Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test BMW X2

Test: BMW X2

Deze wel, ja!

04.02.2018

De jongste tijd hebben we geregeld ‘ons gedacht gezegd’ over de producten van de BMW-groep. Omdat ze hun beloftes niet waarmaken. Maar kijk, met de BMW X2 lijkt een kentering in de maak.

Gallerij: Test BMW X2Sinds enkele jaren zijn wij en BMW niet echt de beste vrienden. Hoe komt dat? Omdat heel het gamma in de greep is geraakt van een soort verburgerlijking, waarbij Freude am Fahren plots ver te zoeken was. Of je moest al Euromillions gewonnen hebben om je een M te kunnen permitteren. Bovendien was het speuren met een vergrootglas naar verschillen tussen de modellen. Tot nu.

Erosie

Gallerij: Test BMW X2Je herkent alle kenmerken van BMW, maar eindelijk is het designteam er in geslaagd daar een heel nieuwe aanpak rond te creëren, nieuw, fris en waw tegelijk. De BMW X2 is compact, gespierd en hij heeft de juiste maten met vouwen in het koetswerk die wel door erosie lijken ontstaan. In elk geval, toch in combinatie met een M Sport-pack of een M Sport X… die 6.500 euro meer kost. Oeps.

Gallerij: Test BMW X2Het interieur is dan weer klassieker en vindt zijn inspiratie bij de andere producten van het merk op dit moment. Wel zien we ook hier weer reden tot optimisme. Misschien gewoon omdat de buitenkant ons al vrolijk stemt. We zijn zelfs verbaasd van twee klassieke ronde tellers aan te treffen, iets wat toch veel authentieker is dan de hippe digitale tellerpartijen van tegenwoordig. Je krijg op slag zin om de X2 in een goed daglicht te zien.

Gallerij: Test BMW X2Om het toch ook even over de praktische aspecten te hebben, geven we mee dat de BMW X2 recht heeft op zowat alle infotainment die de groep in aanbieding heeft, net als de rijhulpen. De plaatsen achteraan zijn wat nipt voor vier volwassenen die met de X2 willen reizen, maar de koffer is in dit genre dan weer genereus met zijn 470 liter voor een auto van 4,36 meter lang. Daarmee valt hij tussen de 1-reeks en de X1 in.

De belangrijke zaken

Gallerij: Test BMW X2De eerste leveringen volgen in maart. Maar je kan nu al volgende versies van de BMW X2 bestellen, allen viercilinders: sDrive 20i (voorwielaandrijving, 2.0 turbobenzine, 192 pk), xDrive 20d (vierwielaandrijving, 2.0 turbodiesel, 163 pk en 190 pk) en xDrive 25d (idem, maar met 231 pk). In maart volgen nog de sDrive 18i (1.5 driecilinder benzine, 140 pk, ook meteen de basisversie aan 32.100 euro), xDrive 20i, sDrive 18d (2.0 viercilinder turbodiesel, 150 pk) en xDrive 18d.

We konden testrijden met BMW X2 xDrive 20d. Dat is geen basismodel, maar wel diegene met een dieselmotor die wat zwaarder doorweegt op de vooras. En dat brengt zelden goed nieuws voor de rijdynamiek. Het zijn net die wat logger aanvoelende voortreinen die onze liefde voor BMW hebben doen wegkwijnen.

Gallerij: Test BMW X2Genoeg gewacht. Ja, de X2 is een BMW die stuurt zoals wij van een BMW verwachten. Hij betrekt u in het rijden, voelt niet log aan, duikt niet in zijn ophanging bij het remmen, en je kan er echt enthousiast een bocht mee aansnijden. Goed, misschien nog niet helemaal met de agressie die we zouden willen, maar het gaat toch al de goede weg op. Dankzij de vierwielaandrijving is hij ook efficiënt. De voordelen van xDrive lieten zich wel voelen op de doorregende wegen rond Lissabon, waar de testritten plaatsvonden. We konden hem niet op een fout betrappen. De perfecte omstandigheden ook om te voelen dat de vierwielaandrijving toch de nadruk op de achterwielen legt, en een onderstel heeft dat graag communiceert met de bestuurder.

Gallerij: Test BMW X2Deze test doet ons vermoeden dat ook een minder dure versie, zelfs met voorwielaandrijving, een erg leuke BMW X2 zal opleveren. Welke sensaties dat juist geeft, valt nog af te wachten. Maar plezier zal zeker aanwezig zijn. Dus deze keer vervult BMW wel zijn oude verwachtingen.

Daarnaast is de X2 ook gewoon een erg coole auto in zijn segment, die uitnodigt om te rijden. Krijgen we hiermee opnieuw een periode waarin we ons kunnen verzoenen met BMW? Laat ons hopen.

Gallerij: Test BMW X2

BMW X2 xDrive 20d
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.998 cc
190 pk bij 4.000 opm
400 Nm bij 1.750 – 2.500 opm
0-100 km/u: 7,7 sec
Top: 221 km/u
Verbruik: 4,6 l/100 km
CO2: 121 g/km
Prijs: 41.800 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.