Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Hyundai i30 Fastback – i30 voor chique gezinnen

Het ontbreekt Hyundai niet aan lef om bij de gevestigde waarden aan de boom te schudden. Deze keer doet het dat met de i30 in een onuitgegeven carrosserievorm. De i30 Fastback is zo’n beetje de vijfdeurscoupé onder de Golfs.

Eerst en vooral: de i30 Fastback is niet zomaar een nieuwe variant in de familie. Hyundai plaatst hem meteen bovenaan de familie, maar net onder de sportieve i30N. Door enkele subtiele wijzigingen wilde Hyundai een andere i30 brengen, een met meer statigheid dan zijn broers.

Langer

De transformatie van de achterkant valt meteen op, ze is naar onze mening ook erg geslaagd. Maar je merkt minder snel dat de wijzigingen de Hyundai i30 Fastback ook 11,5 centimeter langer maken. Maar ook het dak komt lager, en de ophanging is een halve centimeter. In totaal is de Fastback 2,5 centimeter lager dan de andere i30’s. Zijn verhoudingen stralen dus meer dynamiek uit en hij heeft een duidelijker karakter. Nog een voordeel: de koffer groeit met 55 liter (ten opzichte van de vijfdeurs hatchback i30) naar 450 liter.

Daar voegt Hyundai nog een eigen gezicht aan toe voor de Fastback, met aparte led-dagrijlichten en radiatorrooster, een sportiever velgdesign dat exclusief is voor de Fastback en hop… je hebt een auto die plots meer premium lijkt dan de andere i30’s in de familie.

Het mag dan ook niet verrassen dat Hyundai de Fastback alleen maar in de duurste drie uitrustingsniveaus aanbiedt. Kwestie van het laatste greintje twijfel weg te nemen.

Eerst benzine

In het begin stelt Hyundai de i30 Fastback alleen maar voor met benzinemotoren, de 1.0 driecilinder turbo met 120 pk en de 1.4 viercilinder turbo met 140 pk. In beide gevallen is een manuele zesbak de standaardkeuze, maar voor de 1.4 staat een 7DCT dubbelekoppelingsbak in de optiecatalogus als automaat. De 1.6 diesel volgt later.

We trokken even op pad met de 1.0 T-GDI, voldoende om vast te stellen dat er in het rijden nauwelijks een verschil is met de andere i30’s. De 1.0 is niet de grootste van de bende, maar hij heeft voldoende kracht om de Fastback als een goede huisvader door het verkeer te loodsen. Zelfs wanneer je wat haast vertoont aan het rode licht. Zijn prestaties zouden we eerder als matig omschrijven, maar hij legt wel een zekere souplesse aan de dag. Zijn sterkste kunstje is echter zijn stilte bij gestabiliseerde snelheid, op de snelweg. De kwaliteit van zijn isolatie tovert de i30 Fastback om tot erg aangename reiswagen.

Hyundai stelt dat de ophanging van de Fastback 15 procent strakker is dan die van de vijfdeurs. Onze test was helaas te kort om vast te stellen of dat hem een meer dynamisch karakter geeft. Het is dus vooral zijn comfort dat ons is bijgebleven.

Hyundai lijkt dus wel zijn doel te hebben bereikt: de Fastback is de meest elegante en de meest comfortabele onder de i30’s. Voor een familie die van alle markten thuis is.

Hyundai i30 Fasback 1.0 T-GDI
Motor: driecilinder turbobenzine, 998 cc
120 pk bij 6.000 opm
170 Nm bij 1.500 – 4.000 opm
0-100 km/u: 11,5 sec
Top: 188 km/u
Verbruik: 5,2 l/100 km
Testverbruik: 6,1 l/100 km
CO2: 120 g/km
Prijs: 22.499 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer