Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW M550d – Autobahn liefhebber

BMW heeft het ‘M Performance’ label ontwikkeld met het oog op deze: de M550d. Met zijn driedubbele turbo en zijn diesel geen vanzelfsprekende M. Maar hoe dan, ontzettend interessant.

In tegenstelling tot wat sommigen zouden kunnen denken, is M Performance niet louter de ‘diesel by M’. Deze komt echt tussen de M-modellen en BMW’s ‘gewoon krachtige’ diesels te staan. M Performance zal overigens ook bij de benzinemodellen worden geïntroduceerd. Kwestie van vooral geen enkele geïnteresseerde klant in de kou te laten. In afwachting is de M550d de eerste op de markt, zowel in break als berline.

Oemf

Onder de motorkap vind je de 3.0 zescilinder die je al vanaf de 525d kan ontmoeten. Alleen beschikt hij in dit geval dus over 3 turbo’s, een samenwerkende vennootschap die liefst 381 pk naar de wielen brengt. En er is niet alleen dat, maar ook het fenomenale koppel. 740 Nm heeft de M550d voorradig! Dat is liefst 110 Nm meer dan de 640d.

De 3 turbo’s functioneren volgens een goed getimede volgorde. Eerst is er een kleine turbo, die aan de slag mag in de lagere toerentallen. De grootste turbo komt daar al in assistentie bij, om reeds een flinke portie van de maximale trekkracht voor te schotelen bij 2.000 opm. Bij 2.700 opm doet de derde turbo er nog een schepje bovenop. En die portie extra lucht dient vooral om de grote turbo maximaal te doen functioneren.

Lichtelijk gestoord

In de praktijk kan je alleen maar ontzettend onder de indruk zijn van de kracht waarmee de M550d zijn werk doet. Al bij lage toeren voel je een ‘push’ en die blijft duren tot goed 4.700 opm. Daarboven vertraagt de vooruitgang wat, tot de motor zijn vastgestelde limiet bereikt van 5.400 opm. Hoewel hij voldoende power aan boord heeft om zijn gewicht van 1.970 kg te doen vergeten (0-100 km/u in 4,7 sec), komt de realiteit terug op het moment dat je over gladde Beierse wegen stuurt, zoals wij mochten doen. De voortrein heeft daarbij soms de neiging rechtdoor te willen gaan. Gelukkig lost de standaard vierwielaandrijving xDrive die problemen kundig op.

Op de Autobahn voel je de M550d duwen als geen ander, en dat bij ongeacht welke snelheid. Een inhaalmanoeuvre? Geen probleem: een tikje tegen de versnellingshendel aan het stuur, en je kan manueel een trapje van de achttrapssautomaat afdalen. Het gas op de plank, en in een wip is het obstakel ingehaald. In Duitsland mag je desgewenst zelfs doorgaan naar 250 km/u, waarna de begrenzer ingrijpt.

Officieel geeft BMW een gemiddeld verbruik op 6,3 l/100 km. Daar zijn we niet aan geraakt, maar we hebben dan ook geen ecorun gereden. Terwijl we ongeveer de hele test ‘flat out’ uitwerkten, kwam het verbruik niet boven11,1 l/100 km uit tot we de sleutels teruggaven.

Exclusief

De BMW M550d kan je herkennen aan zijn exclusieve afwerking. Hij beschikt over een kleine achterspoiler, een M-kit en 18- of 19-duims wielen. Het interieur is verrijkt met sportstoelen en unieke logo’s. De stuurinrichting is aangepast, net als de ophanging, die overigens kan worden ingesteld. En natuurlijk komt hij niet voor niets. BMW vraagt 83.750 euro voor dit diesel speelgoed. En dan moet je nog aan de optielijst beginnen.

Klik hier voor alle nieuws over het merk BMW

Klik hier en zoek uw occasie BMW M550D Quatro tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van BMW M550D, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer