Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Hyundai i20 2018

Test: Hyundai i20 2018

Model-dochter

14.09.2018

De Hyundai i20, stadsmuis-par-excellence, zit al in de helft van zijn carrière. Tijd dus voor een update, waarbij de uitrusting verbetert maar er vooral rijgemak bijkomt.

Gallerij: Test Hyundai i20 2018Voor het Zuid-Koreaanse merk is de i20 een bijzonder belangrijk model. Na de Tucson is hij de bestverkopende Hyundai in Europa. Een succes dat hij dankzij aan zijn cleane maar toch niet emotieloze design, en aan de spreekwoordelijke prijs/kwaliteit die je met een Hyundai in huis haalt. Troeven die alleen maar konden worden versterkt bij de update.

Iets meer mascara

Gallerij: Test Hyundai i20 2018Aan een winnende formule moet je vooral niets wijzigen, en dus heeft het designteam vooral geprobeerd om de Hyundai i20 te updaten zonder hem echt te transformeren. We zien kleine wijzigingen aan de bumpers, aan het radiatorrooster, knappere achterlichten, nieuwe velgen en nieuwe kleurcombinaties die je eventueel kan combineren met een zwart dak. En hopla, we krijgen een i20 te zien die op slag meer in 2018 thuishoort dan in 2014. Wat maar goed is.

Gallerij: Test Hyundai i20 2018In het interieur treffen we dezelfde afwerkingskwaliteit aan die we eerder al als Duits-aanvoelend hebben omschreven. Gelukkig is de presentatie iets moderner, maar funky zouden we het nog niet genoemd hebben. Hyundai heeft nu voor wat meer kleur in het interieur gezorgd. Je kan de boordplank in het blauw of in het rood verkiezen. Meer nieuws op technologievlak: we zien een nieuw multimediasysteem met 7-duim aanraakscherm met Apple Car Play en Android Auto.

Meer veiligheid

Gallerij: Test Hyundai i20 2018Het veiligheidsarsenaal wordt uitgebreid met een gamma aan rijhulpen onder de verzamelnaam Hyundai SmartSense. Daarbij de klassiekers zoals obstakeldetectie, noodremhulp in de stad en rijvakwaarschuwing, maar daar komt nu nog een vermoeidheidssensor bij, automatische regeling van de lichten en vooral de actieve rijvakcorrectie. In dit segment is dit laatste nog eerder uitzondering dan regel.

Geen diesel meer

Gallerij: Test Hyundai i20 2018Op mechanisch vlak zien we twee nieuwigheden. De eerste is het verdwijnen van de dieselmotoren, wat niet meer dan een logisch gevolg is van de huidige tendens en zinvol is voor een stadswagen. Nog logischer voor een stadswagen is de komst van een automaat, in dit geval Hyundai’s uitstekende zeventraps dubbelekoppelingsbak. Dit is uitsluitend verkrijgbaar in combinatie met de geweldige 1.0 driecilinder turbobenzine. Hyundai biedt hem aan met 100 pk en 120 pk, maar de basisversie van 75 pk en 84 pk doet het nog met een atmosferische 1.2 viercilinder.

Gallerij: Test Hyundai i20 2018We konden de 100 pk-versie met de DCT-automaat testen, en die benadrukte nogmaals onze indrukken van 4 jaar geleden. De Hyundai i20 straalt duidelijk iets Duits uit en neemt zijn taken bijzonder ernstig. De herziene vering bezorgt hem meer rijcomfort. Ook de stuuroverbrenging is herzien en geeft meer gevoel. De geluidsisolatie is top en motor en versnellingsbak vormen een goede match. Veel constructeurs mogen dan wel beweren dat hun auto ‘in het hogere segment thuishoort’, de i20 maakt die claim waar. Een eersteklas stadswagen.

Gallerij: Test Hyundai i20 2018Maar het ontbreekt hem wel aan iets. We vermoeden dat het ingrediënt bewust ontbreekt en geen deel uitmaakte van zijn takenpakket… maar waar is de fun? De Hyundai i20 is een auto die zichzelf wel heel erg au sérieux neemt. We zouden er liever wat meer in zien van de bolide die Thierry Neuville in het WRC bestuurt. Een i20 N misschien? Kijk, daar lanceren we maar eens een ideetje…

De nieuwe Hyundai i20 begint bij 15.099 euro.

Gallerij: Test Hyundai i20 2018

Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 7-DCT
Motor: driecilinder turbobenzine, 998 cc
100 pk bij 4.400 opm
172 Nm bij 1.500 – 4.000 opm
0-100 km/u: 11,4 sec
Top: 182 km/u
Verbruik: 4,5 l/100 km
CO2: 111 g/km
Prijs: 19.399 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.