Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Citroën DS3 en DS5 1.6 BlueHDI 115 – Zelfde hart, andere verpakking

De 1.6 BlueHDI moet een nieuw speerpunt worden in de PSA-groep. Je zal deze diesel terugvinden onder de motorkap van heel wat Citroëns en Peugeots. We testen hem hier in zowel de DS3 als in de DS5.

Het 1.560 cc motorblok is uitgerust met een SCR-katalysator die in de uitlaat geïntegreerd zit. Het is een duurdere oplossing, maar efficiënter om de NOx-uitstoot in de uitlaat tegen te gaan. Die wegen veel zwaarder door in de Euro6-uitstootnormen, die vanaf 2016 de wettelijke norm voor nieuwe wagens worden.

Dankzij de toevoeging van een AdBlue-additief kan de NOx-uitstoot met 90 procent naar beneden. De klassieke roetfilter kan voortaan ook beter zijn werk doen omdat hij nu al bij lagere temperaturen in bedrijf kan komen. Wat hem ook bij korte verplaatsingen nuttig maakt. De BlueHDi wordt zo een echte groene motor.

Citroën stelt bovendien dat het verbruik ten opzichte van de vorige 1.6 met twee tot vier procent is gedaald, idem voor de CO2-uitstoot. Het AdBlue-additief moet elke 20.000 kilometer worden toegevoegd, wat overeenkomt met het onderhoudsinterval.

Verschil

Deze 1.6 neemt een heel andere positie in bij de DS3 en bij de DS5. Waar hij in de DS3 de topdiesel is, vormt de 1.6 BlueHDI 115 de instapversie in het DS5-gamma. Beide rollen vervult hij eigenlijk even goed. Dankzij zijn ruime koppelcurve wordt hij één van de vlotst aanpikkende motoren op de markt. Vanaf 1.750 opm heeft hij al 280 Nm ter beschikking. In de DS3 wordt hij zo dynamisch en een vlotte partner voor snelle inhaalmanoeuvres, ongeacht van de snelheid en de versnelling.

In het grotere en zwaardere koetswerk van de DS5 heeft de 1.6 meer werk, natuurlijk. Daarom geeft Citroën hem een tikkeltje meer trekkracht: 300 Nm, vanaf 1.750 opm. Daarmee houdt hij zich overeind in zijn klasse. Hij voelt vlot genoeg aan, zowel in acceleraties als in hernemingen. Alleen de geluidsisolatie had beter gemogen.

Gemiddeld verbruik

Zowel in de DS3 als in de DS5 vinden we de 1.6 HDi terug met een manuele zesbak, die vlottere schakelwegen had verdiend. Maar de langere verhoudingen helpen hem wel aan een mooi verbruikscijfer. De constructeur geeft zelf een gemiddelde op van 3,6 l/100 km voor de DS3 en 3,9 l/100 km voor de DS5. Maar dat is de theorie. Wij sloten in de echte wereld na 800 km in ‘familiestijl’ af met 5,1 l/100 km op de boordcomputer van de DS3 en 6,0 l/100 km in de DS5. Dat zijn waarden waarmee hij zijn concurrenten evenaart, maar we hadden eigenlijk toch beter verwacht. Als verzachtende omstandigheid: de testritten verliepen in koude omstandigheden, wat het verbruik nooit helpt.

En anders?

De kleine en de grote Franse ‘premiums’ zijn nauwelijks veranderd. De DS3 heeft een kleine facelift gekregen. Daarbij krijgt hij vooraan full led lichten, met dynamische richtingaanwijzers. Daarbij glijdt het licht van de binnenkant naar de buitenkant. Met deze motor krijg je die koplampen er standaard bij. Citroën biedt hem aan vanaf het So Irresistible niveau, voor 22.790 euro. In de DS5 heb je de 1.6 BlueHDi vanaf Chic, en dat voor 29.595 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Citroen C5 X Review 2022

Citroën C5 X: drie vliegen in één klap (2022)

Autotests · Citroen
AS24 Citroën banner

Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch

Autotests · Citroen
AS24 Aircross banner

Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen

Autotests · Citroen
Ontdek meer