Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST

Wanneer de beste nog beter wordt

06.05.2018

Wie de kans had om met de vorige generatie van de Ford Fiesta ST te rijden, kijkt daar zeker met enige emotie op terug. Hij was zowel speels als bijzonder efficiënt. En wil je nu wat weten, de nieuwe Ford Fiesta ST blijkt nog beter geworden.

Gallerij: Test Ford Fiesta STWe gaan weinig tijd verspelen om het uiterlijk van deze nieuwe Ford Fiesta ST te beschrijven. Hij ziet er stoerder uit dankzij zijn wielkastverbreders, zijn honingraat-structuur in het radiatorrooster en zijn eigen 18-duim velgen. Hij heeft niet dat extravagante dat de grotere Focus ST en RS uitstralen, maar toch is dit duidelijk een sportiever getinte stadswagen. Papa’s met haast zullen blij zijn te vernemen dat er eindelijk een vijfdeursversie van de nieuwe Ford Fiesta ST komt. In het interieur treffen we een onderaan afgeplat stuur aan, Recaro-kuipstoelen en aluminium pedalen.

Driecilinder

Gallerij: Test Ford Fiesta STHet is echter vooral de nieuwe mechaniek van de auto die de meeste indruk maakt. Ford dumpt de 1.6-motor uit de vorige generatie om in de plaats een nieuwe 1.5-liter Ecoboost turbobenzine mee te geven… met 200 pk. Dat is net zoveel als de vorige Fiesta ST200, een bijzondere reeks. Het gaat hier om een driecilinder met cilinderuitschakeling, die bij lage belasting op slechts twee cilinders kan draaien. Dat is een primeur voor een driecilinder. Hij krijgt ook een roetfilter waardoor hij één van de meest propere auto’s in zijn klasse wordt. In de oude NEDC-verbruikscyclus rekent Ford een verbruik voor van 4,9 l/100 km. Het zijn maar enkele voorbeelden van de technologische innovaties aan boord van deze nieuwe Fiesta. Waar de vorige Ford Fiesta ST soms nog wat rauw was aan de randjes, is de nieuwe veel moderner. Hij beschikt over een adaptief onderstel met verschillende rijmodi en met een launch control waarmee hij 100 km/h haalt in slechts 6,5 seconden.

Straf ding

Gallerij: Test Ford Fiesta STIn afwachting van een uitgebreide kennismaking mochten we al een eerste keer van de Ford Fiesta ST proeven op het testterrein van Ford in Lommel. De enkele rondjes die ons waren gegund, voelden aan als veel te weinig. Het rijplezier in de nieuwe Fiesta ST is groot. In de normale rijmodus rijgt hij de bochten al met verontrustend gemak aan elkaar. Ford heeft er wel alles aan gedaan om hem zo voor de dag te brengen, met onder meer specifiek voor deze Fiesta ontwikkelde Michelin Pilot Super Sport-banden, en met torque vectoring dat het wiel aan de binnenkant van de bocht wat afremt om hem meer in de bocht te zetten. En dan moet je nog de Sport-modus ontdekken en de Race-modus, waarbij hij al zijn talenten laat ontluiken.

Gallerij: Test Ford Fiesta STIn die laatste configuratie laat de Ford Fiesta ST zien dat hij ook zonder elektronische hulpmiddelen er een goede stabiliteit en grip (op droge ondergrond) op nahoudt. Dat was met zijn voorganger niet altijd het geval. Nu ligt de gripgrens nog verder en kan je hem echt in de bocht gooien. Je moet al echt overdrijven wil je de achterkant nog doen bewegen. Het stuur reageert met grote precisie op kleine inputs en laat ons kennismaken met een voortrein die nog niets aan bijtkracht heeft ingeboet.

Volwassener

Gallerij: Test Ford Fiesta STOp de terugweg nemen we een wat rustiger tempo aan, waarbij we leren dat de vering heel wat meegaander is geworden dan in de vorige generatie. Toch worden de bewegingen van het koetswerk nog steeds goed onder controle gehouden. De Fiesta ST lijkt dus veelzijdiger dan voorheen, zonder daarbij zijn nerveuze karakter te verloochenen. Een combinatie die zeldzaam wordt. En wat zeldzaam is, is per definitie duur? Dat is niet gezegd, want Ford rekent hier 23.000 euro voor aan.

Gallerij: Test Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST
Motor: driecilinder turbobenzine, 1.499 cc
200 pk bij 6.000 opm
290 Nm bij 1.600 – 4.000 opm
0-100 km/u: 6,5 sec
Top: 232 km/u
Verbruik: 4,9 l/100 km
Testverbruik: niet gemeten
CO2: 114 g/km
Prijs: 23.000 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.