Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW M5 – De meest zakelijke van de supersportievelingen

Voor het eerst in zijn geschiedenis krijgt de BMW M5 vierwielaandrijving. Maar gelukkig vergalt dat bij BMW daarom het feestje nog niet van de liefhebbers van achterwielaandrijving. Zoals we mochten ervaren in de nieuwe M5.

Om de wachttijd tot de nieuwe M5 kwam wat aangenamer te maken, had BMW ons al eerder de M550i Performance toegeschoven. Die heeft dezelfde 4.4 V8 biturbomotor als de M5. Met de xDrive vierwielaandrijving viel die met zijn 462 pk niet op een fout te betrappen. In die mate dat hij zelfs wat te perfect was om speels te kunnen zijn, eigenlijk. We kunnen u nu al zeggen dat wat dat betreft de BMW M5 uit een heel ander vaatje tapt.

Nieuwe aandrijving

Dankzij zijn V8 biturbo die hier 600 pk en 750 Nm (+100 Nm tegenover de M550i Performance) uit zijn mouw schudt, knalt de zesde generatie M5 uit stilstand naar 100 km/h in slechts 3,4 seconden. Ja, dat geeft wel een duw in de rug. Een hele stevige zelfs. Voor een zaken-berline kan je spreken van een indrukwekkende power-rush, al doet hij eigenlijk niet beter dan zijn rivaal – de Mercedes-AMG E63 – op dat vlak. Dat valt voor een deel te verklaren omdat hij voor het eerst vierwielaandrijving omhelst, die drie instellingen kent. Deze krijgt ook een andere naam: M xDrive, om duidelijk te maken dat ze speciaal ontwikkeld is voor de M5 door het M-departement.

Meer karakter binnen dan buiten

Om die drie instellingen te testen, duiken we in de nieuwe M5 die een geheel eigen sfeer uitstraalt, met inlegstukken in carbon, een sportstuur met de M1 en M2-toetsen die eigen M-instellingen verbergen, een rode startknop, een herwerkte lay-out van het dashboard, een nieuwe versnellingspook die verschilt van de klassieke bedieningshendel van de achttrapsautomaat, schitterende M5-sportstoelen, enzovoort. Maar het buitendesign blijft vooral zakelijk ogen, zonder extravagantie. Deze keer is het interieur wel anders.

Een volle V8

Start. De V8 brult, ruw. We zijn weg. De eerste meters doen we cruisend, kwestie van wat kennis te maken. Dankzij zijn gebruiksgemak en zijn comfort voel je meteen dat de M5 ongetwijfeld de meest polyvalente van zijn klasse is. Een E63 AMG schudt je meteen brutaal wakker. De motor is ook anders. De BMW is veel zachter en vlotter dan de AMG-motor. Maar druk het gaspedaal diep in, en meteen schiet de naald van de kilometerteller omhoog. De verklaring? Deze V8 biturbo staat bij elk toerentaal paraat. Hij kan al 750 Nm voorleggen bij 1.800 opm, en dat tot 5.600 opm. Goed nieuws dus. Maar wat met die vierwielaandrijving? Daar komen we nog toe.

A la carte

In de normale modus zijn er geen verrassingen. Dit is een traditionele xDrive zoals de M550i Performance er ook één is. Maar met de M xDrive Sport-setting wordt het al een pak leuker. Wel blijft de BMW M5 hier steeds veilig en geeft hij mooi aan wat er gebeurt. Met het DSC (ESP) uitgeschakeld en in de M xDrive 2WD-setting, komen de driftliefhebbers aan hun trekken. Deze modus bewaar je best voor een circuit, en zelfs hier blijft het indrukwekkend hoeveel grip hij eerst en vooral heeft. Maar dankzij de motor met zijn bakken koppel doe je vlot de achterwielen schuiven en heb je niet eens het talent van een racer nodig om het zaakje heel te houden.

Eindelijk fun

Kortom, de nieuwe BMW M5 voegt eindelijk het speelse karakter toe dat we tot nog toe vruchteloos zochten bij de nieuwe 5-reeks. Hij heeft zijn eigen identiteit in deze klasse: veelzijdig, en eigenlijk onmerkbaar efficiënt. De ideale auto dus voor zakenmensen die zich in het weekend graag eens uitleven op circuit. Gesteld dat je 119.900 euro beschikbaar hebt, waarmee hij veruit de duurste 5-serie wordt.

BMW M5
Motor: V8 biturbo benzine, 4.395 cc
600 pk bij 5.600 – 6.700 opm
750 Nm bij 1.800 – 5.600 opm
0-100 km/h: 3,4 sec
Top: 250 km/h (begrensd, 305 km/h met M Driver Pack)
Verbruik: 10,5 l/100 km
CO2: 241 g/km
Prijs: 119.900 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer