Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Ford Focus ST

Test: Ford Focus ST

Bijna-RS

09.09.2013

Als ‘veelzijdige sportieveling’ wil deze derde generatie van de Ford Focus ST zich nog duidelijker tonen. Waar voorheen hij duidelijk discreter was dan de RS, komt ook de ST nu graag in zijn trainingspak de straat op. Hij staat dichter bij de RS dan ooit.

Onmogelijk om onze testwagen te missen in het verkeer, met zijn gele lak die eigenlijk prachtig de sportieve elementen aan deze ST benadrukt: wielkastverbreders, een sportief radiatorrooster met zwarte grille waarop het ST-logo fier prijkt, een centraal geplaatste dubbele uitlaat en een behoorlijk indrukwekkende dakspoiler. Dat allemaal afgewerkt met antracietkleurige 18-duims velgen. Hij komt eerder aansluiten bij het rijtje snelle Fords waarmee je je niet discreet kan verplaatsen.

Sportief sfeertje

Gallerij: Test Ford Focus STTrek de deur open en meteen springen de verlichte ST-logo’s in het oog. De vaste Focus-waarden blijven behouden: er is ruim plaats voor vijf aan boord, en in de koffer kan je voor 363 liter aan bagage kwijt. Maar in de ST krijg je er wel enkele exclusieve sportieve details bij, zoals de Recaro sportstoelen zowel vooraan als achteraan. Er zijn in aluminium afgewerkte pedalen en alu details op het stuur. Het enige minpunt blijft de weinig intuïtieve bediening van het infotainmentsysteem. Zowel het scherm als de bediening zijn voorbijgestreefd.

Straffe citroen

Gallerij: Test Ford Focus STMet 25 pk meer dan de vorige ST toont de nieuwe meteen zijn ambitie om beter te doen. Uit de 2.0 turbobenzine Ecoboost komen 250 pk en 360 Nm. Sommigen zullen dan wel de klank van de vorige 2.5 vijfcilinder missen, maar een sprint naar 100 in 6,5 seconden en bijna 250 km/u top weten dat vast te compenseren. Maar meer nog dan cijfers, is dit een auto die zich het best in gevoelens laat beschrijven.

Gallerij: Test Ford Focus STDe Focus ST is om te beginnen efficiënt als geen ander: via de zesbak passeert het vermogen probleemloos naar de voorwielen, en in bochten lijkt hij op rails te staan. Er lijkt geen einde te komen aan de grip in de bochten, ongeacht de snelheid. Tenzij je begint te spelen natuurlijk. Want in tegenstelling tot sommige concurrenten, weet de Focus ST ook echt hoe hij zijn bestuurder moet entertainen. Wie plots het gas lost in een bocht, voelt mooi de achtertrein komen. Wie remmend de bocht in komt, kan dat zelfs met een mooie slide van de kant. Voor een voorwielaandrijver is dat verbluffend, vooral omdat je als bestuurder het gevoel hebt dat je de zaken onder controle kan houden.

Gallerij: Test Ford Focus STHet doet ons nog meer snakken naar de volgende Focus RS. Want het gebeurt dat je in het spel op zoek gaat naar de sport-knop. Hij zou echt wat heviger mogen zijn voor ons. Maar goed, daarom is hij ook een ST: veelzijdig, weet je wel. Bij een rustig tempo blijft zijn comfort intact. Hij kost in aankoop 29.000 euro, en je kan best rekening houden met een hoger verbruik. Wij tekenden 9,8 l/100 km op na onze test. Officieel geeft Ford 7,2 l/100 km en 169 gr/km CO2 op.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Ford

Klik hier en zoek uw occasie Ford Focus ST tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Ford Focus ST, en een selectie van tweedehandse

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.