Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Citroen C5 Hdi 163 Exclusive – Trekt lekker

Met de nieuwe HDi 163 (of 173 PK voor dezelfe prijs) in het middenklasse model C5 komt Citroen tegemoet aan de wens naar een motor met superieure prestaties bij matig verbruik. Deze diesel biedt vooral één ding: een flinke trekkracht onder alle omstandigheden.

De C5 ist niet bepaald moeders mooiste in de Franse automobielbouw. Met name de grote, gebogen achterlichten van de sedan verlenen de Citroen een wat logge indruk.

Eleganter is de break met langwerpige, over de hele hoogte van de achterklep lopende lampen. De voorkant is bij beide modellen hetzelfde. Deze heeft de opvallende, ondertussen typische grille met de twee Citroen-tekens. Twee keer drie Behalve drie benzinemotoren van 125 tot 210 PK (de laatste is een V6 met automatische transmissie) biedt Citroen nu net zo veel dieselaggregaten aan. Het vermogen van deze diesels loopt van 109 tot 173 PK. Bij ons uitstapje kon de nieuwkomer – een HDi 163 – laten zien wat hij te bieden had.

Nieuw is vooral de sequentiële parallelle turbo. Klinkt veel hoogdravender dan het is. Achter dit begrip steken twee even grote, eenvoudig gebouwde turbo’s. Door de kleine afmetingen en het achterwege laten van gewichtsverhogende techniek (zoals verstelbare turbinegeometrie) worden ze gekenmerkt door geringe traagheid.

In de praktijk betekent dat: onder de 2.700 toeren werkt maar één turbo. Met diens hulp levert de motor al bij 1.500 omwentelingen zijn maximale koppel van een krachtige 370 Newtonmeter. Meer lucht

Bij hogere toerentallen wordt de tweede turbo ingeschakeld die dan de grotere behoefte aan doorstroom van frisse lucht garandeert. Om de sprong van een naar twee turbo’s onopvallend te laten verlopen mag schoepenwiel nummer twee al op voorhand meedraaien en wordt dan alleen nog aangesloten op het inlaatspruitstuk.

Gevolg van al deze techniek: de C5 trekt goed op en kent nagenoeg geen turbogat. Vanuit stilstand heeft de Fransoos flinke trekkracht en dit houdt hij consequent vol tot de 200 km/u streep. De resterende sprong tot tempo 222 neemt hij dan een tikje trager. Goede trekkracht Juist de bij diesels (vanwege het turbogat) vaak taaie sprint van tempo 30 tot 60 in de derde versnelling kon tot 3,6 seconden worden ingekort. En na 29,8 seconden is de C5 al een kilometer van het startpunt verwijderd.

De 163 PK sterke motor overtuigt bovendien door een uitgesproken verheugende rustige loop. Twee in het oliecarter ondergebrachte balansassen zorgen met hun tegengewicht voor optimale ligging. Ook akoestisch is de diesel prettig bescheiden. Door de hoge inspuitdruk van 1.800 bar konden ook de geluiden bij de verbranding gereduceerd worden. Modern ontmoet antiek De familiekoets biedt comfortabele zitruimte aan vijf personen. De zittingen zijn comfortabel, voor lange trajecten echter een beetje te zacht. Het fluweel van de standaard bekleding maakt een ietwat ouderwetse indruk. Leer is er helaas pas bij de meest luxe versie en dan ook nog tegen meerprijs.

De steun van opzij van het meubilair is afdoende temeer omdat je je bij de relatief zacht – typisch Frans – afgestelde C5 sowieso niet aan geraas in bochten moet wagen. Voorbeeldig: ESP standaard in alle modellen.

In de opgeruimde, moderne cockpit vind je na korte tijd goed de weg. Schakelaars en toetsen zijn evenwel te klein uitgevallen. Een groot beeldscherm (al naargelang de uitvoering) troont centraal boven de middenconsole. In de bediening van de navigatie moet je je wel een tijdje inwerken. Vele extra’s Citroen biedt een uitgebreide lijst aan opties tegen meerprijs. Daarop staan handigheidjes zoals de meedraaiende xenonlampen of de spoorassistent AFIL. Vanaf 70 km/u waarschuwt het systeem de bestuurder door een lichte vibratie van de stoel wanneer deze de rijbaan verlaat zonder het knipperlicht te gebruiken. Onbegrijpelijk: het AFIL-systeem is alleen als onderdeel van verschillende pakketten verkrijgbaar.

Bij de dealer staat de C5 vanaf 22.950 euro als standaard limousine. Met de door ons geteste diesel beginnen de prijzen bij 32.450 euro, de break staat met 1.100 euro meer te boek. Conclusie Een koopje is de C5 niet. Vergeleken met een Passat is de qua vermogen even sterke Volkswagen in de basisprijs zelfs voordeliger. De nieuwe diesel is echter een goed argument voor de Citroen. In deze klasse behoort het aggregaat tot de top, zorgt voor veel rijplezier en comfortabel reizen. En met 6,1 liter gemiddeld verbruik is het nieuwe model tevens uiterst zuinig.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Citroen C5 X Review 2022

Citroën C5 X: drie vliegen in één klap (2022)

Autotests · Citroen
AS24 Citroën banner

Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch

Autotests · Citroen
AS24 Aircross banner

Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen

Autotests · Citroen
Ontdek meer