Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Citroën Berlingo

Test: Citroën Berlingo

Meer dan ooit de beste

24.06.2018

Citroën heeft meer dan zijn best gedaan voor de nieuwe Berlingo. Elk spoor bij het vorige model dat nog kon herinneren aan zijn camionette-origine, is nu verwijderd. De nieuwe Citroën Berlingo is nu met voorsprong de beste in zijn klasse.

Gallerij: Test Citroën BerlingoDe achterkant mag dan een doorslagje lijken van de oude Berlingo, maar dit is allerminst een doorgedreven facelift. De nieuwe Citroën Berlingo rust op een gloednieuw onderstel, een mix van de voorkant van de Peugeot 3008 met de achterkant van de vorige Berlingo. Een keuze die is ingegeven door praktische bekommernissen. Door de plaatsing van de achterophanging is er 6 centimeter meer plaats vrij binnen de wielkasten. De afmetingen wijzigingen nochtans nauwelijks. In de lengte komt er drie centimeter bij, in de breedte twee centimeter. De koffer is 775 liter groot… op zijn kleinst. En dan spreken we nog maar over de kortste versie van de Citroën Berlingo.

Gallerij: Test Citroën BerlingoWant voor het eerst komt er ook een Berlingo XL beschikbaar, die 35 centimeter langer is. Hier spreken we echt over XL. De basiskoffer meet liefst 1.050 liter, en maximaal kan je over 3,05 meter laadruimte in de lengte beschikken wanneer je zowel de achterbank als de passagiersstoel platvouwt. Dat is zelfs voor Ikea een uitdaging. En natuurlijk is er ook een zevenzits versie, waarbij de twee bijkomende plaatsen volwaardig mogen worden genoemd.

Auto om in te leven?

Gallerij: Test Citroën BerlingoAan die record-laadcapaciteiten komt nog een indelingsgemak dat we eerlijk gezegd nog niet eerder hebben gezien. Zo beschikt de Berlingo over 186 liter aan opbergcapaciteit in vakjes en bakjes her en der, onder meer omdat de airbag in de dakhemel verwerkt is. Hierdoor komt een groot tweede handschoenkastje vrij, dat bovenaan gekoeld is bovendien. Het Modutop-opbergdak is helemaal herzien, met een centraal glazen dak waarnaast opbergvakken voorzien zijn.

Gallerij: Test Citroën BerlingoDe gebruikte materialen en de uitrusting zijn het beste wat je in dit segment aantreft. Zo heeft deze Citroën liefst 19 rijhulpen ter beschikking. Daarbij horen de autonome noodremhulp, de waakzaamheidssensor voor de bestuurder, de rijvaksensor en de cruise-control tot het standaardpakket. Idem voor de automatische regeling van de lichten en verwarmde buitenspiegels. Geen slecht aanbod voor… 17.400 euro. De Citroën Berlingo weet hoe hij gezinnen moet verwennen.

Vooral comfort

Gallerij: Test Citroën BerlingoMaar de mooiste verrassing in de nieuwe Citroën Berlingo ontdekken we achter het stuur. Hij rijdt net zo aangenaam als een personenwagen. De ophanging houdt de koetswerkbewegingen steeds goed onder controle, terwijl de nieuwe elektrische stuurbekrachtiging zowel licht als consistent is in aanvoelen. De ophanging voelt bijzonder comfortabel aan in alle omstandigheden. De Citroën Berlingo klimt een trapje hoger op de maatschappelijke ladder, wat ook blijkt uit de motoren in het aanbod.

Gallerij: Test Citroën BerlingoZowel benzine als diesel opteren uitsluitend voor turbo’s. De 1.2 Puretech benzine staat in de catalogus met 110 pk en met 130 pk. Deze motor toont zich voldoende opgewassen voor zijn taak om de nieuwe Berlingo aan te sporen. Hij pikt gretig in, terwijl de spreiding van de manuele zesbak uitstekend is. Het dieselaanbod bestaat uit de 1.5 HDi met 75 pk, 100 pk of 130 pk. Die laatste is dankzij zijn hoge koppel (300 Nm) erg aantrekkelijk voor dagelijks gebruik. De achttrapsautomaat blijkt heel zacht te schakelen. Die automaat valt overigens ook te verkrijgen in de 1.2 PureTech 130. Hij klinkt ook nauwelijks door in het interieur, dankzij een goede isolatie. Er zijn overigens ook weinig rijgeluiden te noteren bij legale snelheden.

Gallerij: Test Citroën Berlingo

Citroën Berlingo 1.5 HDI 130 EAT8 M
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.499 cc
130 pk bij 3.750 opm
300 Nm bij 1.750 opm
0-100 km/u: 12,3 sec
Top: 184 km/u
Verbruik: 4,4 l/100 km
Testverbruik: 6,2 l/100 km
CO2: 115 g/km
Prijs : 25.050 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.