Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW 2-serie Active Tourer – Heiligschennis?

BMW bracht zijn eerste monovolume met voorwielaandrijving uit. Een concept dat helemaal niet past bij de filosofie van het Duitse sportieve merk. Of toch wel?

Wie nog niet zo lang geleden het idee opperde dat BMW een voorwielaangedreven monovolume zou uitbrengen, werd zonder discussie als krankzinnig bestempeld en mocht blij zijn niet met pek en veren besmeurd de nacht te worden ingejaagd door diehards van het merk na het aanhoren van zulke perverse aantijgingen. Maar nu is het zover…

‘O tempora, o mores’, zou Bart De Wever Cicero citeren. De naam ‘Active Tourer’ kan het leed misschien nog een beetje verzachten, maar in Beieren is men dan toch gezwicht voor de marketingstrategie die steeds nieuwe niches wil aanboren. En daarin past ook een compacte monovolume mét voorwielaandrijving. Niet toevallig heeft dat nieuwe model het formaat van de Mercedes B-Klasse en de Volkswagen Golf Sportsvan, want de concurrentiestrijd tussen de Duitse merken wordt erg bitsig gevoerd.

Met dank aan Mini

Een nieuw wagenconcept uitbrengen vergt de nodige know-how. Iets wat BMW op het eerste gezicht niet heeft met voortrekkers. Of toch wel, want met zustermerk Mini deden de Duitsers al heel wat ervaring op. Zo deelt de nieuwe 2 Active Tourer het platform met de Mini’s en krijgt zo alsnog (gedeeltelijke) aandrijving op de achterwielen, zij het met de vierwielaangedreven varianten die weldra aan het gamma worden toegevoegd.

Zuiver rationeel bekeken had BMW geen andere keuze dan het beproefde concept van de hoger vermelde compacte premium monovolumes te kopiëren. Zonder dwarsgeplaatste motor die de voorwielen aandrijft en een hoge koetswerkbouw, kan je nooit voldoende ruimte en flexibiliteit creëren in een auto met minder dan 4,5 meter tussen de voor- en achterbumper. Met zijn verschuifbare en in drie delen neerklapbare achterbank werd dus ook de BMW 2 Active Tourer een leuke familiewagen goed voor alle dienst met 1.510 liter aan koffervolume.

Toch echte BMW-genen

BMW kon het natuurlijk niet maken dat zijn 2 Active Tourer door de bochten zwalpt als een op hol geslagen huifkar en maakte dus stevig werk van de ontwikkeling van het onderstel. Hierdoor snijdt deze monovolume verrassend scherp de bocht aan en heeft geen moeite om het vermogen via de voorwielen op het asfalt te brengen. Ook de 225i niet, die nochtans goed is voor 231 pk en zo zelfs heel wat rijplezier levert.

Diezelfde premium touch van BMW vind je ook in de aankleding en de afwerking van het interieur en de beschikbare snufjes, zoals een headup display, een actieve snelheidsregelaar met afstandsbewaring, een spoorassistent of een actieve dempersturing. Die selectiviteit komt uiteraard ook tot uiting in het prijskaartje dat minimum 27.800 euro bedraagt, maar voor de topversies met wat extra gadgets makkelijk 10.000 euro oploopt.

Drie of vier cilinders

Onder de motorkap is er keuze uit een ruim aanbod aan benzine- en dieselmotoren met drie of vier cilinders. Een compacte en zuinige 1.5 driecilinder-turbo zit onder de motorkap van de 216d (116 pk) en 218i (136 pk). De overige versies doen beroep geblazen 2.0 viercilinders: 220i (190 pk) en 225i (231 pk) op benzine en 218d (136 of 150 pk) en 220d (190 pk) voor dieselrijders. De krachtigste versies zijn ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar. BMW voorziet vijf uitrustingsniveaus voor zijn Active Tourer, waaronder ook een sportieve M Sport-uitdossing.

Besluit: Al bij al nog niet zo dramatisch deze BMW 2 Active Tourer die zich in zijn klasse zeker als de grote sportieveling weet te profileren. Maar anderzijds zal dit model de echte BMW-rijders nooit kunnen bekoren wegens zijn ‘fout concept’.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer