dat zijn er 300 meer dan de 1.0 benzine bijvoorbeeld. Maar de Kona heeft met zijn 150 pk en 395 Nm voldoende om zich levendig genoeg te tonen. Het goede nieuws is dat wie weinig prijs stelt op rijbereik, zal merken dat de 136 pk Kona net zo vief uit de hoek kan komen, want hij beschikt over hetzelfde koppel. In sport-modus zal hij de meeste bestuurders een goed gevoel bezorgen. De wegligging staat op punt.

Gallerij: Test Hyundai Kona ElectricMaar wanneer je elektrisch rijdt, probeer je meestal zo ver mogelijk te komen met de batterijen. Om je daarbij te helpen heeft Hyundai een handig middeltje bedacht. Aan het stuur vind je twee hendels. Niet voor de versnellingen, want deze Kona beschikt slechts over één vaste versnelling. Maar je kan met die hendels wel de kracht van de energierecuperatie wijzigen bij het remmen. Die gaat van 0 (vrijloop) tot 3 voor een erg stevige vertraging, waarbij hij maximaal de remenergie opslaat. Zo kan je in de praktijk wanneer je een kruispunt nadert de hendel in stand 3 leggen, waarbij je een soort van motorrem krijgt. Wanneer je in positie 3 de hendel in + legt, dan krijg je in de praktijk ‘one pedal driving’. In andere woorden: je hoeft het rempedaal omzeggens niet meer te gebruiken. Een techniek die ingeburgerd zal raken naarmate er meer elektrische auto’s op de markt komen, maar die wel een nieuwe rijtechniek vereist.

De Kona Electric heeft een bijzonder lage basisprijs van 34.999 euro. Toyota lijkt op slag niet meer de referentie wanneer het over alternatieve aandrijvingsvormen gaat…

Gallerij: Test Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona Electric "Long Range"
Motor: elektrisch, 64 kWh batterij
150 pk
395 Nm
0-100 km/u: 7,6 sec
Top: 167 km/u
Rijbereik (WLTP): 483 km
Reëel rijbereik: ong 400 km
CO2 : 0 g/km
Prijs : 41.999 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.