Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Citroën C3 Aircross

Test: Citroën C3 Aircross

Liever laat…

04.10.2017

Acht jaar na Peugeot heeft Citroën eindelijk zijn eerste eigen SUV klaar. De liefhebbers van het merk zullen blij zijn te vernemen dat het Citroën DNA aanwezig is in de C3 Aircross.

Gallerij: Test Citroën C3 AircrossJa, dit is echt wel de eerste SUV die Citroën ontwikkeld heeft. Want de C4 Aircross en de C-Crosser die Citroën eerder voorstelde, waren nauwelijks meer dan Mitsubishi’s met een andere badge op de neus. Deze keer maakte Citroën zijn eigen SUV op basis van een platform uit de eigen PSA-groep, een evolutie van de Peugeot 2008… en al eerder te vinden onder de Opel Crossland X.

Zoals het moet

Indien u onze test met de Opel Crossland X hebt gelezen, dan weet u hoe Opel een transformatie doorvoerde van een dynamisch onderstel naar iets veel comfortabeler. Wat doet vermoeden dat Citroën hier pas echt een voordeel uit zou kunnen halen, gezien zijn reputatie.

Gallerij: Test Citroën C3 AircrossDat is ook het geval in het echt. We konden hem testrijden op bijzonder slechte wegen in de bergen in Corsica, waarbij de C3 Aircross erg veel begrip toonde voor het welzijn van onze rug. De vering speelt daarbij zijn rol, maar ook de banden met hoge flanken en de brede stoelen die typerend geworden zijn voor het merk. Maar de C3 Aircross toont eens te meer ook de tekortkoming van die stoelen, zoals dat eerder ook al bleek in de C4 Cactus en in de nieuwe C3.

Gallerij: Test Citroën C3 AircrossDie fout is het gebrek aan zijdelingse steun. In een C3 is dat van ondergeschikt belang, die heeft sowieso weinig kartambities. Alleen is de Citroën C3 Aircross niet alleen comfortabel, maar als extra bonus is hij dynamisch ook heel wat beter dan de C3. Nog geen Peugeot 2008, op dat vlak de referentie in zijn klasse, maar evenmin een Opel Crossland X die zich uit de debatten houdt wanneer het sneller gaat. Een goed compromis dus, eigenlijk.

Warm welkom

Gallerij: Test Citroën C3 AircrossNaast het comfort is ook het uiterlijk typisch Citroën. Van de voorlichten tot achteraan, tot de versieringen achteraan en het interieur: het is allemaal wat ongebruikelijk. Het interieur is uitnodigend, kan kleurrijk zijn (afhankelijk van de gekozen afwerking), origineel en best ruim. Goed, je zal er geen NBA-ploeg in kwijt kunnen, maar voor een gezin met grote kinderen volstaat dit. De koffer vat plaats in het gemiddelde in zijn segment. Dankzij een over rails verschuifbare achterbank (over 15 centimeter) kan het koffervolume groeien van 410 liter tot 520 liter. Met de achterbank plat wordt dat zelfs 1.289 liter. De cijfers zijn identiek aan die van de Opel Crossland X.

PureTec, pure liefde

Onder de motorkap stelt Citroën de 1.6 HDi voor met twee vermogens (100 pk en 120 pk) en drie variaties van de 1.2 driecilinder benzine: zonder turbo met 82 pk, met turbo met 110 pk en met 130 pk. Wij testten de diesel met 120 pk en de benzine met 110 pk. Raad eens welke wij de leukste vonden?

Gallerij: Test Citroën C3 AircrossSorry, we vallen in herhaling, maar die 1.2 turbo is zo’n geslaagde motor. Hij levert al flink wat koppel bij lage toeren, voelt overal krachtig aan, is gewillig én zuinig tegelijk (gemiddeld 6,3 l/100 km na een snel parcours van 40 kilometer in de bergen). Zelfs met 110 pk is dit de perfecte partner voor de Citroën C3 Aircross. Dat is ook de enige versie die te combineren valt met een zestrapsautomaat, al is dat niet de meest geraffineerde op de markt. Hij is wel best aangenaam. Alleen de 120 pk diesel en de 130 pk benzine krijgen een manuele zesversnellingsbak, de andere krijgen een vijfbak. Die is ook niet de meest precieze in de bediening. De C3 Aircross kan ook uitgerust worden met het GripControl-systeem dat de voorwielen wat meer tractie moet bezorgen offroad. Dat heeft de Opel niet.

Voor zijn eerste eigen SUV heeft Citroën raak geschoten. De C3 Aircross overtuigt, en hij beschikt over een interessant prijskaartje. Zijn basisprijs blijft onder 16.000 euro. De andere referenties in het segment – de Renault Captur en de Fiat 500X op kop – hebben een nieuwe gesprekspartner gevonden.

Gallerij: Test Citroën C3 Aircross

Citroën C3 Aircross PureTec 110
Motor: driecilinder turbobenzine, 1.199 cc
110 pk bij 5.500 opm
205 Nm bij 1.500 opm
0-100 km/u: 10,2 sec
Top: 185 km/u
Verbruik: 4,9 l/100 km
Testverbruik: 6,3 l/100 km
CO2: 112 g/km
Prijs: 18.705 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.