Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Test: Honda Civic Type R

Test: Honda Civic Type R

Honda Civic Type R

27.02.2007

Van nul naar honderd in 6,6 seconden en een topsnelheid van 235 km/u. Dat zijn grofweg de prestaties van de nieuwe Honda Civic Type R. De kenner merkt terecht op dat dit nauwelijks verschilt met de prestaties van zijn voorganger. Hoe dat kan? De nieuweling biedt een aantal comfortverhogende zaken die het gewicht negatief beïnvloeden. Honda is Van nul naar honderd in 6,6 seconden en een topsnelheid van 235 km/u. Dat zijn grofweg de prestaties van de nieuwe Honda Civic Type R. De kenner merkt terecht op dat dit nauwelijks verschilt met de prestaties van zijn voorganger. Hoe dat kan? De nieuweling biedt een aantal comfortverhogende zaken die het gewicht negatief beïnvloeden. Honda is zich hier terdege van bewust en biedt daarom voor de echte diehards een uitgeklede Race-versie. Geen airco of navigatie en een aanschafprijs die 3.000 euro lager ligt. Totale besparing: 40 kilogram.

Vormgeving
Test Honda Civic Type R
De vormgeving van de Type R borduurt voort op de vijfdeurs Civic, waarmee Honda een jaar geleden vriend en vijand verraste met het wellicht ietwat futuristische design. De R is het topmodel van de Type S. Voor de duidelijkheid: Honda duidt de driedeurskoets aan met Type S. Om het sportieve karakter van dit model kracht bij te zetten, kiest de fabrikant ervoor om eerst de snelle Type R te lanceren en drie maanden later pas de minder krachtige S met naar keuze een 1,8 liter benzine- of 2.2 dieselkrachtbron.
Motor
Test Honda Civic Type R
Beide motoren produceren hetzelfde vermogen van 140 pk, maar de diesel zet daar een hoger koppel van 340 Nm tegenover. Geborsteld plastic Qua vormgeving verschilt de R slechts op een paar punten van de S. Een grille met honingraatstructuur, lichtmetalen wielen in de maat 18 inch en tot slot zijskirts en spoilers in carrosseriekleur maken het verschil. Binnenin zien we natuurlijk de onvermijdelijke sportstoelen met nadrukkelijk geprononceerde wangen. Een ding is zeker: eenmaal vastgesnoerd in de gordel kun je geen kant meer op. Je zit helemaal ingeklemd tussen de hoge wangen. De stoel biedt zelfs de mogelijkheid tot het monteren van een vierpuntsgordel. Maar voor dagelijks gebruik is dat absoluut geen aanrader. Verder bestaat de middenconsole uit geborsteld plastic (nee, geen aluminium) in een donkere tint en is stuurwiel en pookknop afgewerkt met een rood stiksel.
R-Logo
Test Honda Civic Type R
Om uiteindelijk alle misverstanden uit de weg te gaan is er een Type R-logo met serienummer boven de pook geplaatst. Ruim Achterin is opvallend veel ruimte beschikbaar voor meereizende passagiers. Ook qua bagagecapaciteit is het allerminst behelpen. Er kan namelijk voor 485 liter aan bagage meegenomen worden. Plus nog eens 70 liter in een vak onder de laadvloer. Digitale kilometerteller In de vijfdeurs Civic is het instrumentenpaneel wegens weerkaatsing van zonlicht af en toe slecht afleesbaar.
Dashboard
Test Honda Civic Type R
In de Type R is het niet anders. Het dashboard is namelijk opgebouwd uit verschillende componenten met tellers die oplichten achter een plasticbehuizing. Het lijkt wel of je in een ruimteschip bent gestapt. Toch went het snel. De meters zitten op de goede plek. Toerenteller recht voor je neus met de digitale snelheidsmeter daarboven. En het scherm van het optionele DVD-navigatiesysteem is naar de bestuurder toe gericht. Eigenlijk geldt dat voor het hele dashboard. Alle functies zitten dan ook onder handbereik. Hoogtoerige krachtbron De 2.0 liter