Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test BMW X5

Test: BMW X5

Minder welopgevoed

29.10.2018

Dit is de nieuwe BMW X5. Die wil niet alleen nog meer uitblinken op asfalt, maar ook beter uit de voeten kunnen in het veld met zijn xOffroad pack. Daarmee kan hij zijn velgen zorgeloos vuil maken in de modder.

Gallerij: Test BMW X5Dit is dus de nieuwe BMW X5, de vierde al onder die naam. Zoals zijn voorgangers wordt die exclusief in de Verenigde Staten geassembleerd, in Spartanburg in South-Carolina. Met de generatiewissel krijgt de BMW X5 ook fysiek een groeischeut. Hij is 3,6 centimeter langer, wint 1,9 centimeter in de hoogte en verbreedt zijn gestalte met liefst 6,6 centimeter. Meer fysiek, en dus ook vlotjes meer dan twee ton op de weegschaal. Met een lengte van bijna 5 meter is hij redelijk imposant. Technisch vernieuwt hij met meesturende achterwielen, die hem dynamischer maken op asfalt. Maar voor het eerst koestert de BMW X5 ook ambities op ruwer terrein. En die kan hij waarmaken dankzij de pneumatische vering in het xOffroad pack waardoor hij zijn rijhoogte kan doen variëren.

Moderne cocon

Gallerij: Test BMW X5Achter het stuur valt meteen het nieuwe dashboard op met digitale tellerpartij met een scherm van 12,3 duim. Daar kan je de navigatiekaart op tevoorschijn toveren, maar die blijft hoe dan ook minder groot in formaat dan bij Audi. Online is hij al net zo goed voorzien, met onder meer de mogelijkheid om van de auto een wifi-hotspot te maken waarmee je tot 10 toestellen internettoegang verschaft. Het is ook mogelijk om een compatibele smartphone draadloos bij te laden.

Gallerij: Test BMW X5Achteraan valt de met 4,2 centimeter toegenomen wielbasis op. Hierdoor beschik je over flink meer beenruimte, maar in het midden is het oncomfortabel plaatsnemen. In de koffer plaatst BMW tegen betaling nog twee extra zitplaatsen. In dat geval kan de tweede zitrij verschuiven. Het koffervolume blijft identiek (650 – 1.860 liter). Hij houdt ook de achterklep in twee delen (enerzijds het deel met de ruit en anderzijds een klep onderaan). Niet altijd handig om in te laden.

Binnenkort een hybride

Gallerij: Test BMW X5Bij de lancering brengt BMW de nieuwe X5 met drie motorkeuzes: de 30d diesel (zescilinder met 265 pk), de 50d diesel (zelfde motor maar met 400 pk dankzij vier turbo’s) en de 40i benzine (3-liter zescilinder, 340 pk). Bekende motoren en allen erg aangenaam, vooral dan de diesels. Die zijn veel zuiniger dan de benzinemotor in een auto van deze omvang. Alle versies krijgen vierwielaandrijving en de zacht en snel schakelende achttrapsautomaat van ZF.

Gallerij: Test BMW X5In tegenstelling tot bijvoorbeeld de jongste Audi Q8 en de nieuwe Mercedes GLE, opteert BMW in de X5 niet voor 48 Volt elektrisch systeem dat remenergie kan omzetten in elektriciteit en die opslaan in een kleine batterij, die voor een tijdelijke boost kan zorgen naast de verbrandingsmotor. Maar in 2019 komt BMW wel met een volwaardige plug-in hybride X5, de 45e iPerformance. Daarbij krijgt een 3-liter zescilinder turbobenzine met 286 pk steun van een elektrische motor met 112 pk. In tandem is 394 pk mogelijk. Volgens BMW komt hij in theorie tot 80 kilometer ver op de kracht van zijn batterijen alleen, en stoot hij volgens de NEDC-cyclus gemiddeld 80 g/km aan CO2 uit.

En offroad?

Gallerij: Test BMW X5De luchtvering is een optie. Ze maakt de nieuwe BMW X5 comfortabeler dan ooit op asfalt. De meesturende achterwielen (ook een optie) maken hem nog dynamischer in het bochtenwerk. Maar de grote nieuwigheid is wel de komst van het xOffroad pack (niet beschikbaar op de M50d), waarmee hij meteen via de luchtvering een variabele rijhoogte kan voorleggen. Er horen ook bijkomende beschermstukken bij voor kwetsbare onderdelen. Maar zonder vergrendelbare differentiëlen en transferbak met korte versnellingsverhoudingen kan hij natuurlijk niet echt wedijveren met een Range Rover in het veld. Maar we konden tijdens een offroad testrit wel vaststellen dat het xOffroad pack de BMW X5 een stuk veelzijdiger maakt.

Uiterlijk lijkt hij maar weinig te evolueren, maar onderhuids is dit een heel nieuwe BMW X5. Hij krijgt een aanbod (luchtvering met variabele rijhoogte, meesturende achterwielen) dat er voorheen niet was. Hierdoor verfijnt hij verder zijn karakter. Alleen is deze technologie terug te vinden op de optielijst, wat een zware factuur nog een stuk pittiger maakt.

Gallerij: Test BMW X5

BMW X5 30d
Motor: zescilinder turbodiesel, 2.993 cc
265 pk bij 4.000 opm
620 Nm bij 2.000 – 2.500 opm
0-100 km/u: 6,5 sec
Top: 230 km/u
Verbruik: 6,0 l/100 km (gecorreleerde NEDC)
CO2: 158 g/km (gecorreleerde NEDC)
Prijs: 68.950 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.