Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Citroën C6 3.0 V6 HDi – Als op een wolk

Citroëns vlaggenschip, de C6, die in 2005 het levenslicht zag, blijft een buitenbeentje. Love it or hate it. Er is geen weg tussenin. Hij is enkel nog verkrijgbaar met een dieselmotor, een 2.2 liter van 173 pk en een 3.0 V6 van 243 pk die hij deelt met de Range Rover Sport en de Jaguar XF.

Voor de ‘die hard’ Citroën-fans is dit allicht een ‘hemelse’ reislimousine. Een die op wolken rijdt. Eigenzinnigheid is altijd een handelskenmerk geweest van de Franse autoconstructeur. Denken we maar aan de 2PK, de DS, de XM. Enkele stijlkenmerken van die laatste werden overigens opnieuw opgepikt in de C6, zoals de concave achterruit. Maar helaas voor Citroën lijkt het er niet op dat de C6 het succes van die iconen zal evenaren.

'Buil'

In tegenstelling tot de ronde vormen aan de buitenkant, oogt de binnenkant rechtlijnig.  De kaarsrecht opstaande middenconsole met bovenop de ‘buil’ voor het scherm van boordcomputer en navigatiesysteem komt gebeeldhouwd over. Er is duchtig met knopjes gestrooid, wat het in het heetst van de strijd niet gemakkelijk maakt om de juiste toets te vinden. Het instrumentenpaneel zelf is dan weer een smalle streep met een thermometerachtige snelheidsmeter, waardoor het lijkt of je door de brievenbus kijkt.

Gelukkig heeft onze C6 het Exclusive uitrustingsniveau (57.950 euro) met standaard Head up Display (HUD). Dat projecteert de voornaamste gegevens, zoals de snelheid, op de voorruit. Op die manier kan je de ogen op de weg houden. In de ongeveer 4.500 euro goedkopere Lignage zit dat niet.

Luxe

Het moet gezegd, deze C6 is knap luxueus uitgerust met alles erop en eraan, inclusief meedraaiende xenonlampen, elektrische zetels met geheugen, verwarmde zetels voor- en achteraan, AFIL baanvakbewaking en navigatiesysteem,… Alles is heel netjes afgewerkt met enkele leuke vondsten, zoals de naar beneden openende deurvakken in donker Mukonto-fineer.

De 243 pk sterkte 3.0 liter V6-motor met dubbele turbo doet in alle stilte zijn werk. Je hoort hem zo goed als niet. De boterzacht schakelende zestrapsautomaat versterkt dat gevoel. En er is ook heel weinig wind- en bandenruis. De speciale akoestische voor- en zijruiten waarmee onze C6 uitgerust is, houden de gewone wereld buiten, zodat je in alle rust van een streepje muziek kunt genieten.

Vliegend tapijt

De Hydractive 3+ ophanging filtert elk hobbeltje uit de weg, waardoor het lijkt of je op een wolk rijdt. Dat dit uitzonderlijk zacht gaat, bewees BBC Top Gear-presentator Jeremy Clarkson ooit door in volle snelheid een paardenrace te filmen vanuit een C6 met een op de motorkap gemonteerde camera, terwijl hij op de onverharde assistentiestrook naast de renbaan reed. Het beeld bleef perfect stabiel, terwijl dezelfde test met een mogelijke concurrent, zoals een BMW 535d, rampzalig bleek.

Dat hemelse wolkgevoel is goed als je achterin zit en een dutje wilt doen, maar als chauffeur is dat toch altijd even wennen in een Citroën. Het stuurgevoel is daarbij evenredig vaag, waarbij je de indruk zou kunnen krijgen weinig grip op de ‘wolken’ te hebben. In werkelijkheid valt die wegligging best mee.

Reislimousine

Je kunt met deze C6 vrij snedig uit de hoek komen. Maar met een top van 240 km/uur en sprintcijfers van 8,9 seconden naar 100 km per uur is dit eerder een gezapige reislimousine. Het krachtige motorkoppel van 450 Nm maakt dat je nooit ‘power’ mist. En een (theoretisch) verbruik van 7,2 liter per 100 km voor een net geen vijf meter lange limo is daarbij de bonus.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Citroen C5 X Review 2022

Citroën C5 X: drie vliegen in één klap (2022)

Autotests · Citroen
AS24 Citroën banner

Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch

Autotests · Citroen
AS24 Aircross banner

Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen

Autotests · Citroen
Ontdek meer