Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Bentley Bentayga diesel Mulliner – Levensgenieter

We hebben u in onze vorige test al gezegd dat er heel fijn te leven valt met de dieselmotor in de Bentley Bentayga. Maar weet u dat het nog beter kan? Met de Mulliner-versie.

Mulliner, dat is je nog meer in de watten laten leggen dan in een ‘gewone’ Bentley. Dat zijn bijvoorbeeld geschilderde zilver 21” velgen, dat brengt ook een ruitjesmotief in het zachte leder, geselecteerd van huiden van dieren die hoog boven zeeniveau grazen in Noord-Europa. Dat brengt ook rijkelijk gedrapeerd eucalyptus hout. En dat geeft vooral de indruk dat je de lobby van de Londense ‘The Savoy’ helemaal voor je zelf hebt.

Weelde

Achterin wordt het pas helemaal weelderig. De Bentayga die wij meekregen beschikte weliswaar over een achterbank met drie zitplaatsen, maar de dikke armsteun maakt toch vooral duidelijk dat twee zitplaatsen de voorkeur heeft. Met twee multimediaschermen achteraan en een eigen afstandsbediening voor dat systeem, en met een eigen set koptelefoons, lijkt de Bentayga gemaakt om stressloos te reizen. Of te werken, in de stoelen zijn ook opklaptafeltjes verwerkt.

Naim for Bentley

Natuurlijk, zoveel luxe heeft een prijs. Waar de gewone Bentayga diesel al afklokt op 180.290 euro, staat er eigenlijk geen bovengrens op zo’n Mulliner. Het ‘Naim for Bentley’ audiosysteem bijvoorbeeld, is een streling voor het oor, maar vraagt wel een offer van bijna 8.000 euro. De massagefunctie in de voorstoelen – hoe kan je zonder leven? – kost 3.300 euro. Het bankje om in de koffer naar de polomatch van de kleinkinderen te kijken? Of om je golfschoenen comfortabel aan te trekken? 3.000 euro. Kom, nog eentje om het af te leren. Je kan met de Bentayga offroad trekken, maar het hele geleidingssysteem – compleet met camera’s – kost je nog eens 6.000 euro. De totale factuur dikt in dit geval aan tot 263.000 euro… en een sjiek.

Vijf sterren

Niets bij Bentley is gratis, maar wat je in de plaats krijgt is dan ook van een heel ander niveau. Comfort bij Bentley is steeds met een hoofdletter geschreven, en krijgt er automatisch een vijfsterrenscore bij. Ja, het is even wennen aan het geluid van een dieselmotor bij de opstart. Maar de 4.0 twin-turbo V8 beschikt met 900 Nm tussen 1.000 en 3.250 opm over even veel trekkracht als de W12 benzine. Wel moet hij zijn meerdere erkennen in de pk-wedloop: 435 pk tegenover 608 pk.

Verbruik

Maar, hier haalt de diesel zijn gram, in het verbruik toont deze versie zich heel wat menselijker. Bentley geeft zelf 7,9 l/100 km op (201 g/km CO2), in de praktijk stelt hij zich tevreden met 9,1 tot 9,5 l/100 km. Een heel verschil met de 14,2 liter die we in de W12 optekenden.

Het best geniet je van deze Bentayga in de comfortstand, met de radargestuurde cruise-control op en de rijvakcontrole om zalig van alle snufjes te genieten. Via de mirror link sluit je snel je smartphone aan en kan je op zoek naar de best passende playlist. Een snuifje Burt Bacharach misschien?

Bentley doet er alles aan om de auto uit de beleving weg te cijferen, maar het valt op dat desgewenst in de sportstand de diesel flink van jetje mag geven, tot 5.200 opm zelfs. En dat hij dan in acceleratie zelfs in een bocht moeilijk bij te houden zal zijn. Niet mis voor een monster van meer dan 2,5 ton. Met een sprint naar 100 km/u in 4,8 seconden zal hij veel anderen verbazen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Bentley Flying Spur W12 review 2020

Bentley Flying Spur W12: Vliegende weelde

Autotests · Bentley

Test: Bentley Continental GT W12 – Is dit de eersteklascoupé?

Autotests · Bentley

Eerste contact: Bentley Mulsanne Speed – Zoals Bugatti al zei…

Autotests · Bentley
Ontdek meer