Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Ford Focus Electric

Test: Ford Focus Electric

Dit is geen elektrische auto

04.05.2012

‘Dit is geen elektrische auto. Dit is een Ford Focus.’ Zo horen ze het toch graag zeggen bij Ford Motor Europe. We deden als eerste de test met een prototype op Circuit Zolder in het kader van de Clean Week.

Gallerij: Test Ford Focus ElectricHet is muisstil als we ’s morgens om 9 uur als eerste en enige het circuit oprijden. En dat blijft ook zo. De Focus Electric is een 100% elektrische wagen – dus zonder hulpmotor zoals de Chevrolet Volt of Opel Ampera. Hij stoot dus niet alleen 0 gr CO2 uit tijdens het rijden, maar produceert ook 0 dB geluid. Alleszins van de motor. Het geluid van de banden en de windgeluiden komen in dit soort van wagens nu wel nadrukkelijker naar voren.

In 4 uur van 0 tot 100

Gallerij: Test Ford Focus ElectricBijzonder aan de Focus Electric is dat je de batterijen in amper vier uur tijd van 0 tot 100% kunt opladen. De concurrentie doet daar gemiddeld acht uur over. Dat komt omdat de Focus Electric een 6,6 kW-lader aan boord heeft. Die kan opladen met een stroomsterkte van 32 Ampère (bij 240 Volt). De kans dat je dit zomaar thuis kunt doen, is eerder miniem. Een gewoon stopcontact is immers afgezekerd op 16A. Dus eerst toch maar die zekeringkast checken.

Stilvallen

Laadstations bieden deze mogelijkheid van snelladen wel. Maar helaas, ze zijn nog niet dik gezaaid. Op de site van concurrent Nissan vind je een lijst van laadstations in België.

Gallerij: Test Ford Focus ElectricDie zit met de Leaf namelijk met hetzelfde probleem: de schrik om ‘stil te vallen’, die er bij de bevolking nog te goed in zit om van puur elektrisch aangedreven auto’s een instant succes te maken. Auto’s zoals de Ford Electric worden in eerste instantie dan ook vaak gekocht als tweede wagen. Gek genoeg: eenmaal voor de deur wordt hij gretig gebruikt. Niet enkel omdat voltanken zo goedkoop is, maar omdat het merendeel van onze verplaatsingen zich onder de 100 km bevindt. Ter illustratie: de actieradius van de Focus Electric bedraagt 120 tot 160 km.

Normale Focus

Gallerij: Test Ford Focus ElectricLangs buiten ziet de Focus Electric er uit als een normale Focus, met dit verschil dat er geen uitlaat te vinden is en dat de tankklep zich links vooraan bevindt. Binnenin idem dito, behalve dat het instrumentenbord dat de hoeveelheid elektriciteit aangeeft en niet de het aantal liters benzine of diesel. In de kofferruimte is het andere koek. Het batterijpakket (met een totale capaciteit van 23 kW) ligt pal voor de achteras opgestapeld en hapt hierdoor eenderde van de kofferruimte weg. Om het extra gewicht (+ 300 kg) van de batterijen op te vangen, leende de Focus Electric ophangingselementen van onder meer de C-Max. Het rijgevoel laat zich dan ook zo omschrijven. Aan het stuur een Focus, maar het bochtenwerk van een C-Max, al is dat evenmin een slechte referentie.

Prijzen van deze Electric zijn nog niet bekend, maar in Noord Amerika circuleren bedragen van rond de 39.000 dollar. Tegen het eind van dit jaar of eerder begin 2013 mogen we de eerste exemplaren bij ons verwachten.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.