Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test BMW 530e iPerformance

Test: BMW 530e iPerformance

Knappe troeven

03.05.2017

We hadden het er enkele maanden geleden al over: BMW schenkt de 5-reeks een echte plug-in hybride. Het recept verschilt al bij al weinig van de andere versies, maar toch zijn er enkele knappe nieuwigheden te ontdekken.

Net als M Performance als ‘gematigd sportief’ merk binnen BMW, groeit ook iPerformance. De BMW 530e iPerformance mag zich zo zelfs al de zesde BMW binnen die tak van de familie noemen, los van de i-modellen.

50 kilometer elektrisch

Gallerij: Test BMW 530e iPerformanceHoewel er aanpassingen te vinden zijn ten opzichte van een X5 40e of een 740e, is de basis identiek: een 2.0 turbobenzine, versterkt door een elektrische eenheid van 83 kW (ofwel 113 pk). Die kan samen al een knap gecombineerd vermogen van 252 pk opdienen, maar beschikt vooral in dit geval over het grootste theoretisch elektrisch rijbereik: 50 kilometer.

Laden via inductie in 2018

Gallerij: Test BMW 530e iPerformanceDat is niet het enige nieuwe. De BMW 530e iPerformance wordt het eerste model dat via inductie zal kunnen worden opgeladen. Deze optie wordt in 2018 beschikbaar, voor een nog onbekende prijs. Maar die zal wel hoger liggen dan de prijs voor de installatie van een i Wallbox, BMW’s eigen slimme snellaadpaal. Die kost al minimum 900 euro, zonder plaatsingskosten.

In stilte

Gallerij: Test BMW 530e iPerformanceAchter het stuur zijn er geen verrassingen: de kwaliteit van de materialen en de assemblage zijn die van een traditionele 5-reeks en staat dicht bij die van een 7-reeks. Alleen de tellers zijn anders, net als de rijmodi. Die omvatten hier ook een MAX eDrive en een AUTO eDrive. In de eerste modus gebruikt hij alleen de batterijen, en hij kan puur op elektrische kracht zelfs een top van 140 km/u aanhouden. Maar wie sereen wil rijden in alle omstandigheden, zal zich toch meer richten naar de AUTO eDrive. Dan regelt de BMW 530e iPerformance zelf wanneer hij best de verbrandingsmotor gebruikt en wanneer de elektrische motor in het spel mag. We hadden te weinig tijd om uitgebreid de efficiëntie van het systeem te testen. BMW kondigt een verbruik aan van 1,9 l/100 km aan, maar dan moet je het hybride systeem wel erg intelligent kunnen benutten. Deze 5-reeks speelt vooral de stilte uit… vooral ook omdat het geluid van de 2.0 turbo in de sportmodus niet echt elegant te noemen valt.

Laadtijd

Gallerij: Test BMW 530e iPerformanceAan de snelle i Wallbox van BMW heeft de 530e iPerformance genoeg aan 2 uur en 55 minuten om de batterijen op te laden, aan een gewone stekker is dat 4 uur en 30 minuten. Dit model kan bij ons geen xDrive vierwielaandrijving krijgen, maar de bestuurders krijgen in ruil wel toegang tot de ParkNow en On-Street-parking diensten, waarmee ze op voorhand vrije parkeerplaatsen in de stad kunnen vinden en reserveren.

Dan moet je alleen nog bereid zijn om 57.950 euro opzij te leggen voor de aankoop. Dat is toch 40.000 euro minder dan een 740e iPerformance kost. Hij beschikt over voldoende ruimte achteraan, en een koffer van 410 liter.

Gallerij: Test BMW 530e iPerformance

BMW 530e iPerformance
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.998 cc + elektrische motor (113 pk)
252 pk
420 Nm
0-100 km/u: 6,2 sec
Top: 235 km/u
Verbruik: 1,9 l/100 km
CO2: 44 g/km
Prijs: 57.950 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.