Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi 100

Test: Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi 100

Da’s anders

06.10.2014

Met zijn C4 Cactus wil Citroën terug naar simpeler autowaarden. Geen overtollige snufjes dus, wel een pure presentatie en een sobere 1.6 HDi diesel met 100 pk.

Natuurlijk heeft de Citroën C4 wel iets wat geen enkele andere auto heeft: de omvangrijke plastic stootkussens op alle kwetsbare plaatsen. Die geven hem niet alleen een volkomen uniek uitzicht, maar ze dienen ook echt om de schade van kleine botsingen (tot 5 km/u) te absorberen.

Gallerij: Test Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi 100In de krappe parkeerplaatsen in de stad en aan de supermarkt kunnen ze zeer handig blijken, wanneer je er met een winkelkar tegen zou botsen bijvoorbeeld. De Cactus meet 4,15 meter in de lengte, maar hij lijkt een maatje groter dankzij de combinatie van een laag dak en een iets grotere bodemspeling. Het design opzij versterkt dat gevoel nog. Je houdt er van of niet, maar hij laat niemand onberoerd, zoveel is zeker.

Verbazend

Gallerij: Test Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi 100Citroën communiceert graag over de leuke aspecten van de voorbank, dus het is enigszins ontgoocheld dat we vaststellen dat we een testexemplaar met klassieke voorstoelen mee naar huis krijgen. Daarvoor moeten we dan weer naar de motor wijzen, die nog niet aan de automatische versnellingsbak kan worden gekoppeld. En die laatste is dan weer nodig om de ruimte vrij te maken tussen beide voorstoelen om een bank te installeren.

Gallerij: Test Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi 100Nu, de Cactus heeft nog meer verrassingen in petto. Zo zijn de deurgrepen langs de binnenkant vervangen door een eenvoudig lusje in simili-leder. Het handschoenvakje open je dan weer zoals een koffer, wat de toegankelijkheid verbetert. Citroën kon die ruimte vrijmaken door de airbag voor de passagier te verplaatsen naar de raamstijl vooraan. Met vier aan boord beschikt iedereen over heel wat ruimte in de Cactus. Met het panoramisch dak (optie) trek je ook massa’s licht binnen. Het glazen dak is overigens speciaal behandeld zodat een zonnescherm overbodig wordt.

Maar toch…

Gallerij: Test Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi 100Alle bedieningsknoppen vind je ofwel op of rond het stuur. Wat nog rest, laat zich bedienen via het centrale touch screen. Al wat je nodig hebt aan rij-info, komt tevoorschijn op een tweede scherm voor de neus van de bestuurder. Alleen is daar geen plaats voor een toerenteller. Nu, het is maar een kleine opoffering die Citroën maakt om de Cactus aan een aantrekkelijke 21.550 euro in de markt te kunnen zetten. Het is bovendien een kleiner manco dan achterruiten die je alleen een stukje naar buiten kan klikken of een stuur dat niet in de diepte te verstellen valt.

Het ergste is echter de achterbank, waarvan de leuning echt uit één stuk bestaat. Je kan het dus wel schudden om met drie naar de Ikea te gaan om boodschappen te doen. De koffer is in zijn gewone configuratie met 316 liter maar net gemiddeld te noemen.

Comfortabel en licht

Op weg ontdekken we een Cactus die comfortabel bolt dankzij die iets hogere vering en zijn lichte stuurbekrachtiging. Hij weegt maar goed 1.000 kilogram, waar de 100 pk uit deze motor maar weinig werk aan hebben. Dit 1.6 BlueHDi-blok is van een nieuwe generatie, en is wat ons betreft echt geslaagd. Hij is bijzonder gebruiksvriendelijk, met voldoende trekkracht in de hele toerenband. Alleen komt hij met een manuele vijfversnellingsbak waardoor hij niet dezelfde verbruikscijfers kan voorleggen als de Peugeot 308 SW. Die heeft er nog een verzet bij. Wij moesten ons tevreden stellen met 5,3 l/100 km, en dat is toch wel een flink stuk verwijderd van de beloofde 3,4 l/100 km.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.