Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW M140i Sportshatch – Een klassieker in wording

De BMW M140i Sportshatch is nog eens een BMW van de oude stempel. We staan er van versteld dat iemand blijkbaar toch de mail ‘Freude am Fahren is zo passé’ heeft gemist bij BMW. Ons geluk kon niet op.

Het is bizar dat het een verhaal op zich geworden is, maar wanneer een BMW nog eens gewoon een BMW is zoals we hem graag hebben, dan is dat tegenwoordig een uitzondering. We hielden wat dat betreft al enorm van de M2 Coupé… maar eigenlijk vinden we de M140i Sportshatch nog beter.

Manueel schakelen

De M140i is geen echte M, maar eentje uit het rijtje M Performance: verbeterde seriemodellen. Dit is geen goedkoop rijplezier, BMW vraagt minimaal 42.350 euro voor de M140i Sportshatch. Je kan hem ook als vijfdeurs (hier op foto’s) of als 2-reeks Coupé en bestellen, maar dan ligt de prijs nog hoger. In ruil krijg je wel de 3.0 zes-in-lijn turbobenzine die de achterwielen aandrijft. xDrive vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat zijn tegen meerprijs ook mogelijk, maar eigenlijk vinden we de meest eenvoudige, de meest pure keuze de beste. In dit geval komt dat neer op achterwielaandrijving en een klassieke manuele zesbak om het vermogen te beheren. Vermogen heb je genoeg, met 340 pk en 500 Nm. Bovendien weegt hij leeg slechts 1.420 kilogram, en dat voel je meteen.

Lichtvoetig en speels

In de BMW M140i herkenden we plots dat heerlijke ouderwetse rijgevoel dat we zo missen in de jongste generatie BMW’s: lichtvoetig, speels en met een heerlijk karaktervolle, steeds aanwezige zes-in-lijn. De manuele versnellingsbak is er ook eentje van de oude stempel: wat zwaar schakelend, ietsje trager ook om zo meer precisie in de bewegingen te vragen.

Een ander pluspunt: hij vraagt alleen maar de basisaandacht. Met je handen stuur je, met je voeten bedien je de pedalen. Er zijn al bij al weinig instellingen. Hij beschikt over een sportstand en sport+, en daarbij kan je zelf kiezen of je naast een snellere motorrespons ook een hardere demping wil. Maar eigenlijk vonden we hem nog het leukst gewoon in zijn basisafstelling: comfort. Daarbij toont hij zich soepel en snel. Oh ja, hij heeft ook een EcoPro-stand. Geen idee wat die doet.

ESP uit

De BMW M140i kan zo ook al zuinig zijn. Op een lang snelwegparcours aan gezapig tempo kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 8,4 l/100 km. Met wat meer bochten stijg je natuurlijk snel boven 10 l/100 km uit. De M140i is ook zo’n auto waarbij je niet steeds het onderste uit de kan hoeft te halen om plezier te beleven. Hij stuurt precies, en eens in de bocht kan je het stuurwerk grotendeels overnemen met het gaspedaal. Let wel op: in het nat schuift hij wel mooi met het ESP uitgeschakeld, maar je moet hem toch snel genoeg tot de orde roepen. De drifthoeken durven groot te worden.

Qua recept is de M140i eigenlijk identiek aan de M2 Coupé, waarvan we binnenkort de Competition met 410 pk kunnen testen. Maar diens prijs zal nog vele malen hoger liggen dan de reeds stevige prijs van de M140i. Het financiële offer is hoog, maar de tegenwaarde die je krijgt ligt vele malen hoger dan die van andere BMW’s. Een verborgen parel, wat ons betreft.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer