Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Hyundai i30 1.6 CRDi 7 DCT

Test: Hyundai i30 1.6 CRDi 7 DCT

Dan toch niet helemaal perfect

11.05.2017

Dus we hebben u vorige keer verteld hoe men in Wolfsburg wakker ligt van de nieuwe Hyundai i30. Alleen, vast niet van de dieselversie met automaat.

Gallerij: Test Hyundai i30 1.6 CRDi 7 DCTJawel, de kwaliteitssprong die de Hyundai i30 maakte, is met het blote oog zichtbaar. Vooral in het interieur benadert de i30 zijn Europese concurrenten. En effectief, het TomTom-navigatiesysteem met Live-diensten is erg gebruiksvriendelijk en snel. De integratie met Apple Car Play verloopt vlotter dan bij een aantal andere, duurdere merken. Alleen, we zijn vorige keer ook iets te enthousiast geweest.

Voldoende power

Vorige keer schreven we dat de 7-traps DCT dubbele koppelingsbak van Hyundai de evenknie is van de DSG bij Volkswagen. Maar dat heeft de i30 tijdens onze testweek helaas niet kunnen bevestigen. Integendeel zelfs.

Gallerij: Test Hyundai i30 1.6 CRDi 7 DCTDe toekomst is, zeker voor dit type auto’s, aan de automaat. Het schakelgemak draagt bij aan het comfort dat we tegenwoordig allemaal zoeken. En met zeven versnellingen vindt hij steeds een goed verzet wanneer het wat sneller moet gaan. Daar ligt het ook niet aan bij deze 1.6 CRDi, die met 110 pk en 280 Nm voldoende onder de plank heeft. Hij heeft 11,2 seconden om 100 km/u te halen en bereikt een top van 190 km/u. Eerbare cijfers.

Onnodig in toeren

Gallerij: Test Hyundai i30 1.6 CRDi 7 DCTMaar waar hij echt verschrikkelijk in blijkt, is de sturing. Hij doet in de praktijk denken aan automaten van weleer, en aan CVT-versnellingsbakken. Zo jaagt hij bij vertrek aan een kruispunt de motor naar 2.000 opm, om pas een halve eeuwigheid later effectief te vertrekken. Niet alleen vervelend en gênant, maar soms ook gevaarlijk. Ook bij parkeermanoeuvres duurt het lang voor je vanuit achteruit een voorwaartse beweging merkt wanneer je naar de eerste versnelling schakelt.

Nog meer slecht nieuws: in de praktijk verbruikten we 6 l/100 km, met een gewone rijstijl. Dat had vlot een halve liter minder mogen zijn om van een goed resultaat te spreken. Ook in het gehomologeerd verbruik komt hij met 4,0 l/100 km een stuk boven het verbruik van de manuele zesbak uit, een gevolg van de 30 kilogram extra die hij meezeult door de zwaardere versnellingsbak. Met ook gevolgen voor de CO2-uitstoot (en de daaraan verbonden kosten) van 105 gr/km met 15”-wielen, tegenover 89 gram voor de manueel geschakelde Eco-versie.

Op weekend

Gallerij: Test Hyundai i30 1.6 CRDi 7 DCTIn combinatie met deze versnellingsbak loopt de prijs van de luxueuzere Launch Edition op tot 28.000 euro. Met de gewone zesbak is dat slechts 26.250 euro. Volg onze raad, kies voor deze laatste en ga met het prijsverschil een paar keer goed op weekend. De gewone i30 met deze diesel en zesbak kost 23.990 euro, met DCT wordt dat 25.749 euro.

We zijn de eerste om te bevestigen dat Hyundai met de nieuwe i30 grote stappen voorwaarts heeft gezet op alle vlakken. Maar er is dus nog ruimte voor verbetering.

Hyundai i30 1.6 CRDi 7 DCT
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.582 cc
110 pk bij 4.000 opm
280 Nm bij 1.500 – 2.500 opm
0-100 km/u: 11,2 sec
Top: 190 km/u
Verbruik: 4,0 l/100 km
Testverbruik: 6;0 l/100 km
CO2: 109 g/km
Prijs: 25.749 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.