Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test BMW 2-serie Gran Tourer

Test: BMW 2-serie Gran Tourer

Anti-BMW

04.05.2015

Er zijn geen zekerheden meer in het leven. Behalve dan dat BMW tegenwoordig alles bouwt waar centen mee te verdienen vallen, zoals een MPV met zeven zitplaatsen en voorwielaandrijving.

Twintig jaar geleden zou het niet waar zijn geweest, een Multi Purpose Vehicle uit München met de aandrijving op de voorwielen.

Gallerij: Test BMW 2-serie Gran TourerSinds de lancering van de Active Tourer weten we evenwel dat er geen heilige huisjes meer bestaan bij BMW, dus waarom niet op hetzelfde elan verder gaan? De Gran Tourer is immers een logisch vervolg op de Active Tourer, zij het met meer binnenruimte om maximaal zeven inzittenden te transporteren. De laatste twee moeten wel in de koffer plaatsnemen, net als bij de Volkswagen Touran en de Nissan Qashqai +2 die de Gran Tourer viseert.

Groeispurt

Gallerij: Test BMW 2-serie Gran TourerOm de gezinsuitbreiding faciliteren, is de 2 Gran Tourer vijf centimeter hoger en 21 centimeter langer dan de Active Tourer. Daardoor zit je nu comfortabel met zijn vieren of adequaat met vijf, terwijl de kofferruimte bij 645 l tot 1905 l meer dan royaal is. Bestel je de kofferzitjes erbij (want die zijn op alle versie optioneel) dan wordt dat 560 l tot 1820 l en zelfs maar 145 l wanneer de noodzitjes opgesteld staan. De toegang tot de derde zetelrij is gelukkig wel patent, dankzij een verschuifbare achterbank met verstelbare rugpartij. Mits de nodige afspraken tussen de passagiers op de tweede en die van de derde zitrij zijn de kofferzitjes wel degelijk bruikbaar, maar dan vooral voor (grote) kinderen over middellange trajecten.

Gallerij: Test BMW 2-serie Gran TourerBMW ziet de Gran Tourer in de eerste plaats als een gezinswagen, waar de Active Tourer ook senioren moet aanspreken met zijn gemakkelijke instap en hoge zitpositie. In de GT zit je vooraan niet anders, terwijl de nadruk achterin nog meer op het MPV-aspect ligt met verstelbare tafeltjes en tal van opbergvakken. De achterbank laat zich trouwens per knopdruk vanuit de koffer in ongelijke delen neerklappen. Het kofferdeksel is net als bij de Active Tourer automatisch; om de klep te openen of te sluiten hoef je enkel met je voet onder de bumper te vegen, tenminste als je de sleutel bij de hand hebt. BMW biedt ook tal van accessoires voor de 2-serie aan, gaande van opbergboxen tot fietsrekken en zelfs kinderzitjes die voortaan per drie op de achterbank gerangeerd kunnen worden – natuurlijk met iPad-integratie om de kroost geëntertaind te houden.

Kantje boord

Gallerij: Test BMW 2-serie Gran TourerOnder de motorkap huizen dezelfde motoren als in de Active Tourer, met het verschil dat de kleine 214d driecilinder niet aangeboden wordt in de Gran Tourer. Een terechte beslissing, gezien de 2 Gran Tourer na zijn groeispurt  geen pluimpje meer is. En dat voel je onderweg, waar hij beduidend meer overhelt en daardoor minder joie de vivre vertoont dan de AT. De eindbalans is nog altijd positief voor een MPV - met name dankzij de vooras die fluks blijft reageren - maar de prestaties zijn zelfs met de 190 turbodiesel of –benzinepaarden van de 220d respectievelijk 220i correct beter dan gezwind. Die eerste is trouwens enkel in combinatie met vierwielaandrijving en een 8-trapsautomaat te hebben, wat de prijs richting de 40.000 euro stuwt. Opteer voor de 218d met 150 pk en het plaatje moet wel kloppen, hoewel BMW met dit formaat de grenzen van het mogelijke aftast wat rijplezier betreft.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.