krachtbron in de Type R ontwaakt met een druk op de startknop. Maar voordat je deze knop kunt bedienen, moet je eerst met de sleutel het contact inschakelen. Beetje onlogisch dus. Er zijn genoeg concurrenten die laten zien dat het ook anders kan. Want behalve dat een startknop een ‘racy’-gevoel opwekt heeft het normaliter ook een andere functie, een veiligheidsfunctie welteverstaan. Het contactslot zit namelijk enorm in de weg bij een frontale aanrijding. Met een beetje pech drukt de sleutel in je knieën. En dat is geen prettig gevoel. Maar goed, na deze exercitie komt de motor dan toch tot leven. De twee driehoekig gevormde uitlaateindstukken in de achterbumper brengen een mooie, sportieve sound ten gehore. Onderin is de motor nauwelijks thuis. Dat wil zeggen, het versnellen is niet zo spectaculair dan boven de 5.400 tpm het geval is. Want vanaf dit toerental wordt het pas echt genieten. Het rode i-VTEC lampje op het instrumentenpaneel licht op, waarna de auto hevig begint te versnellen. Omstanders kijken vreemd op, wanneer de krachtbron begint te janken als ‘ie het maximale toerental van 8.000 tpm nadert. Met 201 pk mag de Type R zich overigens scharen in de groep der echte sportwagens, want de atmosferische motor produceert meer dan 100 pk per liter motorinhoud.
Test Honda Civic Type R
Om het maximale uit de krachtbron te halen is het dus zaak om hoog in toeren te blijven rijden. Dan presteert de handgeschakelde zesbak ook optimaal. Na elke verzetswissel is de reactie op het gaspedaal zeer direct. De verschillende versnellingen kunnen met de korte pook uiterst zorgvuldig en precies worden ingelegd. De schakelwegen zijn kort, net als de verhoudingen. Als het op vertragen aankomt kun je vertrouwen op de 300 millimeter grote, geventileerde remschijven vóór en 260 millimeter massieve exemplaren achter. Stug De Type R heeft een strak afgestemd onderstel met McPherson veerpoten voor en een torsieas achter. Voor ons gevoel soms een beetje te veel van het goede.
Werkelijk alle oneffenheden worden zonder ook maar enige filtering doorgegeven. Het is dus geen auto om vele kilometers op slecht wegdek mee af te leggen. Het zenuwachtige karakter gaat dan op den duur zelfs irritant worden. De koets ligt vijftien millimeter dichter bij het asfalt en de spoorbreedte achter is met twintig millimeter toegenomen. Om de boel in het gareel te houden is een stabiliteitssysteem standaard, bij Honda VSA genaamd. Wie het onderste uit de kan wil halen kan ervoor kiezen om dit systeem uit te schakelen. Tijdens snelle ritten op bochtige trajecten speelt de ‘harde’ afstemming natuurlijk in zijn voordeel. Toch begrijpen wij deze zet niet helemaal. Aan de ene kant wil de fabrikant namelijk meer comfortverhogende zaken bieden, maar aan de andere kant de sportiviteit niet uit het oog verliezen. Omdat er toch een Race-versie voorhanden is, was het misschien beter geweest om te kiezen voor een iets comfortabele afstemming, en het echt ruige werk voorbehouden aan de Race-uitvoering. Uitrusting De standaarduitrusting van de Type R is al heel behoorlijk met zaken als acht airbags, dual zone airconditioning, mistlampen voor, radio cd-speler met stuurwielbediening, xenon-koplampen, cruise control en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De Type R kost 34.995 euro en is leverbaar in vier verschillende exterieurkleuren. De Race-versie ontbeert bovengenoemde zaken en moet 31.845 euro opbrengen.

 

Salon van Genève 2014

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Genève 2014 in ons “Autosalon Special”

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.