Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Hyundai i30 Fastback

Test: Hyundai i30 Fastback

i30 voor chique gezinnen

19.01.2018

Het ontbreekt Hyundai niet aan lef om bij de gevestigde waarden aan de boom te schudden. Deze keer doet het dat met de i30 in een onuitgegeven carrosserievorm. De i30 Fastback is zo’n beetje de vijfdeurscoupé onder de Golfs.

Gallerij: Test Hyundai i30 FastbackEerst en vooral: de i30 Fastback is niet zomaar een nieuwe variant in de familie. Hyundai plaatst hem meteen bovenaan de familie, maar net onder de sportieve i30N. Door enkele subtiele wijzigingen wilde Hyundai een andere i30 brengen, een met meer statigheid dan zijn broers.

Langer

Gallerij: Test Hyundai i30 FastbackDe transformatie van de achterkant valt meteen op, ze is naar onze mening ook erg geslaagd. Maar je merkt minder snel dat de wijzigingen de Hyundai i30 Fastback ook 11,5 centimeter langer maken. Maar ook het dak komt lager, en de ophanging is een halve centimeter. In totaal is de Fastback 2,5 centimeter lager dan de andere i30’s. Zijn verhoudingen stralen dus meer dynamiek uit en hij heeft een duidelijker karakter. Nog een voordeel: de koffer groeit met 55 liter (ten opzichte van de vijfdeurs hatchback i30) naar 450 liter.

Gallerij: Test Hyundai i30 FastbackDaar voegt Hyundai nog een eigen gezicht aan toe voor de Fastback, met aparte led-dagrijlichten en radiatorrooster, een sportiever velgdesign dat exclusief is voor de Fastback en hop… je hebt een auto die plots meer premium lijkt dan de andere i30’s in de familie.

Het mag dan ook niet verrassen dat Hyundai de Fastback alleen maar in de duurste drie uitrustingsniveaus aanbiedt. Kwestie van het laatste greintje twijfel weg te nemen.

Eerst benzine

Gallerij: Test Hyundai i30 FastbackIn het begin stelt Hyundai de i30 Fastback alleen maar voor met benzinemotoren, de 1.0 driecilinder turbo met 120 pk en de 1.4 viercilinder turbo met 140 pk. In beide gevallen is een manuele zesbak de standaardkeuze, maar voor de 1.4 staat een 7DCT dubbelekoppelingsbak in de optiecatalogus als automaat. De 1.6 diesel volgt later.

Gallerij: Test Hyundai i30 FastbackWe trokken even op pad met de 1.0 T-GDI, voldoende om vast te stellen dat er in het rijden nauwelijks een verschil is met de andere i30’s. De 1.0 is niet de grootste van de bende, maar hij heeft voldoende kracht om de Fastback als een goede huisvader door het verkeer te loodsen. Zelfs wanneer je wat haast vertoont aan het rode licht. Zijn prestaties zouden we eerder als matig omschrijven, maar hij legt wel een zekere souplesse aan de dag. Zijn sterkste kunstje is echter zijn stilte bij gestabiliseerde snelheid, op de snelweg. De kwaliteit van zijn isolatie tovert de i30 Fastback om tot erg aangename reiswagen.

Gallerij: Test Hyundai i30 FastbackHyundai stelt dat de ophanging van de Fastback 15 procent strakker is dan die van de vijfdeurs. Onze test was helaas te kort om vast te stellen of dat hem een meer dynamisch karakter geeft. Het is dus vooral zijn comfort dat ons is bijgebleven.

Hyundai lijkt dus wel zijn doel te hebben bereikt: de Fastback is de meest elegante en de meest comfortabele onder de i30’s. Voor een familie die van alle markten thuis is.

Gallerij: Test Hyundai i30 Fastback

Hyundai i30 Fasback 1.0 T-GDI
Motor: driecilinder turbobenzine, 998 cc
120 pk bij 6.000 opm
170 Nm bij 1.500 – 4.000 opm
0-100 km/u: 11,5 sec
Top: 188 km/u
Verbruik: 5,2 l/100 km
Testverbruik: 6,1 l/100 km
CO2: 120 g/km
Prijs: 22.499 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.