Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW M550i xDrive – Hoogwaardig ‘tussengerechtje’

In afwachting van de nieuwe BMW M5, die de handen vol zal hebben aan de Mercedes-AMG E63 S, heeft het Beierse merk een M Performance in de 5-Reeks klaargestoomd. Helpt die de wachttijd te verkorten?

Zelfs al behoren M en M Performance beide tot BMW M GmbH, het departement dat piloot Jochen Neerpasch in 1972 mocht creëren, dan gaat het toch om twee duidelijk van elkaar te onderscheiden producten. M staat voor sportwagens - waarbij ook de nieuwe M5 - terwijl M Performance gericht is op klanten die niet goed weten wat kiezen: een M of een gewone BMW. Daarbij moet je ook nog weten de M Performance ook nog accessoires levert voor gewone BMW’s, maar nu zijn we het verhaal wel erg moeilijk aan het maken.

V8? JaMmie

De weg naar de prestaties loopt natuurlijk via de motor van de M550i. We treffen een krachtige 4.4 V8 biturbo aan, met 462 pk en een genereus koppel van 650 Nm. Hiermee heeft hij de sprint naar 100 km/u achter de rug in slechts 4 seconden. Doet u dat ook zo zin krijgen om achter het stuur te kruipen? Wacht tot we weten wat de M5 inhoudt. Diens cavalerie zou ongeveer overeenstemmen met het maximale koppel van deze M550i.

Meer elegantie dan sportief

We stappen in deze nieuwe M Performance 5-Reeks in, en het valt meteen op: hier heerst geen echt sportief sfeertje. Elegantie overheerst, zeker in onze testwagen met bruine tinten die het geheel een mooi effect geven. De afwerking en de assemblage van deze nieuwe 5-Reeks staat zonder twijfel op dezelfde hoogte als die van de 7-Reeks. Maar wat wij willen, zijn sensaties. Tijd om te starten.

Vlot door de toeren, met lyrisch gezang

Bij de start wordt meteen duidelijk dat we met een V8 te maken hebben. Gelukkigen hebben de ingenieurs van M Performance er een erezaak van gemaakt om hem zo goed mogelijk te doen klinken, met de hulp van actieve uitlaten. In de comfort rijstand blijkt de M550i een erg gemanierde auto. Dat verandert wanneer je de sportstand inschakelt. De achttrapsautomaat reageert dan prompter. Het maximale koppel komt vrij bij 1.800 opm, en je bent niet gauw geneigd om de motor boven 5.000 opm te jagen. Daar zij twee redenen voor. Om te beginnen zakt het koppel voorbij 5.000 opm, maar de snelheden worden ook snel onzedig boven dat toerental. Anderzijds, pas hier laat de V8 zijn meest speelse stem horen.

Weinig in te brengen

Wat kunnen we zeggen van de wegligging? Weinig eigenlijk. Alles is perfect, en dat zelfs met winterbanden. Onze test vond namelijk nog plaats vlakbij de Oostenrijkse grens. De M550i moet zelfs nog preciezer sturen met zomerbanden. Wat moet dat dan niet zijn? En met de vierwielaandrijving xDrive valt de grip niet in het gedrang te brengen.

Kortom, de BMW M550i xDrive van M Performance is een leuke machine. Alleen, hij is zo efficiënt dat je voor echt speels rijgedrag elders terecht moet… of moet wachten op de M5.

Heeft hij dan helemaal geen fouten? Toch wel. Zijn prijs loopt op tot 89.950 euro. Dat is plotsklaps meer dan 25.000 euro duurder dan de tot hiertoe duurste 5-Reeks (de 540i xDrive). Hij mag dan wel goed uitgerust zijn, dat is toch een stevige prijs.

BMW M550i xDrive
Motor: V8 biturbo benzine, 4.395 cc
462 pk bij 5.500 - 6.000 opm
650 Nm bij 1.800 - 4.750 opm
0-100 km/u: 4 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 8,9 l/100 km
CO2: 204 g/km
Prijs: 89.950 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer