Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Ford Focus 1.0 EcoBoost

Test: Ford Focus 1.0 EcoBoost

Werkt zelfs op 3 poten

09.04.2012

De driecilindermotor is bij Japanse constructeurs steeds in beeld gebleven bij de stadswagens. Alleen ziet Ford er nu een toepassing in de Focus in.

Dit is niet zomaar downsizing. Vooraleer de 1.0 koffiemolen de grote Focus in beweging moet trekken, heeft Ford er directe benzine-inspuiting en een turbo op toegepast.

Nomen est omen

Gallerij: Test Ford Focus 1.0 EcoBoostBeide toepassingen laten Ford toe dit kleine motortje het vermogen te bezorgen dat we in dit tijdperk gewend zijn. De 1.0 EcoBoost doet zo zijn naam alle eer aan. Hij is 125 pk en 170 Nm krachtig. Hiermee beschikt hij over evenveel pk en 10 Nm meer koppel dan de atmosferische 1.6, die overigens gewoon behouden blijft. Ford biedt de 1.0 ook aan met 100 pk, maar wat ons vooral bijbleef is dat Ford meent dat het zonder probleem een betrouwbare 150 pk aan het blok kan onttrekken. Interessant.

Niet alleen ‘boost’

Gallerij: Test Ford Focus 1.0 EcoBoostIn EcoBoost, zien we ook ‘eco’. En dus beschikt de Focus over een standaard start/stop, een oliepomp met variabel debiet, een distributieketting die in de olie baadt (wat de motor niet alleen stiller maakt, maar er ook voor zorgt dat de ketting niet vervangen hoeft) en een uitlaatspruitstuk dat bij de cilinderkop geïntegreerd is (waardoor de motor sneller op bedrijfstemperatuur is). Dit laat Ford toe te pronken met een officieel verbruik van 5,1 l/100 km (CO2 114 gr/km). De 100 pk haalt 4,9 liter en 112 gram. Daarmee is de EcoBoost duidelijk een alternatief voor een dieselmotor.

Berekend onevenwicht

Het klassieke probleem van een driecilinder schuilt in de trillingen die de motor veroorzaakt door zijn klassieke onevenwicht. Meestal wordt dit via balansassen gecompenseerd, maar dan komt er natuurlijk extra gewicht bij. Ford heeft een oplossing gevonden, door een krukas te ontwerpen die berekend is op dat onevenwicht. Nu goed, dat is theorie. Wat geeft het in de praktijk?

Goedgekeurd

Gallerij: Test Ford Focus 1.0 EcoBoostAl van bij het begin waren we overtuigd dat deze motor wel zou passen bij de Focus. Maar dan nog waren we aangenaam verrast door zijn beschikbaarheid bij lage toerentallen en de gretigheid waarmee hij in de toeren klimt. Zijn zesbak (vijfbak in de 100 pk) past er perfect bij. Op een bochtig parcours blinkt hij echt uit. De lichtgewicht motor houdt de druk op de voortrein aanvaardbaar, waardoor een reeds uitstekend chassis nog beter tot zijn recht komt.

Wat we ons echt afvroegen, was of de trillingen zouden storen. Het antwoord: absoluut niet. De trillingen blijven goed onder controle en bij lage snelheid is de geluidsisolatie perfect. Wie het onderste uit de kan wil halen, zal de enthousiaste soundtrack zelfs weten te appreciëren. Hij klinkt meer als een Subari Impreza boxer, dan als een klassieke driecilinder.

Centen

Met een gemengd parcours geeft de boordcomputer 5,7 l/100 km aan. Dat is helemaal niet slecht, al denken we dat een goedgereden 1.6 EcoBoost een beter resultaat zou neerzetten. Wie vooral op gewestwegen rijdt, zal een voordeel doen met de 1.0 EcoBoost. Op andere trajecten riskeer je de fiscale winst door de kleinere motor aan de pomp opnieuw af te moeten dragen.

Gallerij: Test Ford Focus 1.0 EcoBoostFord kondigt deze motor aan in de B-Max monovolume, en ook in de C-Max (al hebben we daar toch onze twijfels bij). Maar we zijn vooral benieuwd naar wat deze combinatie gaat geven in de Fiesta, een auto die zelfs met de oude 1.6 met 125 pk al leuk rijdt.

Ford vraagt 20.200 euro voor de 1.0 EcoBoost Focus met 100 pk. De 125 pk versie kost 21.200 euro. Ook beschikbaar als vierdeurs en als break.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.