Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW X6 M – Technologisch meesterschap

Zoals de BMW X5, kreeg ook de nieuwe BMW X6 recht op een M-versie.

Laten we vooral niet te lang stilstaan bij de zin of onzin van een dergelijk concept, maar laten we eens kijken naar het technologisch meesterschap dat hij uitstraalt. 205 mm ligt hij boven de grond, de weegschaal geeft 2,3 ton aan en hij draagt een zwaar vierwielaandrijvingssysteem. Is dit het DNA van een sportwagen? Absoluut niet. Toch zijn de ingenieurs van BMW Motorsport hier aan de slag gegaan om de 4.4 biturbo V8 in de BMW X6 maximaal te doen renderen. Met 575 pk en 750 Nm is het potentieel tastbaar. Wat meer is, je voelt ook meteen het verschil in de BMW X6 M.

Welk een cijfers!

Een hoge, zware SUV en het sportieve van een M, je moet het altijd nog op een homogene en efficiënte manier gerijmd krijgen. Een loden taak, maar niet eentje waarvoor de beste ingenieurs uit Duitsland hoeven terug te schrikken. Om te beginnen hebben ze de BMW X6 M een gestuurde ophanging geschonken en hem 10 millimeter lager gelegd. Ook de actieve stabilisatorstangen kwamen uit het rek. Het resultaat is op zijn zachtst gezegd verbluffend. Deze BMW X6 M stelt zich niet alleen tevreden met een verschroeiende versnelling rechtdoor (hij heeft slechts 4,2 seconden nodig om 100 te halen), maar hij doet dat ook nog eens met panache. De vierwielaandrijving kan je nooit op een fout betrappen. Wanneer je de sport-knoppen indrukt, volgt er een diepe grol vanonder de motorkap en achteraan de uitlaat. Dat van die sport-knoppen is overigens geen overdrijving: je kan de schakelsnelheid regelen van de achttrapsautomaat (met schakellepels aan het stuur), je kan de ophanging soepeler dan wel harder maken, en je kan de instellingen van het gaspedaal en de stuuroverbrenging verscherpen.

Dirty dancing

De echte krachttoer die BMW deze X6 M laat uithalen, is de enorme beweeglijkheid die hij etaleert. Wie de technische specificaties hierboven las, beseft dat we hier niet te maken hebben met een kleine coupé die je kan doen dansen. We hadden ons verwacht aan een X6 M die als een olifant door de porseleinwinkel zou waggelen van zodra de weg een bochtig karakter krijgt. Maar hij houdt zich kranig overeind en blijft zelfs mooi plat in het bochtenwerk. Je voelt niets van een gewichtsverplaatsing in de bochten, de massa komt alleen naar voor bij zware remmanoeuvres. De remmen doen het goed, maar worden zwaar op de proef gesteld. Na een gewenningsperiode wordt het zelfs echt plezierig om met dit monster aan een bochtenrijk parcours te beginnen.

Mijn vriend met het tankstation

Indrukwekkend, zelfs massief. Zo zou je de BMW X6 M op het eerste gezicht het best omschrijven. Zijn spatbordverbreders en de omhullende bumpers geven hem een dominante verschijning wanneer hij plots in je achteruitkijkspiegel opdoemt. Het interieur krijgt een sportieve toets met aluminium pedalen, carbon inlegplaatjes en gestikte M-logo’s.

Zoals gewoonlijk is de BMW X6 M niet voor iedereen weggelegd. Je moet minstens 122.350 euro kunnen spenderen, en dan moet je nog beginnen aan de lange optielijst. En dan moet je leven met enkele plastics die voor deze prijs toch beter hadden gekund.

Mirakels bestaan niet, dat hebben we met het verbruik mogen merken. We sloten af met een gemiddelde van meer dan 15 l/100 km. De prijs van het plezier.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer