Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW M4 CS – Sneeuwruimer

Tegen: de stoel zou automatisch een stukje naar voor mogen schuiven om de instap naar achter te vereenvoudigen. Maar dat is zowat het niveau van kritiek dat we kunnen bedenken. En zijn kleur polariseert, hij is duur en hij zuipt.

Dan krijg je de BMW M4 CS mee naar huis en boem, begint het te sneeuwen. Dan denk je ‘verd…’ Maar eigenlijk was het een buitenkans. De kans om het meer extreme karakter te leren kennen bij lagere snelheden, wat alles meer beheersbaar maakt. Want eigenlijk is de combinatie van 460 pk aan de achterwielen, sneeuw en winterbanden bijzonder leerzaam gebleken. En was onze naam ‘Oooooo’, we hadden hem in de sneeuw geschreven.

Frustratie wordt fun

Eigenlijk hebben we nu het gevoel dat we de BMW M4 CS beter hebben kunnen leren kennen dankzij de gladde omstandigheden. Tailhappy, maar controleerbaar. Een kleine dot gas volstaat om de kont te doen schuiven, maar het valt ook op hoe controleerbaar hij is. En dat is een heel verschil met de BMW M3 en M4 die we eerder op het circuit van Spa leerden kennen. Daar viel eigenlijk vooral de inertie op, gevolgd door een brutaal reagerende achtertrein. Wat een zekere frustratie achterliet, zeker omdat in dezelfde oefening de M2 Coupé en de inmiddels uit de catalogus verdwenen M6 leuker leken.

Wendbaarder

Ook de BMW M4 CS laat relatief snel de grip schieten, hij heeft dan ook meer pk’s aan de achterwielen te voeden. Maar omdat hij 30 kilogram lichter is, heb je het gevoel dat hij wendbaarder is en beter reageert dan de gewone M4. Mechanisch klinkt hij ook puurder, met een beter uitgewerkt motorgeluid met meer inlaatgegrol. Geen puur uitlaatlawaai, al doet hij op dat vlak ook meer dan zijn best.

Kaalgeplukt maar geen pluimpje

De BMW M4 CS laat in alles zien dat hij meer hardcore is. Minder dan de M4 GTS, meer dan M4 en de M4 met Competition Package. Hij beschikt over een carbon motorkap en dak, en het interieur is kaalgeplukt. Geen luxueuze airco, maar een klassieke versie. Geen dikke deurbekleding, maar een carbon paneel waarbij de deurgrepen vervangen zijn door M-kleurige lintjes. Kuipstoelen in plaats van klassieke sportstoelen. Al blijft de winst op de balans al bij al beperkt, de M4 CS weegt nog steeds 1.580 kilogram.

Anderzijds krijg je wel meer power. De BMW M4 CS mag pronken met 460 pk, wat 10 pk meer is dan de M4 met Competition Package en net geen 30 pk meer dan de gewone M4. Standaard krijgt hij de zeventraps gerobotiseerde versnellingsbak waarbij je de schakeltijden kan aanpassen. De CS haalt 100 km/u in 3,9 seconden waar de M4 4,1 seconden nodig heeft. Ook zijn topsnelheid ligt standaard hoger: de begrenzer grijpt pas in bij 280 km/u.

Carbon-keramische remmen

Waar een gewone M4 82.600 euro kost, drijft BMW de prijs van de M4 CS op naar 122.000 euro. De carbon-keramische remmen op de testwagen doen daar nog eens meer dan 7.000 euro bij. Voor circuitgebruik zijn die wel aan te raden, in dagelijks verkeer valt op hun werking weinig aan te merken maar is het ook zoeken naar de meerwaarde. Gemiddeld verbruikten we 11,4 l/100 km, wat eigenlijk beter meevalt dan gedacht.

BMW M4 CS
Motor: zescilinder-in-lijn turbobenzine, 2.979 cc
460 pk bij 6.250 opm
600 Nm bij 4.000 – 5.380 opm
0-100 km/u: 3,9 sec
Top: 280 km/u
Verbruik: 8,4 l/100 km
Testverbruik: 11,4 l/100 km
CO2: 197 g/km
Prijs: 122.000 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer