Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Ford Fiesta Active 1.5 TDCi

Test: Ford Fiesta Active 1.5 TDCi

Beter dan een echte SUV?

08.06.2018

Wil je verkopen, dan moet je een SUV zijn… of er tenminste wat op lijken. Ford lijkt dat ook te bewijzen door voor het eerst deze Active te tonen, een nieuwe variant van de Fiesta. Spreken we hier over een uitrustingsniveau, of over een echte meerwaarde tijdens het rijden?

Gallerij: Test Ford Fiesta Active 1.5 TDCiFord heeft bij de onthulling van de zevende generatie van de Fiesta al getoond dat er deze keer geen sprake was van vier uitrustingsniveaus, maar van vier echt aparte ‘families’. Er is de ‘traditionele’ Titanium, voor sportliefhebbers is er de ST Line, wie meer luxe wil opteert voor Vignale, en dan is er nog deze nieuwkomer: de Ford Fiesta Active. Overigens is de Fiesta nog maar de eerste in een reeks Fords om een stoerdere outfit aan te trekken. Ook de Focus krijgt een Active, en verbazend genoeg ook de Ka+.

Ligt het er te dik op?

Gallerij: Test Ford Fiesta Active 1.5 TDCiDe stijlverschillen tussen de Ford Fiesta en de Ford Fiesta Active springen meteen in het oog oog. De Ford Fiesta Active ligt 1,8 centimeter hoger en krijgt een specifieke afstelling van de ophanging. Hij krijgt beschermstrips rond de wielkasten en eigen 17-duim velgen. Vooraan en achter zijn beschermplaten aangebracht, terwijl rond de nummerplaathouder achteraan een verbazend grote zwarte bestickering is aangebracht. Volgens de designers is dit omdat de Active achteraan een element te kort kwam dat hem een eigen uitstraling geeft. Vandaar dus de ‘sticker’ die verbaast wanneer je de kofferklep (kofferinhoud 311 liter) opent. Je houdt ervan of niet, maar in elk geval is nu al duidelijk dat de Focus Active deze sticker niet zal hebben. Een keuze die we steunen.

Kleurrijk interieur

Gallerij: Test Ford Fiesta Active 1.5 TDCiOok het interieur verschilt, voornamelijk door de hogere zitpositie die je in de Fiesta Active terugvindt. En door enkele creatieve aanpassingen oogt de binnenkant leuker dan het interieur van de Fiesta ST bijvoorbeeld. De Fiesta Active heeft drie uitrustingsniveaus. Bij alle drie zijn verschillende rijstanden inbegrepen. Het gaat om ‘normal’, ‘eco’ en ‘slippery’. Wie meer rijhulpen wil (cruise-control, vermoeidheidswaarschuwing, verkeersbordherkenning,…), moet automatisch naar het tweede en derde uitrustingsniveau uitwijken.

Voorbeeldige wegligging

Gallerij: Test Ford Fiesta Active 1.5 TDCiDe ‘slippery’ rijmodus is uitsluitend voor de Ford Fiesta Active gereserveerd. Het gaat uitsluitend om elektronische hulpmiddelen om de grip te bevorderen, want Ford heeft niet voorzien in vierwielaandrijving. Ondanks zijn hogere zwaartepunt heeft Ford toch een uitstekende rijdynamiek voor elkaar gekregen. De rolbewegingen blijven goed gecontroleerd, terwijl je de Fiesta Active zelfs lichtjes met de achterkant kan plaatsen wanneer je aan de bocht het gaspedaal lost. Het is duidelijk dat de Belgische tovenaars van Lommel, waar Ford al zijn Europese producten ontwikkeld, opnieuw hun kunnen hebben getoond. Bovendien leidt het comfort hier niet onder. Je zou je zelfs kunnen afvragen of hij niet even comfortabel is als de Fiesta Vignale… maar dat zullen we eens moeten testen.

'Eco’ diesel

Gallerij: Test Ford Fiesta Active 1.5 TDCiOm goede verbruikscijfers voor te leggen, rond 5,6 l/100 km tijdens de test, koos Ford voor de 1.5 TDCi diesel met 85 pk. Zelf vinden we de 1.0 Ecoboost turbobenzine driecilinder stiller en temperamentvoller. Je voelt aan alles dat deze diesel ongeacht zijn vermogen bedacht is om zo min mogelijk te verbruiken. Wie niet tussen de lijnen kan lezen: we raden u aan om voor de krachtiger variant met 120 pk te gaan.

Afhankelijk van de motorkeuze kost de Ford Fiesta Active 18.900 euro tot 24.400 euro. Wie een concurrent zoekt, zal snel beseffen dat VW de Cross Polo intussen uit de handel genomen heeft ten voordele van zijn SUV’s. Idem voor Hyundai en de ix20. Wacht de Ford Fiesta Active een lange carrière in alle eenzaamheid? Dat moet de toekomst uitwijzen. Maar we kunnen nu wel al met zekerheid stellen dat hij kwaliteiten heeft.Gallerij: Test Ford Fiesta Active 1.5 TDCi

Ford Fiesta Active 1.5 TDCi
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.499 cc
85 pk bij 3.600 opm
270 Nm bij 1.750 – 2.500 opm
0-100 km/u: 12,6 sec
Top: 170 km/u
Verbruik: 4 l/100 km
Testverbruik: 5,6 l/100 km
CO2 : 103 g/km
Prijs: 21.050 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.