Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Ford Ranger 3.2 TDCI – SUV in blauwe kiel

Nissan Navara, Mitsubishi L200, Toyota Hilux,… Er beweegt wat in de pick-upmarkt de jongste maanden. Wat op slag de Ford Ranger, nochtans nog maar 4 jaar oud, de deken van de bende maakt.

Daar heeft Ford meteen een mouw aan gepast, met een esthetische update die vooral meer comfort brengt en de modernste uitrusting. De Ford Ranger is bij ons een best populaire kerel. Dat dankt hij vooral aan zijn ‘dubbele cabine’ met vier deuren en vijf volwaardige zitplaatsen. Een belangrijke troef voor de Ford Ranger, nog verder aangevuld met een laadbak waar je tot 1.096 kilogram kwijt kan over een diepte van 1,55 meter.

Nadeel: de Ranger meet dan ook wel de volle 5,36 meter in de lengte. Ford biedt verschillende afdekkingen met harde cover aan voor die laadbak. Zo kan je de inhoud aan nieuwsgierige blikken onttrekken.

Hi-tech

In de Ford Ranger merk je de update aan de komst van het Sync2 infotainmentsysteem. Dat mag dan wel heel volledig zijn, maar het valt ook op door zijn weinig intuïtieve bediening via het 8 duim grote aanraakscherm. Ook de precisie en de responstijd kunnen beter. Er is weliswaar een deel van de oplossing aanwezig, via de stembediening. Je treft in de Ford Ranger ook nog verkeersbordherkenning aan, net als automatisch ontstekende lichten, automatische grootlichten en een sensor die peilt of de bestuurder nog alert genoeg is. Op veiligheidsvlak vind je nog adaptieve cruise control, noodremhulp en een rijvaksensor. Die uitrusting heeft natuurlijk een prijskaartje. Voor een ‘full option’ Ranger ben je 38.000 euro kwijt, terwijl de basisprijs voor een gewone ‘dubbele cabine’ Ford Ranger 27.555 euro bedraagt.

Wel nog puur, maar minder hard

We merkten meteen op dat het rijcomfort met sprongen vooruit is gegaan, met dank aan een betere ophangingssetup. Zo ‘bokt’ hij ook minder op slechte wegen. Je merkt ook wel dat de Focus blijft bij zijn arbeidersstatuut, met een wel zeer viriele bediening van de manuele zesbak. De eerste versnellingsverhoudingen zijn kort gehouden, om het motorkoppel maximaal zijn werk te kunnen laten doen. Of je nu een last moet trekken of van het asfalt afwijken, de Ford Ranger heeft 470 Nm uit zijn 3.2 TDCi in de strijd te werpen. Een rumoerige motor is dit wel. De pick-up is voorts nog uitgerust met tweede versnellingsbak met kortere ‘veldverhoudingen’. In optie kan je nog een volledig vergrendelbaar differentieel bestellen. Daarmee kan hij de zwaarste terreinomstandigheden aan. Met zijn bodemspeling van 229 mm kan hij door 80 centimeter diep water waden, terwijl zijn oprijhoek op hellingen 35 graden bedraagt.

Op de weg heeft hij genoeg aan achterwielaandrijving. Hierdoor blijft het verbruik nog min of meer binnen de perken. Je moet rekenen op goed 10 l/100 km (officieel: 8,3 l/100 km). Hij mag dan wel over 200 pk beschikken, dat maakt van de Ranger nog geen Focus ST. Ze hebben minimaal 2.164 kilogram in beweging te brengen, en dat laat zch wel voelen.

Ford Ranger 3.2 TDCI
Viercilinder turbodiesel 3.127 cc
200 pk
470 Nm tussen 1.500 en 2.750 opm
0-100 km/u in 10,9 sec
Top: 175 km/u
Verbruik: 8,3 l/100 km
Testverbruik: 10,1 l/100 km
CO2 : 218 gr/km
Prijs : 30.955€

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ford Focus ST Track Pack (2023) banner

Test: Ford Focus ST Track Pack, de perfecte hot hatch? (2023)

Autotests · Ford
Ford Ranger Raptor (2023) banner

Ford Ranger Raptor: atletische kolos

Autotests · Ford
Ontdek meer