Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Ford Escape 1.6 Ecoboost – Hoe de Amerikanen Europese smaak zien

Ford zet tegenwoordig in op modellen die het in de hele wereld moeten zien te maken. Een voorbeeld: wat bij ons de Kuga is, rijdt in de Verenigde Staten rond als Ford Escape.

Zit het verhaal goed ineen? Wij trokken naar de States om te zien hoe de Escape het er van af brengt. De nieuwe Ford Escape rust op een verlengd platform van de oude Kuga. Dit brengt de Escape/Kuga op 4,53 meter in de lengte. Het gevolg is meer wielbasis, en daar profiteert de koffer van. Die groeit aan tot 456 liter en met de achterbank neer zelfs tot 1.653 liter. Daarmee vangt hij een kritiek van de oude Kuga op.

Maar zijn extra volume is hem nochtans niet aan te zien. De Escape blijft een sportieve SUV naar de beste tradities bij Ford. Achteraan helt de daklijn minder fel en hij oogt wat massiever aan de achterkant, maar met zijn scherpe lijnen mag hij naast de Focus en de Fiesta staan. Hij hoort mooi thuis in het rijtje van karaktervolle Fords.

Wellness

Net zoals andere recente Fords is ook hier de waarneembare kwaliteit van het interieur er op vooruit gegaan. Niet alleen is de materiaalkeuze uitstekend, alle knoppen bevinden zich ook op een logische plaats. De inzittenden worden verwend en genieten van een rijkelijke standaarduitrusting met onder meer de Active Park Assist, de verkeersbordherkenning of de vertrekhulp op helling.

Een van de grootste verschilpunten tussen de Amerikaanse Escape en de Europese Kuga is het scherm van het SYNC infotainment systeem. In de Amerikaanse versie is het een aanraakscherm van 6,5 duim groot. Bij ons is het klein en nauwelijks leesbaar. Een verschil, maar waarom? Begrijpe wie het kan.

King of the road

Dit is een Amerikaan, dus de voor de hand liggende combinatie is benzinemotor met automaat. Onze testwagen is een naar Amerikaanse normen bescheiden 1.6 Ecoboost met 180 pk. Hij is gelinkt aan de zestraps Selespeed met nauwelijks voelbare gangwissels. Ook bij ons vind je deze combinatie, maar uitsluitend in combinatie met de duurdere vierwielaandrijving. Ons heeft hij echt verbaasd, maar we kwamen wel net uit een Amerikaans-Japanse crossover… van het Sumo-soort.

In zijn geheel lijkt de Ford op maat van de Europeaan ontwikkeld. De ophanging filtert goed de oneffenheden op de weg, terwijl het koetswerk onder controle blijft in de bochtiger stukken. Het stuur is precies, de bekrachtiging consistent. De motor is bij elke druk op het gaspedaal present. Soms geeft hij de indruk dat hij niet zijn hele vermogen kan vrijlaten. Maar de flauwe benzine in de States (octaan 87 en 91) is daar misschien niet vreemd aan.

Ook al blijft het verbruik al bij al onder controle, met 9 l/100 km loopt hij het risico mensen af te schrikken bij ons. Maar dat is het opgegeven verbruik. Wij legden 2.000 kilometer af met drie inzittenden en hun bagage en eindigden uiteindelijk op een gemiddelde van 8,5 l/100 km. Aha. De Ford Kuga 1.6 Ecoboost begint bij ons aan 29.700 euro.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Ford

Klik hier en zoek uw occasie Ford Escape 1.6 Ecoboost tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Ford Escape 1.6 Ecoboost, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ford Focus ST Track Pack (2023) banner

Test: Ford Focus ST Track Pack, de perfecte hot hatch? (2023)

Autotests · Ford
Ford Ranger Raptor (2023) banner

Ford Ranger Raptor: atletische kolos

Autotests · Ford
Ontdek meer