Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW 2002 Turbo - BMW M2 – Familiaal overleg

Alleen al omdat het mogelijk bleek, hebben we twee iconen uit de BMW-catalogus bijeengebracht. Terwijl de ene die titel al lang en breed verdiend heeft, is dat voor de andere nog een werk in wording. Maar aangezien de BMW M2 zijn filosofie deelt met de 2002 Turbo, is hij al op goede weg. Op pad…

De BMW 2002 Turbo is hoe dan ook uitzonderlijk, een rariteit. Hij werd in 1973 op het Salon van Frankfurt onthuld, en 1.672 exemplaren later was het liedje al ten einde. Hij heeft zo’n reputatie opgebouwd dat wanneer we een ontmoeting opwerpen tussen die 2002 Turbo en de M2 - door BMW bestempeld als zijn spirituele opvolger - men ons vooral goede moed wenst. Maar daardoor laten we ons niet van de wijs brengen. Doorzettingsvermogen loont steeds, waardoor we uiteindelijk oog in oog staan met een prachtexemplaar, geboortejaar 1974.

Deze sportwagen op leeftijd hoort toe aan een BMW-concessionaris uit Tielt. We spreken er af met onze fotograaf om van naderbij kennis te maken met de eerste Europeaan die standaard gebruik maakte van een turbo.

'Bad Boy'

Onderweg, achter het stuur van de M2, kunnen we niet anders dan genieten van de tijd die we samen hebben. Eerlijk gezegd, dit is er zo eentje van het kaliber waar het steeds moeilijk is om de sleutels opnieuw te overhandigen na de test. Deze BMW weet je meteen een goed humeur te bezorgen van zodra zijn zescilinderblok de 370 pk mag laten ontwaken. Hij is levendig en dat dankt hij in grote mate aan de wieltreinen en het sperdifferentieel dat hij van de BMW M3 overneemt. Hij hoeft geen schrik te hebben van verhitte remblokken, hij weet hoe dan ook zijn bestuurder te flatteren, ongeacht het aangehouden ritme. Al is hij natuurlijk niet helemaal perfect.

We gaan hem niet verwijten dat hij er het uiterlijk van een ‘bad boy’ op nahoudt, maar de geleiding van de manuele versnellingsbak had beter gekund, terwijl het stuur beter zou kunnen communiceren. Details evenwel, die niets van de charme wegnemen van deze coupé die zowel een maatpak als een sportpak kan dragen. Je eigen humeur zoekt zich een weg in deze auto.

Andere tijden

In Tielt krijgen we de visuele schok, wanneer we jong en oud naast elkaar parkeren. Hier is geen sprake van neo-retro-elementen in de M2. Behalve hun korte wielbasis zijn er geen verwijzingen tussen de M2 en de 2002 Turbo. De BMW 2002 Turbo lijkt zelfs redelijk onopvallend naast de M2. Je kan hem eigenlijk alleen van andere 2002’s onderscheiden door zijn ‘Polaris Grijs’ koetswerk, met blauwe en rode striping. Zijn wielkasten tonen meer welving, vooraan heeft hij een spoiler en achteraan een discrete vleugel.

Het interieur laat zich kenmerken door een instrumentarium dat tot het strikte minimum is herleid, een sportwiel en wat destijds moest doorgaan voor kuipstoelen. Aan boord van de 2002 Turbo valt naast de typische geur van oudere mechaniek nog een andere eigenschap op: zijn interieur vangt veel licht op. Wat maakt dat deze BMW 2002 Turbo zich ver begeeft van wat vandaag de dag de standaard is, met een hoge gordellijn en een eerder somber uiterlijk. Dit gezegd, de BMW M2 vult wel perfect de sportstandaarden van vandaag in, al had zijn interieur wel wat meer mogen verschillen van de andere 2-reeksen. Zijn nep-carbon inleg en de verschillende M-logo’s zijn eigenlijk de enige echte verschilpunten. Maar goed…

De geest is gebleven

Wat er ook van zij, eens onze fotograaf tevreden is, kunnen we zelf achter het stuur kruipen van deze beroemde BMW 2002 Turbo. Dan is het even wennen. De jaren liegen niet, de respons op het gaspedaal is van een heel ander niveau dan die in de M2. Om een trap onder je kont te krijgen van de turbo is het hier wachten tot 4.000 opm, het sein voor de 2.0 met 170 pk om zijn volle macht in de strijd te werpen.

Op kleine en bochtige landwegen is de oefening verre van evident, vooral wanneer je ook nog eens een oog op de mechaniek wil houden. Maar bij de minste rechte lijn laat deze veertiger zien dat hij nog over een goede gezondheid beschikt. Hoe sneller, hoe lichter hij lijkt te worden. In zijn gloriedagen was deze BMW goed voor een 0 naar 100 km/u in 7 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. Maar in het rijden wordt snel duidelijk dat de link tussen de 2002 Turbo en de M2 niet zo voor de hand ligt. Wel strooien ze even gul sensaties in het rond. Op een moment waar zelfs sportwagens zich vaak klinisch lijken te gedragen, is dat toch een mooi compliment.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer