Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Formule Ford 1.0 Ecoboost

Test: Formule Ford 1.0 Ecoboost

Racewagen mét nummerplaat

12.05.2014

Ford kwam op het gekke idee een Formule Ford met zijn piepkleine 1 liter-driecilinder Ecoboost uit te rusten. Dat leverde een spetterende cocktail op, die toeliet de 11de snelste tijd ooit op de Nordschleife met een straatlegale wagen (nou ja…) neer te zetten. AutoScout24 kon deze mini-bolide aan de tand voelen.

Ook ik verkies een dikke V8 met een slordige 500 pk boven een driepittertje met amper 100 paarden. Maar anderzijds weet je als autokenner eveneens dat het gewicht ten opzichte van het aantal pk’s even cruciaal is voor de prestaties van een wagen. En op dat vlak scoort de Formule Ford 1.0 Ecoboost supersterk!

Engine of the Year

Gallerij: Test Formule Ford 1.0 EcoboostDe Ford 1.0 Ecoboost werd verkozen tot ‘International Engine of the Year’ en dat wou het merk op een originele manier uitbuiten. Niet door aan allerlei zuinigheidsmarathons deel te nemen, maar wel door het potentieel van deze kleine krachtbron in de verf zetten. Zoals: wat als we de driecilinder eens in een Formule Ford eenzitter zouden leggen? En wat als je met die Formule Ford zelfs de openbare weg zou op mogen?

Zo’n Formule Ford heeft zeker in Engeland nog heel wat aanzien, want in deze rudimentaire racewagen – eigenlijk een grote gokart - maakten generaties piloten hun debuut in de autosport. Zowel Ayrton Senna als Jenson Button boekten hun eerste successen aan het stuur van deze ‘sigaartjes op wielen’.

7.22 op de Nordschleife!

Gallerij: Test Formule Ford 1.0 EcoboostDat bracht de Ford-technici op het idee hun bekroonde 1.0 Ecoboost in een Formule Ford-chassis te plaatsen. Niet zomaar, maar wel om het klasserecord op de Nordschleife van de Nürburgring te verbeteren. De keuze viel op een Mygale-chassis dat al een goede basis vormde voor het project. Verder werd de 1.0 Ecoboost verder onder handen genomen. Die krachtbron zag door de montage van een grotere turbo en een gewijzigd motormanagement zijn gebruikelijk vermogen van 125 pk tot een slordige 205 pk stijgen! Daarmee is een top van 255 km/u een sprint van 0 tot 100 km/u in minder dan 4 sec. mogelijk!

Uiteindelijk klokte deze Formule Ford 1.0 Ecoboost zijn 20,8 km lange rondje in de ‘Groene Hel’ af in 7 minuten 22 seconden, dat is de 11de snelste chrono ooit voor een ‘seriewagen’ op straatbanden! Daarmee geeft hij tal van krachtigere exoten zoals de Lamborghini Aventador of de Pagani Zonda het nakijken!

Van het circuit naar het werk

Gallerij: Test Formule Ford 1.0 EcoboostIn theorie kan je met de Formule Ford 1.0 Ecoboost na een trackday meteen naar je werk snorren. In de praktijk is er nog een klein probleem: Ford heeft maar één exemplaar gebouwd en heeft geen verdere productieplannen… Jammer, al heeft dit concept ook wel enige nadelen in het dagelijkse gebruik, zoals de oneindig grote draaicirkel (die op het circuit geen probleem vormt), het beperkte zicht rondom voor de bestuurder en de geringe hoogte waardoor de eenzitter in het verkeer moeilijk te spotten valt en dus levensgevaarlijk is.

Toch heeft het project misschien nog een toekomst, want de kleine krachtbron van amper 1 liter is zonder meer een waardig alternatief voor de 1,6 liter-viercilinder die momenteel gebruikt wordt in de Formule Ford competities.

Simpel

Gallerij: Test Formule Ford 1.0 EcoboostDe gebruiksaanwijzing is eigenlijk simpel. De koppeling gebruik je enkel om vanuit stilstand te vertrekken en vervolgens schakel je door de sequentiële Hewland-zesbak met een ruk aan de schakelpook. De linkervoet heb je onderweg dus vrij om met de rem de wagen scherp in te bocht te plaatsen. Reken maar dat de fun verzekerd is in dit stel wielen dat slechts 495 kg weegt en 205 pk onder de rechtervoet serveert.

Gallerij: Test Formule Ford 1.0 EcoboostEen bijzonder kenmerk van de Formule Ford 1.0 Ecoboost is het motorgeluid. Het begint met een zacht gegrom dat plots overstemd raakt door een scherp gefluit eens de turbo onder druk komt. Dan voel je ook een flinke duw in je rug en katapulteert de koppelrijke turbomotor je resoluut naar de volgende bocht. Daar kan je vervolgens stevig in de ankers dankzij de ruim bemeten remschijven en duik je met een kleine beweging van het ministuur strak de hoek om. De Mygale volgt gewillig, want de mechanische grip geleverd door de instelbare ophanging met dubbele driehoeken en de slicks is indrukwekkend. Kortom, deze Formule Ford 1.0 Ecoboost is superleuk speelgoed, ook al moet hij het ‘maar’ met drie cilinders stellen.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.