Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Ford F-150 Raptor

Test: Ford F-150 Raptor

We komen woestijn te kort in België

18.10.2017

Wanneer je een monster test als de Ford F-150 Raptor, is de conclusie duidelijk: we mogen dan wel duinen hebben, maar we hebben niet genoeg woestijn. Die heb je nodig.

Gallerij: Test Ford F-150 RaptorEen high-performance pick-up is natuurlijk niet nieuw. Dodge vond hem uit in de jaren ’60 en sindsdien zijn de limieten steeds verder opgeschoven. In 2010 leek de grens van het mogelijke bereikt met de Ram, die de 8.0 V10-motor van de Viper kreeg. Bij Ford begint het verhaal in de jaren ’90 met de F-150 Lightning, die in zijn laatste versie 380 pk sterk was. Voor de fun en ook om zijn imago op te vijzelen, liet Ford België even de nieuwe invulling van de sportieve pick-up uit de States overkomen. We merkten dat het concept al erg ver is geëvolueerd sinds de Lightning.

Big Boy

Gallerij: Test Ford F-150 RaptorDe Lightning was afgesteld voor prestaties op asfalt. Maar één blik op de Raptor volstaat om dat te beseffen dat het hier anders is: alleterreinbanden in de maat 315/70R17, een bodemspeling van 30 centimeter en een competitie-ophanging die een veerweg van 30 centimeter toelaten… Je begrijpt dat de Raptor ook naast het asfalt de baas wil zijn. In principe toch.

Gallerij: Test Ford F-150 RaptorEen keer over de schok van de eerste kennismaking heen, komen de praktische vragen. Waar zou ik dit in ’s hemelsnaam parkeren op straat in Brussel? 5,60 meter lang, 2,20 meter breed en 2 meter hoog. Het interieur is al even uitbundig, maar ook wat softer. Tussen de twee brede stoelen vind je een bijna even brede armsteun. Daaronder schuilt een bergvak waarvoor je een sonar nodig hebt om de diepte te peilen. Achteraan kunnen nog drie passagiers plaatsnemen, en dat zelfs in de SuperCab-versie die ik voor de test mee kreeg. Daarboven heb je nog de SuperCrew met vier deuren.

De uitrusting is op zijn Amerikaans. Je moet niet zoeken, hij heeft alles aan boord. Zelfs een assistent die helpt bij de manoeuvres met een aanhangwagen. Het multimediasysteem heeft verschillende online toepassingen en de veiligheidsuitrusting is top. Achter zijn agressieve pose schuilt de ‘made in USA’-luxe.

Ford Performance

Gallerij: Test Ford F-150 RaptorNu de hoofdbrok. Om een Raptor te worden, stuurt Ford de F-150 langs bij Ford Performance. Daar hebben we recent de Focus RS, de Mustang Shelby GT350 en de prachtige GT aan te danken. De Raptor neemt die motor van die laatste over, de 3.5 V6 turbo, maar dan dichtgeknepen bij 450 pk. Hij krijgt een nieuwe tientrapsautomaat en vierwielaandrijving. Met de Baja-rally als inspiratiebron, krijgt hij een transferbak met veldversnellingen en een vergrendelbaar achterdifferentieel. Bleek allebei volledig overbodig in ons testweekend.

Snel (soort van)

Gallerij: Test Ford F-150 RaptorIn het verkeer wacht ons een eerste verrassing. Eigenlijk stuur je hem vlotter door het verkeer dan je zou denken. Wie al eens een bestelwagen bestuurt, zal nauwelijks problemen ondervinden. De andere weggebruikers zijn meer verbaasd dan jij zelf. De tweede verrassing: de Raptor is eigenlijk een doetje wanneer je hem zachtaardig behandelt. Zowel het stuur, de motorrespons als de versnellingsbak doen hun uiterste best. Het veercomfort is dan weer wat anders. Niet omwille van de vering, er is voldoende veerweg, maar eerder omwille van een gebrek aan torsiestijfheid, iets wat wel meer pick-ups hebben. De terreinbanden zijn ook niet de beste keuze voor asfalt.

Gallerij: Test Ford F-150 RaptorMaar u wil natuurlijk weten of de Raptor ook snel is. En of hij leuk is. Wel, euhm. Natuurlijk is het leuk wanneer je aan het rode licht iedereen te grazen kan nemen met iets wat meer weg heeft van een vrachtwagen. In sprintje naar 100 km/u is voorbij in 6 seconden. Maar je voelt ook hoe het onderstel vecht tegen de krachten van de fysica die op hem inwerken en hoe de banden niet goed weten wat gedaan. Dat geeft minder indrukwekkende sensaties dan zijn 450 pk doen vermoeden. Anderzijds: ook zijn 2,5 ton laat zich voelen. Het is dus eigenlijk op een oneindig stuk woestijn dat de Raptor het beste van zichzelf kan laten zien… niet in België dus.

Too much, too duur

Gallerij: Test Ford F-150 RaptorKortom, de ervaring was dus wel leuk en ja, je kan zelfs een beetje rijplezier beleven aan een Raptor in België. Het plezier van zijn exotisch uiterlijk, van het domineren in het verkeer (je zit hoger dan in een Range Rover) en van de nauwelijks bestaande belasting voor een pick-up. Alleen, de Raptor is niet het koopje dat velen denken. De onafhankelijke invoerders vragen 76.000 euro voor een Raptor. In vergelijking daarmee is de 45.000 euro voor een Mustang met 420 pk pas een cadeau.

Gallerij: Test Ford F-150 Raptor

Ford F-150 Raptor
Motor: V6 turbobenzine, 3.490 cc
450 pk bij 5.000 o/m
691 Nm bij 3.500 o/m
0-100 km/u: 6,1 sec
Top: 165 km/u
Verbruik: 14,7 l/100 km
CO2: N.B.
Prijs: ong. 76.000 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.