Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test BMW 2-reeks Active Tourer

Test: BMW 2-reeks Active Tourer

Een beetje meer van dit, een beetje minder van dat

23.05.2018

Naar gewoonte is BMW zuinig geweest met de aanpassingen aan wat onverwacht een bestseller is geworden: de 2-reeks Active Tourer. De wijzigingen zijn niet alleen uiterlijk, er zijn ook andere veranderingen voelbaar.

Gallerij: Test BMW 2-reeks Active TourerEerst en vooral nog wat over dat onverwacht succes. Toen BMW met de Active en met de Grand Tourer kwam, joeg het merk zijn puristen de gordijnen in. Alleen al omdat hier de voorwielen worden aangedreven… Maar BMW had een duidelijk doel met beide monovolumes: nieuwe klanten naar het merk lokken. Daarin is BMW meer dan behoorlijk in geslaagd: 80 procent van de klanten waren daarvoor nog nooit eigenaar van een BMW. En passant deed de 2-reeks de Mercedes B-klasse dood, wat altijd gesmaakt wordt in München.

Vloeiend

Gallerij: Test BMW 2-reeks Active TourerZoals we bij het begin stelden zijn de uiterlijke retouches zoals vaak bijzonder beperkt gehouden: grotere neusgaten, nieuwe bumpers vooraan en achteraan, nieuwe lichtblokken (met adaptieve led-lichten in optie), nieuwe kleuren en een nieuw velgdesign in de catalogus. Daarmee hebben we het gehad. Beperkt, maar we zien wel hoe het design nu wat vloeiender oogt, wat eleganter en zelfs wat dynamischer ook. Alleen komt dat niet zo goed tot zijn recht op de foto.

Minder hard

Gallerij: Test BMW 2-reeks Active TourerDe veranderingen aan de binnenkant vind je vooral aan de bediening van de automaat. Die is niet langer mechanisch maar volledig elektronisch geregeld. We zien ook nieuwe tellers en andere online-functies in het multimediasysteem. BMW heeft ook geluisterd naar eerdere kritieken op de stoelen. Die blijven weliswaar zo hard als je van een Duits merk mag verwachten, maar de mousse in de kussens is wel merkbaar comfortabeler geworden wat lange ritten aangenamer moet maken.

In de update is ook een actieve rijvaksensor geïntegreerd, die werkt tot 60 km/u.

Minder CO2

Gallerij: Test BMW 2-reeks Active TourerMechanisch blijft het aanbod hetzelfde. Wel zijn alle motoren aangepakt met het oog op betere verbruikscijfers en lagere uitstoot. Alle dieselmotoren beschikken voortaan over een nabehandeling met een AdBlue-additief. In diezelfde optiek heeft BMW ook het rijbereik uitgebreid van zijn plug-in hybride 225xe. De omvang van de batterijen is dezelfde gebleven, maar door de verbeterde kennis van de batterijtechniek wist BMW een vijftiental kilometers te winnen. Dat geeft 44 volledig elektrische kilometers, tot maximaal 120 km/u. Je kan dus verder rijden vooraleer de 1.5 driecilinder turbobenzinemotor in actie moet komen. Over een afstand die overeen zou kunnen komen met een ochtendlijke rit naar het werk, maar dan met minder files en met meer bochtige stukken waar we stevig doorreden, kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 2,9 l/100 km.

Gallerij: Test BMW 2-reeks Active TourerHet tweede deel van de test begon zonder de batterijen bij te laden. In hybridemodus dus. Ook hier hebben we niet echt met het meest gunstige verbruik in gedachten gereden wanneer de kans zich aanbood. Maar elders reden we dan weer wel als een voorbeeldige huisvader. Het resultaat: iets meer dan 6 l/100 km. Niet mis voor een auto waarvan we geregeld zijn 224 pk in de strijd wierpen.

218i

Gallerij: Test BMW 2-reeks Active TourerWe reden ook met een meer toegankelijke versie, de BMW 218i Active Tourer. Die beschikt over hetzelfde motorblok als in de 225xe, minus het elektrische gedeelte. Hij is 140 pk sterk. De motor toont zich verbazend gul met zijn krachten in de sport-modus. Toch is zijn stem nauwelijks hoorbaar in het interieur. Hiermee mag de BMW 2-reeks Active Tourer vlot plaatsnemen naast de Ford C-Max en de Renault Scénic als leuk sturende monovolumes. BMW mag dan wat burgerlijker geworden zijn, het merk blijft op een aantal vlakken toch nog steeds de referentie in zijn klasse. Alleen moet je die soms zoeken waar je het niet verwacht.

Gallerij: Test BMW 2-reeks Active Tourer

BMW 225xe Active Tourer
Motor: driecilinder turbobenzine + elektrische motor, 1.499 cc
224 pk bij 4.400 opm
220 Nm + 165 Nm bij 1.250 – 4.300 opm
0-100 km/u: 6,7 sec
Top: 202 km/u
Verbruik: 2,3 l/100 km
Testverbruik: 6,1 l/100 km
CO2: 52 g/km
Prijs: 39.350 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.